Vett magának virtuális valóságot a Facebook

Forrás: Sergey Galyonkin CC-BY-SA

-

Kétmilliárd dollárért - ez 450 milliárd forintnak felel meg - vásárolja fel a Facebook az Oculus Riftet. A Kickstarter projektként indult, 3D-s megjelenítőt gyártó cég és a Facebook profiljának nagyjából semmilyen metszete nincs, ezért az üzlet már most megkaphatja az év rejtélye címkét.


Az üzletet bejelentő közleményben a Facebook azt ígéri, hogy az Oculus Riftet bevezeti az oktatás, a kommunikáció és a szórakozás területeire is. Nem teljesen tiszta, hogy ez mit jelenthet. A kütyüvel körbe lehet járni, több szögből meg lehet nézni olyan jelenségekről, helyekről készült 3D-s oktatóanyagokat, amiket élőben nem lehet bemutatni egy tanteremben. A szórakozásra vonatkozó rész is érthető, bár a búvárszemüvegre emlékeztető eszközben elképzelhetetlen a közösségi filmnézés. A kommunikáció viszont teljesen érthetetlen. Profin lehet videocsetelni egy 3D-s megjelenítővel a fejünkön, ha elég jó a webkamerája a partnerünknek, akkor úgy látjuk, mintha valóban velünk szemben ülne. A mi fejünkön viszont egy téglalap alakú, fekete eszköz van. Azt nemhogy a webkamera, de még a Photoshop sem hozza le.



Mit tud az Oculus Rift?

Az ár a felvásárlás legkevesebb magyarázatra szoruló része. Különösen úgy, hogy készpénzben csak 400 milliót adott a Facebook a cégért, a fizetség nagyobb részét részvények teszik ki. Az Oculus Rift pedig a kütyükiállítások sztárja: egy olyan, búvárszemüvegre emlékeztető eszközt gyárt, ami a szemlencsék helyén egy-egy HD-felbontású kijelzőt tartalmaz. Ha a monitor helyett Oculuson nézzük a játékot sokkal valóságosabbnak tűnik. Különösen úgy, hogy a headszetbe épített szenzoroknak köszönhetően nem csak egy csövön nézünk ki, hanem a fejünket forgatva szét is tudunk nézni. Ha a kilencvenes években nem koptatták volna csontig a virtuális valóság szót, most azt használnánk rá. Az induláshoz szükséges első 2,4 millió dollárt a Kickstarter ötletportálon szedte össze az Oculus-csapat, de ennek már másfél éve. Azóta bemutatták a második, profibb fejkövető mechanizmussal rendelkező prototípust, sőt a fejlesztői készülékek előrendelését is lehetővé tették. A Facebook közbelépése nélkül is biztosnak tűnt, hogy előbb-utóbb piacra kerül a szemüveg. Az elszántabb játékosok már félre is tették rá a pénzt.

-


Jön a 3D-s Facebook?

A közösségi oldal eddigi vásárlásait mind meg lehetett azzal indokolni, hogy szegről-végről kapcsolódnak a Facebookhoz. A hírfolyamnak az instagramos fotó az, mint testnek a kenyér. A Snapchatbe bele lehet műteni a facebookos bejelentkezést. A 19 milliárd dollárba kerülő - ez húsz Oculus Rift! -  WhatsApp pedig komoly versenytársa volt a cég saját, amúgy remekül sikerült, üzenőprogramjának. A virtuális valóság, vagy sokkal prózaibban fogalmazva a valósághű, 3D-s játék és a közösségi oldal viszont sehogyan nem passzol. Egy közösséget ugyan meg lehet 3D-ben jeleníteni, erről szólt a fékezetten sikeres Second Life a kétezres évek közepén, de nincs sok értelme. A tipikus facebookos játékok sem lesznek jobbak attól, ha térben látjuk őket. Ráadásul a közösségi oldal több, mint egymilliárd felhasználójának sem lenne egyszerű eladni egy 350 dolláros monitorpótlékot.


Örülünk, Vincent?

Az Oculus Rift a játékiparon belülről érkező innováció volt, többnyire mindenki szerette. A Steam digitális játékboltot üzemeltető és saját játékokat is gyártó - de még milyeneket - Valve támogatta a céget. A Minecraftból ígért 3D-szemüveges verziót a Mojang. A nagy játékmotorok többsége vagy már most támogatja a megjelenítőt, vagy fogja a jövőben. Igazán nem volt szükség arra, hogy a Facebook megtolja az Oculus Riftet.


Az üzlet bejelentése után pár órával a Mojang vezetője már be is szólt, hogy ők azért annyira nem szeretik a Facebookot, hogy még mindig akarjanak 3D-szemüveges Minecraftet. Mindenki szépen csákányozzon tovább hagyományos monitoron. A következő napokban valószínűleg többen átértékelik majd a 3D-s megjelenítőhöz és a közösségi oldalhoz fűződő viszonyukat. Ugyanezt a kész, bolti forgalomba kerülő Oculusra váró játékosoknak is meg kell tenniük. Gyors és mindenfajta tudományos alapot nélkülöző twitterszondázásunk szerint egyelőre kevés a pozitív hang.