Pokorni - Vekerdy vita az oktatásról: „Legyél az, akivé tenni akar az állam”

Nincs tartalom, pénz és iskolaszervezési kultúra sem az egésznapos iskola koncepciója mögött Pokorni Zoltán szerint. A fideszes politikus a Van másik iskola - iskolaválasztó rendezvényen beszélt pénteken a fővárosban.


Az egyik álláspont szerint az iskolának segítenie kell, hogy a gyerek kibontakoztassa a magával hozott személyiségét, a másik álláspont - ami szerint legyél az, akivé tenni akar az állam - nem hatékony álközösségeket hoz létre - mondta Vekerdy Tamás pszichológus. Szerinte erre tendál a ma iskolája.

Pokorni Zoltán az Országgyűlés oktatási és tudományos bizottságának fideszes elnöke szerint viszont nem vagy-vagy módon kell a kérdéshez közelíteni, a normák és személyiségjegyek egyszerre érvényesülnek. Neki az az eszményképe, hogy az iskola eleven, saját normákkal rendelkező közösséget tud formálni. Szerinte ebből a szempontból az iskolák az elmúlt 20 évben inkább gyengültek, mert az iskolák rossz választ adtak a versenyre, a mérhető eredményekre mentek rá. A tantervi szabályozás is rontott a helyzeten, az egész napos iskolára törekvés „furcsa paródiává” válik. Emögött nincs tartalom, pénz és iskolaszervezési kultúra sem - mondta Pokorni Zoltán.

Vekerdy Tamás szerint az államosítás tűrhetetlen, nem tud olyan konzervatívot a világon, aki ezt helyeselné. Pokorni Zoltán is kritikusan nézi az államosítást, de ez egy eszköz, ami nem azonos a fekete ördöggel. Roosevelt is központosított a gazdasági válság idején - érvelt Pokorni. Az állami beavatkozást indokolt, a kérdés ennek aránya. 150-200 milliárd forint kellett volna ahhoz, hogy a kistelepülési iskolákat is ugyanúgy finanszírozzák, mint a fővárosiakat vagy a megyeieket. Bár durva pénzkivonás nem volt, ezt a pénzt még bele kell tenni a rendszerbe - mondta Pokorni Zoltán.

Vekerdy Tamás szerint a gyerekek sokféle igényéhez igazodva sokféle iskolára volna szükség.

Pokorni Zoltán szerint a “kis pénz, kis foci” az oktatásra nem igaz: a lengyel iskolák kevesebb pénzből jobban teljesítenek, mint a magyar. A finn állami intézményeket példaként felhozva azt mondta, ha egy iskolarendszer képes kezelni a különböző igényeket, problémákat, akkor nem kell független iskola. Fotó: Thinkstock