Sportos és dinamikus – ezer köbcentiméterrel

Forrás: Alapjarat.hu

-

Egy új autó, amit éppen úgy lehet szeretni, mint az összes korábbi verzióját: az új Honda Civic a 10. reinkarnációját éli, kivételes külsővel és költséghatékony turbómotorokkal csábít.


A tizedik generációs Honda Civic rengeteg pénzt igénylő fejlesztését egy üres papírlapon indították el: ez volt a legjobb, amit a mérnökök tehettek a legendás modellel. Megérte a befektetést, ugyanis az autó egy teljesen új platformot és egy innovatív motorpalettát kapott, amit az amerikai, az európai és a japán piacon is ugyanabban a formában árulnak. A kombikkal leszámoltak, a vásárlók az öt- és négyajtós modellek közül válogathatnak, sőt, az USA-ban még a kupé is megjelenhet.



Határozottan, előre

A Civic 2005-ben hatalmasat lépett, és az egész világot meglepte az új, formabontó, minden normát felrúgó külsővel – írja az Alapjárat. Rengetegen akarták azt a vezetési élményt, amit a vagány külső rejtett. Meghökkentő részleteivel, izgalmas idomaival lógott ki az alsó-középkategóriás autók sorából.



A Honda most ennél is tovább ment. Az újragondolt modellben számos elem van, aminél felmerül a kérdés: miért? Például az elöl-hátul megtalálható álszellőző rács. Tökéletesen értelmetlen, ellenben miért is ne lehetne ott? Egy idő után összeáll a kép, és kiderül, hogy ez egy nagyon szerethető, jövőbemutató forma.



Oldalról tűnik csak fel, hogy az autó kirívóan lapos és nyúlánk. A versenytársakhoz viszonyítva karcsúnak és hosszúnak hat. A tágas belső tér az autó hosszára épül, kicsivel több mint 4,5 méter, ezzel az alsó-középkategória leghosszabb autójává lépett elő. Az előző inkarnációjához képest 13,6 centit nőtt, szélessége 3 centivel több, tengelyei pedig szintén 3 centivel kerültek távolabb egymástól. Egyedül a magassága csökkent 2 centiméterrel.



A Civic 478 literes csomagtartója nem mondható kicsinek és bővíthető is. Ha lehajtjuk az üléseket, nagyjából 1267 literrel tágul a raktér. A jövőt idéző japán formatervezés trükkös idomai és a szolid két hátsó spoiler egy vagány, igazán belevaló autó hatását keltik. Változatos, akár különös színnel is kérhető, az egyediség és sportosság jegyében Black Line vagy Orange Line csomagokkal, ez esetben menő felniket és kiegészítőket is kapunk.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo


Nem alsó kategóriás belső

Letisztult. Ez jut először eszünkbe, amikor beülünk a Hondába. Mind anyagminőségben, mind elrendezésben törekedtek a harmonikus hatásra. A központi műszeregység egy digitális képernyőből áll, és a többit sem bonyolították túl. Érdemes megfigyelni az óracsoport két szélén található digitális üzemanyag- és hőfok-kijelzőre is. Összhatásban inkább egy prémium autó érzését kelti és sanszos, hogy képes hozni azt a hosszú élettartamot, amit elvárnánk tőle.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo


A tesztautónak elektromos kéziféke volt, továbbá pontos követőradarja és a sávtartó asszisztense. Ezek sokat segítenek és finoman avatkoznak be az autó irányításába. Azonban használatuk eleinte – a kormányon található zsúfolt és kusza kezelőgombok miatt – okozott némi fejtörést.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo


Ismét a hátsó ülés alatt találtak helyet az üzemanyagtartálynak, ezért a fejtérrel lehetnek problémák. Viszont a lábtér az elődhöz képest 4,5 centivel lett hosszabb. Az első ülések jó mélyen vannak, ettől van egy kellemesen sportosnak érződik. Az első üléslap eléggé rövidre sikerült, bár a lábainkat jól kinyújthatjuk.

