Vidnyánszky: a "buzilobbizás" tarthatatlan

Fotó: Vs.hu/Kozma Zsuzsi / Vs.hu/Kozma Zsuzsi

-

HÁTTÉR

A Katona József Színház politikai színházról folytatott unalmasnak induló beszélgetése nyílt színi szkanderezésbe torkolt. Vidnyánszky Attila, az első számú magyar színházfejedelemmé terebélyesedett beregszászi forradalmár és Schilling Árpád, az európai teátrumok és cirkuszok világát felfrissítő pesti lázadó feszült egymásnak. Győztest nem hirdettek, de a Nemzeti Színház direktora két óra gyürkőzés után tartalmilag tarthatatlannak nevezte Kerényi Imre kormánybiztos minapi nyílt színi buzizását.


A közel egyórányi langymeleg előjátékból Schilling Árpádnak lett először elege. A Süsüként ismert Krétakör-alapító színházcsinálónál azután szakadt el a cérna, hogy egy videobejátszásban a Heti Válasz munkatársa, Stumpf András magyarázgatta a lapjában március végén megjelent, a Fidesz-ellenesnek vélt előadásokat lajstromozó cikket. (Nem mellesleg, a szöveg eredeti szerzője helyett.) “Iszonyúan álszentnek tartom, hogy kikerüljük azokat a kérdéseket, hogy döntések születnek arról, hogy mi mehet és mi nem mehet” - támadta le Vidnyánszky Attilát, aki a színpadra ültetettekkel egyetemben addig csupán esztétikai hitvallásába avatta be a népes hallgatóságot. A Színház és Filmművészeti Egyetem rektorságát nemrég átadó Ascher Tamás gondolatfutamai és a Veszprémi Petőfi Színház élére saját bevallása szerint (elsőre esernyősnek mondott) ejtőernyősként landoló Oberfrank Pál lapos közhelyei, valamint Veiszer Alinda vitavezetői kellemkedése révén egyre unalmasabb est voltaképp az 52. percnél kezdődött. Schilling ekkor nyíltan rákérdezett, hogy a Magyar Teátrumi Társaság elnökeként a jelenlegi törvényi szabályozást is jegyző Vidnyánszky miért lehetleníti el a függetleneket.

-


A Nemzeti élére kerülve hazafias, keresztény programot hirdető - a Johanna a máglyán című darabjában EU-s politikusokat kipellengérező - direktor erre Berlinből fizetett provokátornak nevezte Schillinget. “Meg kell felelned azoknak, akiktől pénzt kapsz. Most megfeleltél, gratulálok. Belemehetünk a politikába, de azért vagyok itt, hogy hátha sikerül a szakma valós problémáiról beszélni. De én nem kérek számon senkitől semmit” - hangzott Vidnyánszky replikája. Aztán saját, 2010 előtti sérelmeit kezdte sorolni. Mondván, a hazai színházi élet 90 százalékát az általa teremtett új törvényi környezet mentette meg a végpusztulástól. A vidéki kőszínházak, a nemzetiségi társulatok, a nyári játszóhelyek ellehetlenültek volna, ha ő és társasága nem kerül pozicíóba. Erre Ascher Tamás is beszállt a szájkaratéba (amit Vidnyánszky amúgy habitusához jobban illő szkanderezésnek tituált): ha Vidnyánszky elismeri, hogy a jelenlegi színházi helyzetet ő teremtette, miért tesz úgy, mintha csak a saját színháza érdekelné, és nem szól semmit az általa elnökölt Teátrumi Társaság öt éves programjában meghirdetett, a hazai képzés átalakítását követelő tervekhez, amelyek Kerényi Imre a buzilobbizást felszámolni kívánó múlt heti kirohanásában körvonalazódnak.

-


A Katona nézőterét csurig töltő, Vidnyánszky tetemre hívására egybegyűlt újságírók, ifjabb és idősebb színészek, színházcsinálók és megmondóemberek még jó egy órányit várhattak a reméltnél jóval szolidabb elhatárolódásra, mert Schilling folyamatosan azt kérte számon, hogy miért nem egyeztetett senkivel sem Vidnyánszky az előadó-művészeti törvény átalakításakor, miért hatalmi erővel nyomta át a függetlenek nehéz helyzetbe hozó, a pályázati forrásokat elzáró változásokat. Az alternatív és progresszív jelzők értelmezésébe elvesző szóviharból annyi kihámozható lett végül, hogy a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) augusztusban problémamegoldó konferenciát szervez. A derék vidéki teátrista szerepét magára öltő Oberfrank Pál, aki Eperjes Károly aktív tanácsaival vezeti a veszprémi színházat, valamint az MMA színházi tagozatát, a szocializmus pártkádereit idéző szavakkal ígért társadalmi egyeztetést és rendszerszintű megoldásokat.

- Ascher Tamás

Az újra és újra a kölcsönös sértettséghez visszakanyarodó, de legalább a kultúrkampf lényegi pontjait is érintő beszélgetés utolsó húsz percében a Kerényi-féle buzizást kútmérgezésnek nevező Oberfrank után Vidnyánszky sem úszhatta meg, hogy reagáljon valamit a kormánymegbízott múlt heti kirohanására. Ascher nyomására, és az est során most először nem butácska moderátorként, hanem belekérdező újságíróként fellépő Veiszer Alinda többszöri felszólítására a Nemzeti direktora nem csak stílusában, de tartalmilag is tarthatatlannak aposztrofálta az inkriminált szavakat. A katarzis érdeklődés hiányában azonban elmaradt, miután a vita végén a nézőtérről felszólalt egy ifjú színész, aki egy lakatlan szigetre küldte a színpadon vitázó feleket, hogy ott beszéljék meg dolgaikat, őt és nemzedékét pedig hagyják békén sértettségeikkel. Valamiféle pozitív dramaturgiai végkifejletet csupán az hozott, hogy urambátyám stílusban ugyan, de Oberfrank szóban meghívta az egyeztetést a zsöllyéből beszólva újfent felpanaszló Zubek Adrienn által képviselt Független Előadóművészeti Szövetséget is a szóba hozott MMA konferenciára. Amelyről kiderült, hogy valamikor augusztusban tartják, két napos lesz, fél-fél napot pedig az operának és a táncnak szentelnek belőle.