Világhírű-e a magyar bor? Kit érdekel?

Ádám Kiss

a WeLoveBalaton szerkesztője

Világhírű-e a magyar bor? Kit érdekel?


Jelenet 1: Budapest belváros, Hercegprímás utcai CBA. Várok a soromra, míg a pénztárosnéni konyhaangollal diskurál a vásárló külföldi turistákkal. Mellettem a hungarikumos polc. A „világhírű magyar termékek” tárházának polcain sorakozó borokhoz, paprikákhoz és töményekhez képest egy gyorséttermi hamburger maga az évszázados hagyományokon alapuló, helyi termelőktől származó kézműves biocsemege. Ipari hulladékok, ízléstelen csomagolásban. Jelenet 2: Csopak, Jásdi borterasz. November közepe, a Balaton nagyjából üres, a hely mégis nyitva. A borteraszra egy rossz szó nem lehet, a kiszolgálás rendben van, a borok szintén. A CNN utazási rovatának újságírónőjével és a férjével kóstolgatjuk a Jásdi kínálatot. Rachel koreai-amerikai, Giando olasz, Németországban élnek, sokfelé utaznak a világban, mindenhol esznek-isznak. A Balatonról és az itteni borokról mégsem tudnak semmit. Hogy mi a világhír SI-mértékegysége, azt nem tudom. A magyar világhírét pláne nem. Talán egy Rubik. Vagy egy Tokaji? Hogy a magyar borok mennyire számítanak világhírűnek, ebből következően szintén nem tudom. A magyar borok sokfelé kaphatóak a világban, Sanghajtól Los Angelesig, áruházi alsópolcokon és felsőkön is. Vannak olyan borászaink, akiknek a neve jól cseng a Kárpát-medencén kívül is. És olyanok is, akik magyar földön termelnek, de a boraikat nem itt isszák. De hogy „világhírűek” lennének-e a magyar borok a szó coca-colai értelmében, azt erősen kétlem. Nem is ez a probléma. * Magyarországon minden világhírű. A bor, a táj, a nők, a Balaton, a magyar lelemény, az egy főre jutó atombomba-konstruktőrök száma, a csuklós Ikarus, a Taurus gumimatrac, AMD-65 gépkarabély, a foci és a birkapörkölt. Most az akác is az lett, remélhetőleg holnap a parlagfű, a mangrovemocsár és a nílusi krokodil is felkerül a világhírű magyar dolgok listájára. Egyszerűen nem tudunk hibázni, ha világhírűt kell alkotni. Sajnos ezekről a világhírű dolgokról a világ általában nem hajlandó tudomást venni. Isszák a chilei és dél-afrikai borokat, pizzát esznek, nem hortobágyi palacsintát, a Balaton helyett meg Costa Concordiára mennek nyaralni. Az okok persze számosak: a gyíkemberek rézgálic helyett chemtraillel permeteznek, a Zunió mindenbe beleszól, Magyarországról pedig azt hiszik a külföldiek, hogy Bukarest külvárosa. Szóval itt állunk egy szál világhírben, a kassza nem csörög, miközben Pityik őrmester labancai kilyukasztják Siklósi bácsi hordóit, nehogy a világhírű magyar borokat megismerje a világ. Mert akkor kiderülne az addig fogyasztott boraikról, hogy „semmi tűz a rossz csigerben: Lőre volna ez Egerben” – miként koszorús költőnk fogalmazott volt. * A magyar bor akkor lehetne világhírű, ha sikerülne megszabadítani ettől a világhír hülyeségtől. Ha nem mindig abból indulnánk ki, hogy a) amit itt Magyarországon produkálunk, az világhírű, mert már az 1700-as években is, és egyszer itt járt egy angol lord, aki megmondta, és különben is; b) csak a világ nem hajlandó tudomásul venni, mert gonoszok/műveletlenek/stb. Ez az a dolog, ami számomra a hungarikumozásban megtestesül: tetszőleges – akár tényleg híres – dolgokra egy sanzonbizottság rávágja a „világhírű” pecsétet, majd megpróbáljuk bebizonyítani, hogy a világ szemét, mert nem kell nekik. Miközben sokszor az a szemét, amit mi világhírként szeretnénk tálalni. Akik ebből indulnak ki, de legalábbis abból, hogy a világszínvonal automatikusan egyet jelent a világhírrel, azok pont azt felejtik el, hogy világhírt csinálni ugyanolyan munka, mint szőlőt préselni. És ha legalább a jó minőség megvan, az is csak egy összetevője a sikernek, de önmagában semmit nem garantál. A magyar borok esetében a színvonallal nincs gond. Vagy legalábbis egyre kevesebb. A magyar borászat kétségtelenül sikerágazat, mind termékben, mind körítésben. A továbbra is erős pozíciókkal rendelkező szőlőmentes löttyök mellé egyre több színvonalas bort lehet odaállítani, és nem csak a minőség, de a borkultúra is dicséretesen fejlődik. Szélesedik az a fogyasztói réteg, amely még kisebb keresettel sem vásárol a párszáz forintos lőrékből. Egyre több boros cég, egyesület, szövetség működik, amelyeknek a célkitűzése összetenni az erőket, közös minőségi kódexeket, vendégcsalogatási stratégiákat kiagyalni. A minőségi bor egyre kevésbé csak a beavatottak által érthető szentség. Hanem inkább olyan termék, ami szinte bármivel összekapcsolható az acid jazztől a szörfözésig. Ezzel pedig a legkülönfélébb fogyasztóknak lehet élményeket adni. Olyanoknak is, akik az életben nem gyalogolnának fel a hegyoldalba, vagy állnának le egy borbolt polcai között böngészgetni. * Világhír azonban ebből sem lesz. Azért nem, mert ez önmagában kevés. Úgy érzem, Magyarország a pozitív fejlődés ellenére még mindig nem jutott el igazán addig a felismerésig, hogy a világhír nem a világszínvonal elérésével fog létrejönni, hanem azzal, hogy ha egyszer végre sikerült megütni a világszínvonalat, akkor erről utána a világot se felejtsük el értesíteni. Kétségtelen, hogy ebben is történt előrelépés. Szimpatikus Kiss Eliza borászati kormánybiztos tevékenysége, vagy hogy Orbán Viktor Konyári Jánost vitte Kínába mondjuk a La Fiesta-borok helyett. De ha a gumipitypangos ötvenes éveket idéző hungarikumozás, meg az Amerika leigázására szánt pancsolt Tokaji fémjelzi a bor-, magyar termék és országmarketingünket, annak maximum az lehet a vége, ami a szentkúti búcsúnak. A korunk nagy kérdései-típusú sablonszöveg szerint manapság már bármit el lehet adni a világban bárhová, csak jó marketing kell hozzá. Nos, ez az, ami nekünk nem igazán van. Portékánk van, (világ)hírünk nincs. Szóval tessék csinálni, lehetőleg olyat, ami a világ szerint kell a sikerhez, ne pedig olyat, amiről itthon azt gondoljuk, hogy ezt majd biztos megeszik. Addig ugyanis a világon senkit nem fog érdekelni, hogy világhírűek vagyunk. Van kitől tanulni. Az osztrákoknak sikerült a pancsolt bor-botránytól eljutni a zöld veltelini világhíréig, nekünk is sikerülhet. A pancsolt bor-botrányunk legalább már megvan belőle.

Milyen is az a világhírű magyar bor?


Ismeretlen, követhetetlen, rossz.
Nagy lehetőség.

SZAVAZAT UTÁN