Új módszer a budapesti buszközlekedés lassítására

Fotó: MTI/MTVA / Máthé Zoltán / MTI/MTVA / Máthé Zoltán

-

A budapesti buszok elkezdtek úton-útfélen akár perceket is a megállókban vesztegelni, látszólag minden ok nélkül. A sofőrök azonban nagyon is okkal teszik ezt: fizetésük bánhatja, ha nem tartják be a menetidőt. Ráadásul a nyakukba ültettek egy őrszemet, a Futárt, pedig éppen a Futár volt az, amely az elmúlt hónapokban minden gyermeki szívet megdobogtatott.


Időkiegyenlítő pontok – így hívják azokat a megállókat, amelyekben az elmúlt hetekben már kidühönghették magukat az utasok, hogy végre haladhatna a busz, mégsem történik semmi, egyszerűen csak nyitott ajtókkal ácsorog a heringes doboz. Meghibbant ez a sofőr? – kérdezgették egymástól a kapaszkodón lógó emberek, mert velük senki sem közölte, hogy a buszvezetők nagyon is racionálisan cselekednek. Egy-egy kihágást akár 5-10 ezer forintjuk is bánhatja, legalábbis azoknak a szerződéseknek az alapján, amelyeket a fővárosi közlekedést irányító BKK (Budapesti Közlekedési Központ) kötött az alvállalkozóival, köztük a BKV-val. (Igen, ma már a szolgáltatást megrendelő BKK-nak csupán egyik üzleti partnere a BKV.) Az öreg motorosoknak nem új a szabály, már a hatvanas években is bevett szokás volt, hogy a nagyobb távolságokat áthidaló járatokon bevárta a busz a valódi menetidejét. A közlekedési szakemberek szerint ennek az az értelme, hogy egyenletessé tegyék a járatkövetést. Érthető, hogy nem jó, ha egy busz a menetrendben előírtnál korábban érkezik egy megállóba, hisz így a pontosan érkező utas lemarad a járatról. Nem kétséges, hogy ha például félóránként jár egy busz, jól jön ez a szolgáltatás. Öt-hatperces követési időknél azonban elég bosszantó tud lenni, amikor az egy helyben toporgós megállók után jön egy dugós szakasz, amelyen tíz percet is ráver a járat a papírforma szerinti menetidejére. Ésszerű döntésre azonban nincs lehetőség, mert a műholdas nyomkövetés világában az ember helyett a kütyü dönt. Futár közterületi kijelzők Budapesten A Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer, röviden Futár néhány hónapja egyre több buszban felvillantja kis lámpácskáját a sofőrnek, ha túlságosan sietős volt az útja. Ha pedig a vezető figyelmen kívül hagyná a gépi figyelmeztetést, már jön is a diszpécser szóbeli számonkérése. Ez történik akkor is, ha a sofőr átlépi a sebességkorlátozást, vagy esetleg egy lóhalálában igyekvő utas kedvéért ismét kinyitja az ajtót, miután a busz már elindult volna a megállóból. A buszvezetők látszólagos faragatlanságért ezentúl a Futárt lehet szidni. A BKK szerint azonban éppen a Futár teszi tervezhetővé az utazást és azt, hogy minél rövidebbé váljék az utazási idő. A VS.hu-nak adott tájékoztatás szerint a mentrendeket félévente, évente mindenképpen az adott járatnál jellemző (átlagos) forgalmi helyzethez igazítják. Azt a BKK is elismeri, hogy az időkiegyenlítő pontokon pár percet várakozhat a busz. De a menetrendet eddig is be kellett tartaniuk a sofőröknek, legfeljebb eddig papírból dolgoztak, most viszont a képernyőről olvashatják le a pillanatnyi helyzetben a pontos információt. A BKK arra is felhívta a figyelmet, hogy eltérő napszakokban a menetidő hossza is változhat, tehát nemcsak a gyorsabb szakaszokat veszik figyelembe, hanem azt is, ahol feltorlódhat a forgalom. Korábban pedig az okozott nagy kellemetlenségeket az utasoknak, ha előbb ment el a bsuz, mint ahogy azt a menetrendben jelezték. A kihágások miatti fenyegetettség mindenesetre most már a pénztárcát is érintheti, a BKK ugyanis kötbérezi a buszokat és sofőröket kiállító alvállalkozóit, ha nem tartják be a szabályokat. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a gyakorlatban még nem nagyon nyúltak a fizetésmegvonás eszközéhez, inkább csak dorgálásokról van szó, miután a szerződések eléggé hanyagul fogalmaznak, és konkrét esetek konkrét szankcionálása helyett inkább elkeni a büntetés bekövetkeztét olyan kifejezésekkel, mint a “sokadik alkalommal” vagy az “arányosan”. A közlekedési szakemberek nem titkolják: mindez lassítja a városi közlekedést. Ezzel azonban akár 1-2 százalékot is meg lehet takarítani a benzinből. A BKV évi 2,5 milliárd forintos üzemanyagszámláját alapul véve így akár 50 millió forint is megspórolható. A 6,7 milliárd forintból elkészülő Futár anyagi haszna nagyjából ennyi, az egyéb előnyöket és hátrányokat ki-ki maga megítélheti.