Válságos helyzetben lehet az eltűnt tengeralattjáró legénysége

-

Napokon belül elfogyhat az oxigén az argentin hajón.


Kritikus időszak kezdődik el a hat napja eltűnt argentin tengeralattjáró legénysége számára. Ha lesüllyedtek az Atlanti-óceán fenekére, és nem tudnak a felszínre emelkedni, akkor csak hét napra elég a 44 ember oxigéntartaléka – közölte az argentin haditengerészet szóvivője.

Enrique Balbi százados szerint a hét nap a minimum, ameddig elegendő az oxigén, a körülményektől függően valamivel több is lehet.

A San Juan tengeralattjáró a világ legdélebbi városából, Ushuaiából tartott a támaszpontra, Mar del Platába, amikor múlt szerdán 432 kilométerre a partoktól elküldte üzenetét, azután eltűnt. Előtte a parancsnok elektromos hibáról tett jelentést, ezért utasították, hogy a legrövidebb úton térjen vissza a bázisra.

Kéttucatnyi argentin, amerikai, brit, chilei és brazil hajó és repülőgép – több mint 4000 fős legénységgel –, valamint robot-tengeralattjárók kezdték keresni a 66 méter hosszú, német gyártmányú tengeralattjárót. A kutatást sokáig megnehezítették a rossz időjárási körülmények, a több méter magas hullámok. A kutató-mentők több olyan jelet észleltek, amelyekről azt gondolták, hogy a tengeralattjáró adhatta le vagy kelthette, de mindegyikről kiderült, hogy tévesen gondolták műholdas kapcsolatfelvételi kísérletnek, figyelemfelhívó zajnak vagy jelzőfénynek.

Keddre sokat javultak az időjárási körülmények, megnyugodott az óceán a térségben, gőzerővel folytatták a keresést, tudván, hogy két nap múlva újra rosszra fordul az időjárás, de a kutatásnak egyelőre semmilyen eredménye nincs.

A Sab Juan a három argentin tengeralattjáró egyike, 1983-ban bocsátották vízre Németországban. Az argentin haditengerészet 1985-ben állította hadrendbe. Egyetlen testvérhajója a Santa Cruz, bár az osztályt eredetileg nagyobbra tervezték. A tengeralattjáró felújítása 2008-tól 2013-ig tartott, elsősorban a pénzügyi nehézségek miatt.

Az argentin haditengerészet számára komoly kihívást jelent a hajók üzemeltetése, a legénység kiképzése hiányos, gyakoriak a műszaki hibák. Néhány évvel ezelőtt a szükségesnek tartott hat hónap helyett csak évente 19 órát töltöttek a víz alatt a tengeralattjárók.