Seiottosei – milyen név ez?

Fotó: erminiautomobili.it / István Hajdu

-

HÁTTÉR

Te, mik ezek, kik ezek? Gumpert – életemben nem hallottam! Ermini – fogalmam sincs! Nano Flowcell – nagyon gáz! A három leghülyébb nevű autó az idei Genfi Autószalonról. Senkiháziak kezében az autós szakma?


Hogy mi? Miután a múlt század harmincas éveiben Pasquale Ermini számos versenyautó versenyekre való felkészítésében vett részt Olaszországban, 1948-ban megalapította saját sportkocsigyártó cégét. Az Officine Ermini, amelynek székhelye Firenzében volt, Fiat 1100-as alapokra épülő verseny és sportkocsikat gyártott, és hogy mennyire nem ügyetlenül, azt egy Targa Florio-győzelem is bizonyítja. Ermini 1958-as halála után azonban eltűnt a lendület a cégből, 1962-ben pedig le is húzta rolót. A források szerint összesen legfeljebb 40 autót építhettek. Hogy Ermini mi? Seiottosei, ami magyarul hatszáznyolcvanhatot jelent, ami kis roadster tömege kilogrammban. 686-belso Az olasz Osella versenyistállóval együttműködésben épített kocsi igazi versenyautóhoz méltóan csővázas felépítésű, az a sok szép piros karosszériaelem pedig szénszálas műanyagból van rajta. A futómű mellett az ülések mögé beépített, kétliteres négyhengeres turbómotor is a Renault-tól származik, váltóból pedig egy hatsebességes szekvenciálist kapott a Seiottosei. A 320 lóerős teljesítmény egy ilyen könnyű kocsiban nagyon jól hangzik, amit a számok nyelvére lefordítva az Ermini által megadott 3,5 másodperces 100-ra gyorsulás és elektronikusan korlátozott 270 km/órás végsebesség remekül illusztrál. És akkor most? Ha minden jól megy, egy totál elfelejtett olasz sportkocsimárka születhet újjá a Renault és jó pár tehetős vásárló segítségével.


Nano Flowcell Quant

Hogy mi? A Nano Flowcell – sőt, nanoFLOWCELL – egy liechtensteini központú kutatóvállalat, amely elsősorban alternatív hajtásláncok fejlesztésére koncentrál, közben pedig olyan menő kifejezéseket használ, hogy kvantumkémia meg molekuláris gépészet. A kutatások már a '90-es évek eleje óta folynak, 2003 óta pedig már egy autó megépítésén is törték a fejüket a fejlesztők. 2009-ben be is mutattak egy 1:1 méretarányú makettet a Genfi Autószalonon, mostanra pedig odáig jutott a történet, hogy egy igazi tanulmányautót állítottak a cég genfi standjára, aminek a továbbfejlesztésben állítólag a Bosch is részt vállal majd.


Hogy Nano, vagy Flowcell, vagy mi? Quant. Sőt, QUANT e-Sportlimousine. Egy 5,25 méter hosszú, 2,02 méter széles és 1,36 méter magas elektromos szupersportkocsi. Vagy inkább szupersportlimuzin, ha a 3,2 méteres tengelytávból, meg a pazarul berendezett négyszemélyes utastérből indulunk ki. Tesla Model S, valaki? A hajtást itt négy villanymotorra bízták, ezek együtt összesen 925 lóerős csúcsteljesítményt tudnak, de folyamatosan csak 653 lóerőt leadására képesek. A legnagyobb forgatónyomaték 2900 newtonmeter, ami nagyjából 10 dízelmotoros Volkswagen Passaténak felel meg. Ha bárki azt gondolta volna, hogy ez idáig különleges, az most figyeljen! A Quant villanymotorjai egy eddig soha nem látott energiatároló rendszerből kapják az áramot. QUANT-e-Sportlimousine_front_doors-open A hagyományos akkumulátortechnikát és az üzemanyagcellát kombináló megoldás lényege, hogy az akku feltöltéséhez nem kell konnektort keresni, és órákig boldog elégedettséget mímelve az autó mellett kavicsokat rugdalni, amíg a dróton keresztül elég villany vánszorog az autóba. Ehelyett elég a két 200 literes tankot folyékony elektrolittal megtölteni, és már készen is vagyunk. A 2,3 tonnás Quant egy tankolással állítólag 4-600 kilométert is elmegy, a végsebessége pedig 380 km/óra, de a kettő közül egyszerre alighanem csak az egyik igaz. A Genfi bemutató után még idén négy járóképes prototípus megépítését tervezi a Nano Flowcell, jövőre pedig már szeretnék közúti forgalomban is látni a Quantot. És akkor most? Szárnyas ajtaja is van, de nem ezért jelentheti az eddigi legnagyobb veszélyt a Tesla-sztorira. Mármint ha találkozunk még valaha a nevével.


Gumpert Explosion

Hogy mi? A Roland Gumpert eredetileg az MTM tuningcég és a Nitec versenyautóalkatrész-gyártó vállalat által, 2002-ben megalapított sportkocsi-manufaktúra, jelenlegi nevét pedig egy évvel később kapta, amikor az Audi egykori motorsportfőnöke is beszállt a történetbe. Az alapítók célja egy utcai használatra is alkalmas versenyautó megépítése volt, ami hosszas előkészítést követően 2005-re meg is valósult. Ez lett a Gumpert Apollo, egy csővázas, szárnyas ajtós szupertsportkocsi, aminek az Audi V8-asára épülő 650, 750 és 800 lóerős motorjai voltak, meg 300 ezer eurós vételára. Aki nem hallott róla, ne magában keresse a hibát, a Gumpert egy év szenvedést követően, tavaly augusztusban csődbe ment.


Hogy Gumpert mi? A Genfi Autószalonon bemutatott Explosion a csőd utáni első életjel a Gumperttől. És úgy tűnik, nem akarnak még egyszer ugyanabba a hiába esni, ezért százmilliós szupersportkocsi helyett ezúttal egy négyhengeres sportkupéval próbálkoznak. Az Explosion az Apollóhoz hasonlóan csővázra épül, a karosszéria takaróelemei pedig alumíniumból és műanyagból készültek. Az orrába épített négyhengeres, 420 lóerős turbómotor mind a négy kereket hajtja, váltóból kézi és dupla kuplungos automata közül lehet választani. Az Explosion 300-as végsebességre és 3 másodperc körüli gyorsulásra képes, az ára pedig 30 millió forint környékén lesz. DSC_0707 És akkor most? A jó hír, hogy Gumperték nagyon tudnak autót építeni, a rossz, hogy mindennek ellenére egyszer már csődbe mentek. Talán kicsiben most jobban sikerül.