Van e-autó, vagy nincs?

Fotó: Balkányi László / Balkányi László

-

Az elektromos autók fellegvára lesz Budapest? Kiszorítják-e a gázüzemű és elektromos taxik a klasszikus autókat a közlekedésből? Ilyen és ehhez hasonló költői kérdésekkel és grandiózus víziókkal várták az érdeklődőket a Budapest Taxi új e-autóflottájának bemutatóján, ahol megszemlélhettük a beharangozó szerint „az ország első elektromos meghajtású autóit” is.


ZÖLD ÁRAM, BIOGÁZ

Utóbbiakat egyes autófanok úgy tapogatták, mint száz éve az albínó pigmeusokat egy európai állatkert tájkunyhójában: mintha csodát láttak volna. Holott a világ fejlettebb, és a károsanyag-kibocsátásra érzékenyebb részein az árammal töltött e-autó vagy a földgázüzemű kocsi (CNG) már egy jövőbe mutató, igaz ott sem túl elterjedt realitás. Lassan az a teória sem lesz tartható, hogy a kőolaj-kitermelésben érdekelt, velejéig gonosz multik globális összeesküvése miatt nincs itt a vízzel hajtott autók Kánaánja, a tuti “receptet” egy atombiztos széfben őrzik elzárva az emberiség elől. Vagy legalább már a gonoszok is felismerték, hogy unokáik sem fogják látni a Földet, ha ilyen ütemben folyik a saját felfalásunk és mérgezésünk. A pozitív jelek már itthon is érezhetőek: ugyanis New York, Hong Kong, Osaka, Barcelona, Lisszabon, London és Sao Paolo után Budapesten is megjelentek az első zéró emissziós, illetve a zéró emisszió „ready” CNG-taxik. Ha nagyon kekecek akarnánk lenni, akkor az emisszió úgy lehetne valóban nulla, ha a CNG-s autókat biogázzal tankolnánk, az e-kocsikat pedig csakis az úgynevezett „tiszta”, tehát megújuló energiaforrásból származó zöld árammal töltenénk fel, például az otthoni napelemcellákban megtermelt árammal, és nem az ELMŰ állomásain. Hiszen minden más esetben a szennyezés már eleve ott keletkezik, ahol megtermelik az áramot (például a Vértesi vagy Mátrai Hőerőműben, netán Pakson), és nem ott, ahol közlekednek vele.

-


De minden változásnak örülhetünk. Horváth Csaba, a Budapest Taxi vezetője elmondta, hogy a tavaly őszi, fixtarifás, sárgára festős taxirendelet óta világossá vált, hogy már csak a minőségben lehet versenyezni a szolgáltatóknak egymással: ők bevezettek többfajta fizetési lehetőséget, e-számlázást, taxikártyát, lehetővé tették a telefonos diszpécsert kiváltó MyTaxi-applikációt, s most az 50 darab, CNG-meghajtású Opel Zafirától (amiknek 1.6-os, turbómotorjai Szentgotthárdon készülnek), és a két Nissan Leaf e-autótól remélnek újabb sikereket. A Telet5Taxinál egyébként már egy hónapja cirkál két Leaf. Az autók orrán két nyílás is van: egy az utcai, és egy az otthoni hálózatos töltéshez.

SZABADÍTS MEG A DIOXIDTÓL!

A visszajelzések szerint a privát kuncsaftok el vannak ájulva a hangtalan, rázkódásmentes kocsiktól, míg a szerződéses partnereik, a nagy cégek mindig is adtak a látszatra, és sikk lehet nekik környezetbarát autókkal fuvaroztatni. Horváth szerint nem pusztán PR-akcióról van szó: a kocsik nem mutatóban vannak a vezető fővárosi taxitársaságnál: a sofőrök már érzik, hogy ez a jövő; olcsóbb is az üzemanyag, így a 700 fős flottájukban közel 20 taxisuk birtokol már eleve CNG-kocsit, például Toyota Priusokat. Ehhez jön most újabb 50 darab, és nyilvános ígéretük szerint jövőre ezt a számot megdupláznák, hisz „a fejlesztés, innováció, fenntarthatóság szem előtt tartása a budapestiek érdekét szolgálja.”