A vaskos középkonzol érthetetlen. Az alsó és felső rekesz oldalt el van választva, csak nehezen lehet az alsóba betenni bármit is. A térdet – ha keményebben támasztunk – élesen nyomja a műanyag panel. A váltó azonban hibátlan: rövid, pontos és egyben sportos, a fogása pedig zseniális. Jól kiegészíti az egyliteres motort. Nem tévedés: 1000 köbcenti. A háromhengeres egység sokakat elrettenthet, pedig nem kéne.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo


1000 köbcentis Honda nem volt még jobb

Az autó 129 lóerővel tud gazdálkodni, méghozzá nem is rosszul. A Honda is elindult az egyre kisebb motorok irányába, amik megfelelnek az egyre szigorodó emissziós normáknak, magas fajlagos teljesítménnyel és alacsony fogyasztással rendelkeznek. Számos innovációt és egy turbót is beépítettek ebbe a modellbe, és az 1.5 literes, 180 lóerősbe is. Mindkettő ugyanazt a VTEC-vezérlést használja, jelentése: fokozatmentes, közvetlen benzin-befecskendezéssel kombinált, elektronikusan változtatható szelep-nyitvatartás időzítéssel és változó nyitási mélységgel.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo


A turbó könnyen felpörög, gyors a gázreakió: 2250-es fordulattól kezdve 200Nm-es nyomatékot tud az autó, viszont 5500-nál már tilt. Magas fordulaton kell tartani az amúgy játékos, szíjas vezérlésű motort. Ekkor a hangja kiteljesedik és el is feledteti velünk, hogy milyen apró valójában. Nehéz megmondani, vajon magas fordulaton tényleg mormogó, mély hangja van, vagy csak az A-oszlopon levő hangszórók segítenek be a morajlásba.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo


Az autó szinte teljesen szélzajmentes, még nagyobb tempónál is. Az 1,23 tonnás hothatch 10 másodperc alatt futja meg a 100-at, végsebessége 200 km/h körül van. Ezek az adatok teljesíthetők a 7 szimulált fokozattal rendelkező, változó áttételű, CVT automatával is.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo


A dízelmotorokra még várni kell. A gyári adatok szerint a tesztautó átlagosan 4,7-5,1 liter benzint fogyaszt. Ez a valóságban inkább 7-8 , de akár 9 is lehet, ha nehezebb a sofőr lába. Az ezres motor szépen megindul, élvezetes előzni is, a 6 sebességes, manuális váltóval pedig az autópályán kellemes utazni, akár hosszabb távokon is. Dinamizmusban akármelyik 1,4 literes szívó motorral felveszi a versenyt.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo


A sportosság mindenen érezhető

A karosszéria torziós merevségén 50 százalékot javítottak, méghozzá tripla mennyiségű, nagy szilárdságú acélelemekkel. Komfortos és stabil, nem billeg, magabiztosan kanyarodik, precíz minden elmozdulása nagy tempónál is. A kormányzása direkt, végpontok között csak 2,2 fordulat van mindössze. A kormányrúd helyett a szervót inkább a fogaslécre építették, ezzel változtatva az áttételezésen.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo


A vezetési élmény kifejezetten sportos, nehéz átcsapni túlkormányozottságba, nem pattog az úthibákon sem. A szerpentineken jóindulatúan reagál minden mozdulatra. Elöl MacPhearson, hátul pedig többlengőkaros független felfüggesztés található. Ha egy kicsit többet szánunk rá, a drágább modellekbe már kérhető a mágneses elven működő adaptív lengéscsillapító, de az alap is tökéletesen szuperál. Erre az autóra épül egyébként a Type-R is.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo


Összegzés

Az új Honda Civic a kényelem és a minőség szinte kifogástalan kombinációja. A pénztárcabarát 1 literes turbómotor is tökéletesen mozgatja. Fiatalos, sportosságot sugárzó autó, de kedvelhető és a mindennapokban is nagyon használható. Az egyliteres alapmodell ára 5 899 000 Ft, az egyel nagyobb, 1,5-ös 900 000 – 1 400 000 közötti felárral kapható, felszereltségtől függően. Aki viszont kimaxolná az új Honda Civicet, annak ott a Sport Plus 7 900 000 Ft-tól, vagy akár a Prestige 8 200 000 Ft-tól.


Honda Civic 1.0 VTEC Turbo

  • Lökettérfogat: 988 cm3
  • Hengerek/szelepek: 3/4
  • Max. teljesítmény: 129 LE 5500/perc
  • Max. forgatónyomaték: 200 Nm 2250/perc
  • Hossz./szél.: 4518/1799 mm
  • Tengelytáv: 2697 mm
  • Saját tömeg/ Össztömeg: 1154 kg / 1645 kg
  • Városi fogyasztás: 6,1 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 4,1 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 4,8 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 110 g/km
  • Végsebesség: 200 km/h
  • 0-100: 10,4 s

A tesztet az Alapjárat stábja készítette, a YouTube csatornájukra itt lehet feliratkozni.