Ráncfelvarrás után már olyan, mint a nagyobbak

Forrás: Alapjárat.hu

-

A BMW egyik legkisebb modellje turbóra kapcsolt. Kívül-belül megújult, a helykínálat azonban maradt a régi.


2004-ben látta meg a napvilágot a BMW 1-es típusa. 2011-ben ment át egy kisebb, kifejezetten üdítően ható ráncfelvarráson. Kicsivel nagyobb lett, minőségében és kidolgozottságában szintet lépett, motorpalettájának minden tagja turbót kapott. Az F20-as kódjelű 1-es BMW a maga ötajtós kasztnijával érezhetően szárnyra kapott, hiszen az előző, 1,6-os szívómotor nem tudott ilyen élményt nyújtani.



Kívülről nem változott meg számottevően

Az első generációs 1-eshez képest az autó arculata sokkal kifinomultabb, pofásabb lett. Nem nagyon lehet mivel összehasonlítani a konkurensek közül, egy apróságot kivéve. A hátsó lámpák megjelenése a Volkswagen Polo fényszóróira hasonlít, de ez legyen a legnagyobb probléma. Kívülről nézve nem számottevő a változás. Lehet rajta apróbb hibákat találni, például hogy nem elég izgalmas vagy újszerű, de első ránézésre könnyen befogadható, letisztult vonásokkal rendelkező, formás autót álmodtak meg a tervezők.



Méretei nem sokban változtak, hossza 8,5 centivel lett több, szélessége majdhogynem elhanyagolható módon, 2 centivel nőtt. A kicsit elnyújtott orr amúgy is rendkívül jól áll egy hatchbacknek, főleg, ha azt egy BMW-s csapat találja ki. Az előző generáció hibájából okulva a hosszmotort és a hátsókerékhajtást úgy helyezték el, hogy ne lehessen érezni az utastér szűkösségét. Az összkép egy sportos és kompakt autót láttat, főleg a vadító fekete színnel és a finoman megbújó élekkel megtoldva.



Kisebb, de igényes

A belső tér is nagyon igényes és kellemes hatást kelt. Minden letisztult, sima idomokból épül fel, jó megérinteni, érezhető a bajor mérnöki precizitás. Szebbek a kezelőszervek és a műszerek, viszont a középkonzol tetejére helyezett kijelzőt nehezen lehet megszokni.



Az alapfelszereltség része a StartStop rendszer. Ha lámpánál várakozunk, üresbe tett váltóval és felengedett kuplunggal, leállítja a motort. A klíma kezelése egyszerű és a hatásfoka is jónak mondható.


BMW 116i teszt


Az első üléseket alacsonyra le lehet engedni és még nagy tempónál is tartanak. Elöl kellemes elég hely van, hátul viszont már nem olyan fényes a helyzet, annak ellenére, hogy a helykínálat az elődjéhez képest sokkal emberibb. A csomagtartó is kapott még 10 százalékkal több helyet, és ha elfektetjük a 60-40 arányban dönthető hátsó üléseket, 330 liter áll rendelkezésre. Az alapfelszereltség része a menetstabilizátor elektronika és a hat légzsák. A törésteszten öt csillagot kapott.


BMW 116i teszt


Dinamikájában eddig sem volt hiba

A 116i lágyan és csendesen fut, jó a zajcsillapítása és kényelmesen rugózik minden kis egyenetlenségen, az úthibákból alig érezni egy kis rezgést. A korábbi generációjához képest 30 kilóval lett könnyebb. De nem csak ezért ilyen pompásan kezelhető, hanem a hibátlan súlyelosztás miatt is.


BMW 116i teszt


Az autó gombnyomásra idomul a hangulatunkhoz, karaktere a Drive Experience kapcsolóval változtatható. Az Eco Pro ingermentes közlekedést és kis fogyasztást kínál, nagyjából olyat, mint a Comfort mód. Egy gombnyomással átválthatunk a Sport módba, ahol az autó megmutatja, mire is teremtették, megvillantja BMW-s énjét és valódi tudását: kanyarodáskor magabiztos, de enged némi játékosságot is. Ebben az üzemmódban nem esik a fordulat 2000 alá, finomabban reagál a gázadásra és kicsit nehezebbé válik a kormányzás.


BMW 116i teszt


A legjobban várt fejlesztés, a turbó

A 1-es BMW legnagyobb újítása nem a külsőben mutatkozik meg, hanem a motorpalettájában, ugyanis a korábbi 122 lóerős 1,6 literes szívómotort turbófeltöltősre cserélték. Az így elért teljesítménynövekedés nem nagy, 14 lóerős. A komoly változás a forgatónyomatéknál keresendő, amely 160 Nm-ről 220-ra emelkedett, így ereje az 1350-es fordulattól a 4300-ig rendelkezésre áll.


BMW 116i teszt


Az egyenletes nyomatékleadás végig érezhető volt az autóban. Ezt az 1600 köbcentis motorra tervezett, kettős leömlésű turbóval keltették életre. A turbólyuk szinte alig volt érzékelhető. A turbó mellett a változó idejű és nagyságú szelepvezérlés, illetve a közvetlen befecskendezés is nagyban hozzájárul a kivételes dinamikához. Az alulról jövő nyomatéknak köszönhetően rugalmasan lehet vele közlekedni, ezt segíti a pontos, ötsebességes kézi váltó is.


BMW 116i teszt


A motor 4 hengeres, 136 lóerős teljesítményével 8,5 másodperc alatt teljesíti a 0-100 sprintet és 210 km/h a végsebessége. Hátránynak nevezhető a Sport mód által kicsit megnövelt fogyasztás is, de még így sem igazán megy 9 liter fölé 100 km-en. A többnyire városi teszt alatt mért 7,5-7,8 literes átlagot tűrhető eredménynek tekinthetjük.


BMW 116i teszt


Összegezés

A BMW 116i prémiumautóként megállja a helyét. Igényesen kialakított beltérrel, könnyen befogadható külsővel rendelkezik. A hátsókerék-meghajtásnak és a kompakt, turbós benzinmotornak köszönhetően már nem csak kinézetében hozza a BMW stílust, de végre úgy is viselkedik, mint nagyobb méretű társai. Ha kell, takarékos, ha kell játékos, de mindig kezes és kifinomult autó.


BMW 116i teszt


BMW 116i (F20)

  • Lökettérfogat: 1598 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/4
  • Max. teljesítmény: 136 LE 4400/perc
  • Max. forgatónyomaték: 220 Nm 1350-4300/perc
  • Hossz./szél.: 4324/1765 mm
  • Tengelytáv: 2690 mm
  • Saját tömeg: 1290 kg
  • Városi fogyasztás: 7,1 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 4,8 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 5,7 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 132 g/km
  • Végsebesség: 210 km/h
  • 0-100: 8,5 s


A tesztet az Alapjárat stábja készítette, a YouTube csatornájukra itt lehetfeliratkozni.