Horváth szerint a városon belüli autómegosztós (pl. carpooling, carsharing) mozgalmak, vállalkozások nem konkurenciái a taxizásnak: “Budapest egy kisváros, ez nem Skandinávia, itt más a közösségi és autós gondolkodás, az egymáshoz viszonyulás. Inkább békávéznak az emberek, de ennek is lehet alternatívája a taxi: egy peremkerületből a belvárosba együtt utazó, négytagú családnak ugyanannyiba kerül, ha jegyet vesz két átszállásra, mintha taxival utazna.” Azt is hozzátette, hogy egy taxi 180-200 km-t gurul naponta, így az új környezetbarát autók évente átlag hét tonna CO2 kibocsátástól szabadítják majd meg a várost. Koncz László, a FŐGÁZ vezérigazgatója a kiemelkedő porszennyezést is említette: adatai szerint évente 1.5 tonna megtakarítást jelenthet Budapestnek egy CNG-s autó. A további okfejtés szerint, ha többet utazunk taxival, jobb lesz a pesti levegő, és a vállalkozások is prosperálnak majd, ami a gazdaságot és a fogyasztást szintén pörgeti, tehát majd többet taxiznak az emberek, és így tovább.

HA VAN KÚT, VAN KIÚT

A környezettudatos autózás legnagyobb hátulütője, hogy drága mulatság, az ehhez kapcsoldó infrastruktúra épphogy elégséges: a tipikus tyúk-tojás probléma hátráltatja a szép remények megvalósulását. Ha nincs rendes töltőhálózat, a nagyközönség nem cseréli le régi autóit környezetbarát autókra, és ha nem vesznek autókat, minek ugye töltőállomásokat telepíteni? A tények jelenleg a luxus kategóriájába utalják az e-autózást, sajnos a magyar lakosság nem Opel Amperák devizahitelét nyögi. Itthon körülbelül félszáz elektromos meghajtású személygépkocsi van forgalomban, majdnem annyi, ahány töltőállomás (37). Ezek azok a feltűnően kékre festett parkolóhellyel rendelkező kutak, ahol még senkit nem láttunk tankolni: egy feltöltés akár fél napot is igénybe vehet, és a mostani e-modellek egy töltéssel átlagosan 100-200 kilométer megtételére képesek csupán. Gyorstöltős kútból jelenleg kettő van: a Budaörsi úton és az Istenhegyi úton. Ott mondjuk üresben gurulni is elég, ha kifogynánk, mert a lejtmenet visszatölt némi áramot. CNG-szempontból még kiábrándítóbb a helyzet: a 2011-ben megnyitott kútnál (17. kerület, Éles sarok) rendre sorban állnak a kocsik, lévén az az egyetlen kút. Igaz, március 31-én az Osztyapenkónál nyílik egy újabb CNG-kút.

-


Úgy tűnik, hogy egy földgázüzemű autó lehet a “rászoktató”, köztes állomás az e- és a benzines autó között, bár a bemutató felszólalói mintha elfeledkeztek volna a jól szolgáló autógázos (LPG) megoldásról. Dános András, az Opel Magyarország kommunikációs igazgatója szerint egy-egy ilyen beruházás löketet adhat az energiaszolgáltatóknak új kutak telepítésére, és áttörést hozhat abban, hogy egyre többen kapjanak kedvet a takarékos (közel negyedannyiba kerül egy kilométer, mintha benzinnel autóznánk) és zöld megoldásokhoz. Maga az autó beszerzése drága mulatság, 50-80 százalékkal többe is kerülhet mint egy hasonló kategóriájú, hagyományos üzemű jármű. Az akksit 3-5 évente kell cserélni, így Palkovics Péter, a Nissan pr-marketing vezetője arra figyelmeztetett, hogy „a polgárnak a vásárlás minimum 4-5 év alatt térülhet csak meg jó esetben.” Az Opel már 2002 óta gyárt sűrített földgázzal működő kocsikat: a CNG-s Zafira jelenleg 7-8 millió között kapható, míg egy Nissan Leaf majdnem 9 milliót kóstál. Utóbbi egyébként elsőként kapta meg az e-autók között az ötcsillagos töréstesztet, tavaly az év autójává választották, és a Budapest Taxi két e-autója a mai nap folyamán ingyen szállítja az utasokat.

