Még mindig nincs elég pénz az új diósgyőri stadionra, ezért késik évek óta az építése. A tavalyi önkormányzati választásokra időzített légkalapácsos – részleges – látványbontás óta nem sok minden történt a DVTK-stadionnal. Az először 2016 nyarára ígért átadási időpontot menetrendszerűen toldják meg újra és újra, miközben még a tendert sem írták ki, és nem tudni azt sem, mikor játssza a csapat az utolsó meccsét az arénában. Az összköltség közben a kezdeti 3,5 milliárdról 8 milliárdra kúszott. De még nem elég.
Újabb dátumot közöltek, immár sokadjára arról, mikorra épül meg az évek óta ígért diósgyőri focistadion. Egyelőre a kivitelezési közbeszerzés is előkészítés alatt áll, a kiírásnak még nincs konkrét, csak várható időpontja: 2015 december – tudtuk meg Pásztor Ervintől, a Diósgyőri Stadionrekonstrukciós Kft. (DS) ügyvezetőjétől.
Az átadás legfrissebb céldátuma így 2017 nyara – közölte kérdésünkre Pásztor, hozzátéve, azt csak a közbeszerzési eljárás végeztével lehet megmondani, meddig játszik még a jelenlegi, bontásra ítélt stadionban a DVTK első osztályú futballcsapata.
A DS ügyvezetője júliusban még konkrét időpontot is mondott az utolsó meccsről a régi stadionban: arról beszélt, hogy ez 2015. november 7-én lesz, majd kezdődik a bontás. Ám az azóta sem kezdődött el, a november 7-i fordulót pedig a válogatott Eb-pótselejtezője miatt törölték.
Pásztor a csúszásról azt mondta kérdésünkre, hogy
“
az eredeti elképzelésekhez képest számottevően nagyobb léptékű beruházás valósul meg, a megfelelő előkészítés, tervezés és kivitelezés ennek megfelelően több időt vesz igénybe.
(A sorozatos csúszásról és az egyre növekvő költségvetésről a részletek cikkünk második felében.)
A nyilatkozatok egymásnak ellentmondanak, Pásztor most azt közölte lapunkkal, még tavasszal is lesz meccs a régi stadionban. A város sportügyekért felelős alpolgármestere, Kiss János viszont az amígélekén szurkolói portálnak két hete azt nyilatkozta, a csapat biztosan nem fog tavasszal a stadionban játszani,
“
mert ha a saját stadionjában játszana a Diósgyőr tavasszal, akkor az új stadion nem készülne el 2017 nyarára.
Ami biztos: az őszi szezon hazai meccseit továbbra is a jelenlegi stadionban játsszák. Kiss a csúszás okáról azt mondta, „számos jogi kérdést kellett megoldani”.
Fotó: VS.hu / Zsidai Péter
láncköltöztetés
A DVTK-nál hiába érdeklődtünk, nem kívántak nyilatkozni az ügyről. A futballklub nem vesz részt a projektben, mindent az állami és miskolci önkormányzati tulajdonú DS Kft. végez.
A konstrukció szerint a stadion egyébként sem kerül majd a futballklubot működtető cég birtokába, bérelni fogja azt – a bajnokság menete szerint várhatóan havonta kétszer. Az alpolgármester, Kiss szerint ez rendben is van így: azért jó, hogy a létesítmény közösségi tulajdonban marad, mert így nem érinti semmiféle üzleti kockázat. „Ne egy olyan vagyontárgy legyen, amire bankhitelt lehet felvenni vagy jelzálogjogot lehet bejegyeztetni” – mondta az amígélekén-nek.
A DVTK tulajdonosai
A DVTK-t a Diósgyőri Futball Club Kft. működteti. A társaság többségi tulajdonosa a Borsodsport Invest Kft., a Leisztinger Tamáshoz kötődő Arago Befektetési Holding érdekeltsége. A kisebbségi üzletrész a Miskolc Holding Zrt., illetve a Diósgyőri Sportlétesítményeket Működtető Nonprofit Kft. kezében van.
Fotó: VS.hu / Zsidai Péter
De nem csak ezzel a stadionrekonstrukcióval állnak rosszul. A projekt keretében fejleszteni kell a Miskolci Vasutas Sport Club (MVSC) stadionját is, oda fog költözni a DVTK-stadion egyharmada, amíg építik az újat.
A DVTK 2004-ben átadott 3 ezer férőhelyes fedett ülőszektorát, az úgynevezett napos oldalt pályavilágítással együtt áttelepítik az MVSC-hez, amit így 5 ezer férőhelyes stadionná alakítanak. A tervek szerint októberben kezdték volna az munkálatokat, az MVSC megyei elsőosztályú csapata addig egy harmadik pályán edzene majd, amit szintén fel kell újítani.
