Simicska tapasztalata: reklámból könnyebb megélni, mint vasútépítésből

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor / VS.hu / Zagyi Tibor

-

A Fidesz gazdasági háttéremberéhez köthető hirdetési cégek együttesen majdnem akkora profitot értek el, mint a Közgép.


Csak a legnagyobbakat számolva, tavaly 3,5 milliárd forint osztalékot tudtak kivenni a tulajdonosok azokból a reklámcégekből, amelyek Simicska Lajoshoz köthetők. Egyedül a köztéri hirdetési felületekben dúskáló Publimontból 3,1 milliárd forintot talicskáztak ki, pedig "mindössze" 8,1 milliárd forint volt a vállalkozás éves árbevétele. (Összehasonlításképpen: a Közgép mintegy 60 milliárd forintos árbevételen produkált 4,1 milliárd forintnyi osztalékot a tulajdonosoknak.) A Publimont így egy év alatt 39 százalékkal növelte a forgalmát, amit a cég éves beszámolójában röviden úgy kommentáltak, hogy "több ügynökséggel jelentős forgalmat" bonyolítottak le. Ennek a sikernek az elérése a következők miatt nem lehetett túlságosan megerőltető. Az állam ugyanis több 10 milliárd forint értékben hirdetett az ugyancsak Simicskáékhoz, illetve a Fideszhez közelinek mondott I.M.G. (Inter Media Group Kft.), valamint a Bell and Partners kommunikációs ügynökségen keresztül. Ezek az ügynökségek pedig többnyire a Simicska-cégek hirdetési felületein reklámozták az állami hírveréseknek a jelentős részét, az állampapírok népszerűsítésétől kezdve a lottó promócióján keresztül a Magyar Villamos Művek hirdetéséig oly sok mindent. (2012-ben azt mutatták ki, hogy az állami hirdetések 80 százalékát a Fidesz-közeli cégek vitték el.) Az I.M.G. papírforma szerint Patonai Péter tulajdonában van, aki az első Orbán-kormány idején az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank elnök-vezérigazgatója volt. Márpedig - ahogy a Publimont mérlegbeszámolója fogalmaz - a legnagyobb költségösszetevők (a bérleti díjak és a bérek) nem nőnek arányosan az árbevétellel, vagyis minél több pénz folyik be a hirdetési felületek értékesítéséből, annál inkább növekszik a nyereséghányad is. És a tavalyi év még nem is a plafon, hiszen a Publimont idén januárban nyerte el a MÁV reklámfelületeit is, tehát 2014-ben már abból is ugyanez a tulajdonosi kör gyarapszik. A Publimontban a Neo-Met Kft.-n keresztül Simicska Lajos és felesége a tulajdonos, valamint üzletrésze van a Fidesz-holdudvar másik jelentős képviselőjének, Nyerges Zsoltnak is. Simicska régi nagy szerzeménye, a Mahir szinte már eltörpül a Publimont mellett. (Az egykori állami hirdetési vállalatot még az MDF-kormány privatizálta 1994-ben, Simicska a cég megszerzése után néhány hónappal már a vevő, a B-Reklám Kft. igazgatósági tagja lett, majd tulajdonrészt is szerzett benne.) A Mahir Magyar Hirdető Zrt. tavaly 2,2 milliárd forint forgalmat ért el (2012-ben még csak 1,5 milliárd forintot), az adózás előtti nyeresége 242 millió forint lett, amiből 224 millió jutott osztalékra. A cég egyik leányvállalata, az elsősorban városi hirdetőoszlopokat birtokló Mahir Cityposzter tavaly 100 millió forint osztalékot produkált Simicskáéknak a szűk egymilliárd forintos árbevételből. A Fidesz-közeli, elsősorban Simicska Lajoshoz és Nyerges Zsolthoz köthető cégbirodalom azonban még további ágakon is részesül az állami reklámköltésekből, hiszen azok nemcsak a közterületeken jelennek meg, hanem a médiában is. Így például a Heti Válaszban, amelynek egyik tulajdonosa ugyancsak a Mahir.