KOMFORT A LÁTHATÁRON

A Budapest Taxi az Evobank beszállásával vette meg az új kocsikat. taxitársaságé az autó, a sofőrjük tőlük bérli, mint a főtaxis korszakban. Az Evobank székháza előtt helyezik üzembe hamarosan a harmadik gyorstöltős kutat is. Utazás közben a kényelmet növeli, hogy a Telenor közreműködésével elérhetővé válik a MyTV mobilteleviziós szolgáltatás is, az utasok A-ból B-be kocsikázva akár a tegnapi híradót is visszanézhetik. A flottabeszerzés árát nem árulták el üzleti titokra hivatkozva, de a bank prominense szerint “a taxi az úttörő, a tömegközlekedés pedig a következő lépés: végre valahol elsők lehetünk a világon, és ez pedig  a zéró emissziós közlekedés.” Erre csatlakozott rá Vitézy Dávid, aki egy hozzá intézett kérdés alatt puskázta ki okostelefonjából, hogy a 2014-es februári adatok szerint 5209 bejegyzett személyfuvarozó maradt a fővárosban, míg “a leromlott taxirendszert megreformáló rendelet előtt 6000 működött.” Igaz, a privátban kocsikázó ex-taxisok, a “fehér rendszámosok” megmaradtak, és mindenféle trükkökkel gyűjtik az utasokat. A BKK vezetője azt is bejelentette, hogy CNG-üzemű buszok cirkálnak majd bizonyos vonalakon, és április 2-től mindehhez külön töltőállomást is kapnak a garázsban.

elektromos taxi, Budapest taxi, Nissan Leaf

-


IGÉNY VOLNA RÁ

Ahhoz tehát, hogy a csendes közlekedésű, szennyezőanyagmentes városról, pénztárcabarát üzemanyagról, jó levegőről szőtt elképzelések ne csak a wishful thinking kategóriába tartozzanak, a kezdeti lépéseket nekünk kell megtennünk. Mint a régi viccben: igény volna rá. A zöldebb közlekedéshez vezető próbálkozások egyelőre inkább pirruszi győzelemnek tűnnek, mint radikális változtatásoknak. Holott a tervek káprázatosak. A rendezvénnyel szinte szinkronban jelentette be pár napja Varga Mihály, hogy a Jedlik-program keretében adókedvezményekkel, támogatásokkal, buszsávhasználattal, parkolási és közlekedési könnyítésekkel ösztönöznék a környezetbarát modellek használatát; az LPG-üzemű kocsikról itt sincs szó. Egyelőre az okoskutaknak nevezett e-töltőknél ingyen tankolhatnak a lakossági fogyasztók, a taxik pedig kedvezményes méréses elszámolással. A Nemzetgazdasági Minisztérium célja, hogy 2020-ig körülbelül 68 ezer (!) töltőállomás is létrejöjjön, és remélik hogy ezt az ütemet követni fogja az autók szaporodása is: a bemutatón jelen levő Dr. Kövesdi Zoltán, az ELMŰ igazgatósági tagja mindehhez tízezer környezetbarát személyautót vizionált. Ebből is kitűnik, hogy egyrészt a zöld autózásnál több kút kell, mint autó (ellentétben a benzinessel), és a merész távlatokban az e-autózás akár biznisz is lehet, nemcsak látványos reklámfogás. A városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes, Szeneczey Balázs egy érdekes politikanyelvészeti kísérlettel a kiadós „elmúlt négyévezés” után a mostani négyévezésbe fogott, aminek a lényege szerint az előző városvezetés utolsó időszakában nem volt jelentős közlekedésfejlesztés, de most 500 darab használt és új környezetbarát buszt szereztek-szereznek be. Másik nyelvi kalandjába a következő szókapcsolatnál bonyolódott bele: eldönthetetlen volt, hogy fenntartható városfejlesztészről vagy a fenntartható város fejlesztéséről beszélt. Nem mindegy. A bemutatón még kiderült, hogy mindenki elkötelezett híve mindennek, hogy Budapest még mindig vízfej (vidéki fejlesztésekről csupán egy siófoki Nissan-szponzorálta gyorstöltő kapcsán esett szó), és hogy a nagy rendszerek megváltoztatása lassan megy, legyenek türelmesek a tiszta, élhető város hívei, hisz öt éve még az e-autók számítottak furcsaságnak, irrealitásnak, ma már pedig itt állnak a ház előtt, sőt vannak okos kutak és okos telefonok is – amelyek persze csak annyira okosak, mint a használóik.

elektromos taxi, Budapest taxi, Nissan Leaf

-


Magyarország kormánya a paksi bővítésre tette a voksát (a hazai energiaszegmens kb. 40%-t jelenleg is az atom adja), pedig a trendek mást mutatnak: a németek speciel teljesen átállnak a megújuló energiaforrások használatára. Mindenesetre kármentésként és progresszív beruházásnak egyaránt felfogható az e-autózás, ami ténylegesen igazi alternatívát jelent a benzines közlekedéssel szemben, s a bizakodók szerint pár éven belül a Budapest-Bécs is a feltöltés nélkül leküzdhető távolságok közé tartozik majd. Elektroszmogra fel!