Úgy hazudik a robot, mint a vízfolyás

Fotó: Thinkstock / Thinkstock

-

Gombnyomásra elindított telemarketinges hangminta vagy minden eddiginél ügyesebb beszélgetőrobot zaklatta fel az amerikai Time magazin újságíróit. A lény egészen egyszerű kérdésekre sem tudott válaszolni, de váltig tagadta, hogy gép lenne.


Samantha West egy napon felhívta a Time egyik szerkesztőjét, és az egészségbiztosításról kezdett érdeklődni. Az újságíró számára azonban valami gyanús volt Samantha hangjában, és lerobotozta. A vonal túlsó oldalán ekkor a kedves női hang nevetett egy nagyot, és letagadta, hogy ő robot lenne.  A szerkesztőség többi tagja ezután többször visszahívták Samanthát, hogy a kérdéseikre adott válaszai alapján teszteljék emberi vagy robot voltát. Ekkor derült ki, hogy a munkatársuk sejtése helyes volt: a robot ugyanazokat válaszolta hasonló szituációkban, és mikor feltették neki a kérdést, hogy milyen zöldséget tartalmaz a paradicsomleves, akkor nem értette a mondatot.



A Time felhívta azt az egészségügyi biztosítással foglalkozó céget, amelyről feltételezték, hogy ők üzemeltetik a társalgó robotot, ám a cég ezt tagadta. A cég sajtósa még korábban próbálta meggyőzni a magazint, hogy tegyen közzé promóciós cikkeket az oldalakon, a telefonbeszélgetés után azonban a cég weboldala hirtelen nem volt elérhető. Ennél is érdekesebb az, hogy a The Atlantic magazin, az eset kapcsán, megpróbálta megtudni, hogyan működik egy ilyen telemarketingre használt robot. Intelligens beszédfelismeréssel foglalkozó embereket kérdeztek meg, akik azonban azt felelték, hogy jelenleg nem létezik olyan technológia, amely ennyire jól tudna utánozni élő személyt egy beszélgetés közben. A lap szerint inkább az lehet a magyarázat a suta kommunikációra, hogy a telemarketinges cég telefonjánál olyan személy ül, aki gyengén tud angolul, így előre, tökéletes kiejtéssel felveszik neki a felmerülő kérdésekre adható válaszokat, majd azokat játsszák le a beszélgetés közben. Ez nagyjából úgy működhet, mint a vasútállomások hangosbemondós információszolgáltatása.

Aranyat kapnak a legszebben csevegő robotok

Hugh Loebner 1990-ben indította útjára azt a versenyt, amelyben a leginkább emberszerű robotokat díjazzák. A verseny hét fordulóból áll, melyekben a zsűritagok a számítógépen chatelnek vagy a társalgó robotokkal, vagy élő személyekkel. A kérdésekre adott válaszok alapján a zsűri pedig kitalálja, hogy robottal beszélt-e vagy sem. Természetesen, az a robot nyer, akit a zsűri a pontszámok alapján a leginkább emberszerűnek tart. A díjat eddig egyszer sem sikerült kiosztani, mindegyik évben lebuktak a csevegőrobotok. Ha az adott évben van különösen ígéretes induló, akkor párezer dolláros különdíjat osztanak ki annak a csapatnak. Ennek összege azonban csak egy csapatépítésre elég. A versenynek akkor lesz vége, amikor egy képeket, filmeket, hangot is értő robotról nem tudja eldönteni a zsűri, hogy ember-e vagy szoftver hajtja. Ez a pályázó a százezer dolláron felül egy csinos aranyérmet is kap.


Itthon egy Samantha Westtel, vagy egy Szárnyas fejvadászból a valóságba csöppenő gyilkos robotnővel még nem találkozhatunk, azonban van nekünk ikeás csevegő robotunk, úgy hívják, hogy Anna. A paradicsomleveses kérdéssel őt is meg lehet lepni, de nem is állítja magáról azt, hogy ember.