Szállás és repülőjegy nélkül várakoznak a becsődölt iroda utasai

Fotó: MTI / Balogh Zoltán

-

Volt, akit már kitettek a szállodából, mert nem tudott fizetni.


Semmi információjuk nincs a csődöt jelentett Green Holidays utazási iroda Törökországban rekedt utasainak. Antalyában sokuknál nincs készpénz, és a napi ellátásukat sem tudják fizetni – mondta a szállodában várakozó utas, Novák Zsuzsanna. Azt kérték tőlük, hogy két éjszaka árát fizessék ki, és aki ezt nem tudja állni, annak holnap délben el kell hagynia a szállodát – mondta Novák.

Az utas szerint a visszaútról sincs semmi információjuk és repülőjegyük sincsen. Volt, akit már kitettek a szállodából, mert nem tudott fizetni. Vasárnap óta 65-en vannak a szállodában, a szombaton érkezett másik csoport sem tud semmit a visszaútról.

A Green Holidays Kft. vasárnap jelentett fizetésképtelenséget. Délelőtt még elindult egy magyar csoport Budapestről charterjárattal Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el. A Green Holidays honlapján vasárnap este azt írta, hogy a társaság vagyoni biztosítékát az Uniqa Biztosító szolgáltatja, a szükséges intézkedéseket a társaság helyett a biztosító teszi meg. A kárenyhítés módjáról a biztosító dönt

A társaság kötelezettségeinek teljesítéséhez szükséges intézkedésekről – a vagyoni biztosíték terhére – a kormányhivatal intézkedik a biztosítóval együttműködve. Az utasok igényeiket közvetlenül a biztosítóval szemben érvényesíthetik, amelyet az info@uniqa.hu címen jelenthetnek be.


Elég lesz-e?

A Magyar Biztosítók Szövetsége szerint a Green Holidays 500 millió forintos vagyoni biztosítékkal rendelkezett. Azt még nem lehet tudni, hogy ez a pénz elég lesz-e a kártalanításra – mondta Horváth Péter, a Mabisz utasbiztosítási tagozatának elnöke.

A vagyoni biztosíték kizárólag három célra használható fel: az utasok hazahozatalára, a kényszerű külföldi tartózkodás finanszírozására és a befizetett részvételi díjak visszatérítésére, más ebből nem finanszírozható.


Egyeztettek és válaszra várnak

Megkezdődött az utasok kártalanítása – mondta Vereczki András, az Uniqa biztosító lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője. A kárrendezés elindulásához szükséges határozatot a kormányhivatal kiadta, de már a határozat megjelenése előtt is próbáltak segíteni, az utasok átvételéről a Neckermann irodával is egyeztettek.

A kárrendezés első része a külföldön lévő utasok hazahozatala, több légitársaság válaszára még várnak. A másik része a befizetett utakra vonatkozó iratok begyűjtése azoktól, akik még nem utaztak el, ezeket egy hónapon belül összesítik. Akkor meg tudják állapítani, hogy mi fér bele a kárrendezésbe a benyújtott igényekből. A biztosító szolgáltatása arra vonatkozik, hogy a kényszerű kinn tartózkodás és hazautazás költségét fedezik, illetve a meghiúsult utazás számlával igazolt költségét részben vagy egészben megtérítik. Mindezt az Uniqa Biztosító által vállalt limiten belül, az utazási irodának 500 millió forintos fedezete volt.

A Green Holidays csődje jelenleg közel ezer utast érint, 99 százalékuk Törökországban tartózkodik. Vannak további károsultak is, akiknek befizetett útjuk van az irodánál, de még nem utaztak el. Annak a 370 utasnak a helyzete a legnehezebb, akik szombaton és vasárnap utaztak el, nekik csak az ideiglenes elhelyezésük megoldott. A céggel folyamatosan egyeztettek – mondta Vereczki. A Törökországban rekedt utasoknak azt javasolta, hogy fogadják el az utazásszervező által kínált hazautazási lehetőséget.

A Green Holidays Kft. a nyilvános cégadatok szerint 50,5 millió forint értékben végzett utazásközvetítési tevékenységet tavaly, adózott eredménye 406 ezer forint volt. Kapcsolt vállalkozásai a Green Travel, a Green Air, az M&L Kft., Orange Tours, és a Green Cars.