Apasztja a stadionra szánható pénzt és bonyolítja a projektet az is, hogy annak részeként – nem kevés vitát és jogi eljárást kiváltva – megszüntetik a stadionnal határos számozott utcákat, és rendezik a környezetet.
Fotó: VS.hu / Zsidai Péter
A napos oldal költözik
Kevés a pénz
Hogy a 8 milliárdból melyik projektelemre hány forintot költenek, azt Pásztor Ervin, a DS ügyvezetője nem tudta megmondani. „A beruházás jelenlegi szakaszában az ön által említett projektelemek költsége nincs pontosan meghatározva, függ a terület rendelkezésre állásától is” – közölte. A DS Kft. kérdésünkre elismerte, nem lesz elég a kormány által ígért pénz, további forrásbevonás szükséges.
Az ügyre rálátó forrásunk úgy becsülte, a 8 milliárdos teljes projektösszegből 6,5-7 milliárd forint maradhat ténylegesen a stadionra. 6,5 milliárddal számolva ülésenként 433 ezer forintos a bekerülési költség, ami szerénynek mondható. Debrecenben és a Fradinál 600 ezer forintot meghaladta az egy ülésre jutó ráfordítás, Felcsúton túllépte az 1 millió forintot. Ez az összehasonlítás a projektcég szerint is megállja a helyét, jelzi, még mindig forráshiánnyal küzdenek.
Pásztor közölte: egyelőre nem áll rendelkezésre a projekt teljes költségvetési forrása, de bizakodva hozzátette: „az előkészítő munkálatok ütemesen haladnak, rövidesen a teljes összeg rendelkezésre fog állni”.
Így lett 2016 nyarából 2017 tavasza, a 3,5 milliárd forintból 8
Miskolcon harmadik éve tart a stadionépítési láz. Már a 2013-2014-es bajnokságba is beleszólt az akkorra ígért stadionrekonstrukció, ugyanis a klub nem bocsátott már ki bérleteket az őszi meccsekre. Egy évvel később, az önkormányzati kampányban, 2014 októberében jelentették be az új diósgyőri futballaréna látványtervét.
látványtervek
0/6
funkcionálisan letisztult
Kriza Ákos fideszes miskolci polgármester arról beszélt, tartják az ütemtervet, a rekonstrukció abban a mederben halad, ahogy korábban megtervezték. A kivitelezés a 2014/15-ös szezon lezárása után azonnal megindul, hogy 2016 júniusában át lehessen adni az új, „funkcionálisan letisztult, a szurkolók elvárásaihoz igazított” létesítményt.
Fotó: VS.hu / Zsidai Péter
A városvezetés stadionépítési elszántsága vitathatatlan volt: két nappal a választások előtt három használaton kívüli szektort kezdett bontani légkalapáccsal egy lánctalpas gép – csak a lelátók eltakarítása után derült ki, érvényes bontási engedély nélkül tették.
Ennél többet azóta sem haladt előre a DVTK-stadion építése. Az NB-I-es futballcsapat a már senkinek sem hiányzó, elbontott szektorok előtt focizik azóta is a stadionban.
Azt már akkor tudni lehetett, nem lehet 15 ezres stadiont építeni 4,5 milliárd forintból, ahogy az az eredeti tervekben állt. Ennyit írt a költségvetésbe az új DVTK-stadionra a kormány 2013 decemberében. Ez is már 1 milliárddal több volt, mint amennyit két hónappal azelőtt szánt a diósgyőri futballpályára. Akkor 2014-2015-re vetítve kétszer 1,75, azaz összesen 3,5 milliárdban gondolkodtak.
Mindenesetre a DVTK a maga 4,5 milliárdjával arányait tekintve így is legutolsó volt a Nemzeti Stadionépítési Programban résztvevő nagyvárosok, klubok versenyében. A debreceni 20 ezres stadion 12,5 milliárdból, a Fradi 22,5 ezres Groupama Arénája 14 milliárd állami támogatásból épült.
plusz pénz, kiemelt fejlesztés
Idén év elején Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter Miskolcon jelentette be, hogy a kormány 3,5 milliárddal megtoldja a stadion finanszírozását. A kormány emellett kiemelt jelentőségű beruházássá minősítette a fejlesztést. Kriza Ákos február elején korszakos jelentőségűnek nevezte a kormány döntését, a stadion átadását pedig – fél évet tolva előző bejelentésén – 2016 év végére várta.
Idén júliusban ismertették meg a miskolci drukkerekkel a 2017-es évszámot a stadionban tartott szurkolói ankéton. Ezzel a 2016-os átadásról többet nem esett szó. Az új stadion frissített átadási dátuma 2017 tavasza, nyara lett.