Ráhozhatják a szívbajt a fiatalokra az energiaitalok

Fotó: Fotó: Europress/Getty Images/Spencer Platt / Béla Fotós

A bal kamra fokozott összehúzódását okozza a nagyobb mennyiségű koffein- és taurinbevitel. Német kutatók a nálunk már nem kapható taurinos energiaitalok fogyasztását vizsgálták.


A német bonni egyetem kutatói megvizsgálták, hogy miként hat a szívverésre egy-egy doboz energiaital elfogyasztása. Tizenhét kísérleti alanynak egy átlagos, 100 milliliterenként 32 milligramm koffeint és 400 milligramm taurint tartalmazó italt adtak, majd egy óra elteltével kezdték vizsgálni annak hatását. Bár egy csésze filteres kávéban több koffein van, mint a tutti-frutti ízű pörgetők esetében, az energiaital elfogyasztásakor szintén kimutatható a szívverés gyorsulása. A szív bal kamrájának izomzata ugyanis erőteljesebben húzódik össze, így Jonas Dorner kutató szerint a szívritmuszavarral küzdő embereknek kerülniük kellene az ilyen energiaitalok fogyasztását. Az italgyártók brit szervezete (British Soft Drink Association) pedig már korábban felhívta a szülők figyelmét arra, hogy a gyerekeknek szigorúan tilos energiaitalokat inniuk. „A nagy koffeinbevitelnek számos mellékhatása lehet. A legtöbb esetben remegést, gyorsabb szívdobogást, a vérnyomás emelkedését okozhatja, de ezeknél súlyosabb következménye is lehet a túlzott fogyasztásnak: például agyvérzést és hirtelen bekövetkező halált is eredményezhet” – mondta Dorner az Észak-Amerikai Radiológusok Társaságának éves találkozóján. A hazai energiaitalok már nem tartalmaznak taurint, mivel a 2011-ben elfogadott csipszadó a taurintartalmú italokra vonatkozva literenkénti 250 forint adót jelentene. Így a gyártók a magyarországi termékekből kivonták a glükóz sejtekbe áramlását segítő alkotóelemet az italokból.


Koffeintartalom különböző italokban
Egy csésze filteres kávé 140 mg koffein
Egy csésze instant kávé 100 mg koffein
Egy doboz energiaital 80 mg koffein
Egy csésze tea 75 mg koffein
Egy szelet csoki 50 mg koffein
Egy doboz kóla 40 mg koffein
  Fotók forrása: Spencer Platt (Europress/ Getty Images)