Plázapokol jöhet a Fekete Pénteken

Fotó: AFP/Yasuyoshi CHIBA / Béla Fotós

Idén november 29-én lesz Amerikában a Black Friday, ami hagyományosan a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelenti. Ilyenkor óriási akciókkal várják a vásárlókat, akik sokszor a boltok előtt éjszakáznak, hogy elsőként juthassanak hozzá a néha tényleg hihetetlen olcsón kínált árukhoz. De miért fekete a péntek, amivel mindenki jól jár? Mi a helyzet Magyarországon? Miért ne vegyünk inkább semmit?


A Black Friday a hálaadás utáni péntek, ez idén november 29-ére esik. Az Egyesült Államok egyik legfontosabb nemzeti ünnepe a hálaadás. Ilyenkor a családtagok akár az ország különböző pontjairól összegyűlnek, hiszen a hagyományos vacsorával ez egy igazán meghitt ünnep. Szemben a karácsonnyal, ami a nagy többség számára inkább az ajándékozással egyenlő és természetesen az azt megelőző vásárlással. A hálaadás utáni péntek valójában tehát a vásárlási szezon kezdete. A boltok ötven-hatvan százalékos kedvezménnyel kínálják ilyenkor az árukat, de nem ritka a hetven-nyolcvan százalékos leértékelés sem: okostévét ötszáz dollárért vesztegetnek (ezerötszáz helyett), a Kindle tabletjét pedig már száz dollárért is meg lehet szerezni. Az üzletek ezen a napon bonyolítják a legnagyobb forgalmat, nevét is innen kapta. A hatvanas évektől hívják feketének a hálaadás utáni hétvégét: a rendőrségi szlengből került át a közbeszédbe, hiszen a megnövekedett forgalom többletmunkát adott nekik, így a rendőrök kezdtek el először a hálaadás utáni napokra Black Friday-ként illetve Black Saturday-ként hivatkozni. A marketing szempontból egyértelműen negatív hangzású kifejezést többször is próbálták lecserélni, sikertelenül.



  Annak érdekében, hogy minél többet lehessen vásárolni, a boltok egyre szélőségesebb nyitva tartási időkkel dolgoznak. A hajnali három-négy eleinte még csak péntek éjfélre tolódott, de idén már vannak boltok, melyek már csütörtök este nyolctól fogadják a vásárlók hadát. Itt a hadat akár szó szerint is lehet érteni, hiszen a boltok kinyitását követő tömegjelenetek már nem egyszer követeltek halálos áldozatot. Aki már hétfő óta a bolt előtt táborozik, az nem fogja hagyni, hogy elvigyék az orra elől a leárazott grillsütőt.

A többség azért boldog

Szerencsére azonban nem a tragédiák a jellemzőek, és a legtöbben profitálnak ebből a hétvégéből. Jól járnak a vásárlók, hiszen olcsón letudják a karácsonyi ajándékozást, vagy legalábbis annak egy részét. A kereskedőket sem kell sajnálni, az olcsó termékek száma korlátozott, az akciók miatt a bolt előtt összegyűlő tömeg pedig kiváló reklámot biztosít nekik. Ráadásul aki egyszer már ott van, az bevásárol és nem csak az akciós árukat veszi meg. A menetrendszerűen előforduló tumultuózus jeleneteket imádják a tévék, ahol évről-évre beszámolnak az alacsony árak miatt szó szerint megőrülő emberekről. Aki pedig lemaradt a Black Friday és Saturday nyújtotta akciókról, vagy csak nem szeretne verekedni hajnalban egy kis spórolásért, annak ott a Cyber Monday. A webáruházak hétfő reggelre időzítik a leárazásokat, így kipihenten otthonról, vagy már a munkahelyről lehet olcsón shoppingolni.


Magyarország nem így teljesít

Magyarországon teljesen más a helyzet, a fogyasztásnak egyelőre nincsenek ilyen össznépi ünnepei mint Amerikában. A karácsonyi szezon kezdetét az ünnepi dekorációk megjelenése jelenti, ez általában november első felében történik – mondta Vámos György az Országos Kereskedelmi Szövetség Főtitkára a VS.hu-nak. A vásárlást pedig szeretjük az utolsó pillanatra hagyni, a kereskedelemben a karácsonyi előtti három hét a legerősebb, aranyvasárnapra jellemzően megtelnek a plázák. Ezt erősítette meg a VS.hu-nak Szőke Tamás a Mammut marketing vezetője is: a bevásárlás minden évben egyre jobban eltolódik az utolsó pillanatokra. Míg a válság előtt december elején elindultak az emberek körbenézni, most az utolsó két hétben teszik meg és a csúcs december 17-24 között van. Ebben az időszakban naponta akár hatvanötezren is megfordulnak a bevásárlóközpontban. Mivel legtöbben az utolsó napokra hagyják a bevásárlást, amikor már „mindenképp venni kell valamit”, a boltok nem is igazán vesződnek akciókkal, a leárazások inkább az ünnepek után, januárban jellemzőek. Míg Amerikában egyértelműen a különböző műszaki cikkek vezetik az eladási rangsort (számítógép, tévé), addig nálunk mindenfélét megvesznek ajándékként. Ha anyunak pont egy lábos hiányzik, megkapja karácsonyra.

Ne vásárolj semmit! Na jó, valamit azért mégis.

A Ne Vásárolj Semmit mozgalom 1992-ben indult Kanadából. A mozgalom célja, hogy felhívja a figyelmet a túlfogyasztásra. Világszerte tapasztalható jelenség ugyanis, hogy sokkal többet fogyasztunk és vásárlunk, mint amennyit a bolygó erőforrásai lehetővé tennének. Ezen már az is sokat segítene, ha csak azt vennénk meg amire valóban szükségünk van. A ne vásárolj semmit napot (Magyarországon is) november végén rendezik meg, igazodva az amerikai Black Friday-hez, mint a túlfogyasztás egyik szimbólumához. Ilyenkor figyelemfelhívó akciókat is rendeznek, például a mozgalom tagjai ingyenes szabadtéri bulikat szerveznek, vagy zombiként vonulnak végig bevásárlóközpontokon a vásárlókat parodizálva. Ha egy napig nem veszel semmit, akkor majd megveszed másnap – szóltak a kritikák. Erre reagálva ma már nem is Buy Nothing Day a mozgalom neve, hanem az Occupy mozgalom mintájára Occupy Xmas. Noha a Wall Street-et valóban elfoglalták a demonstrálók, a karácsony elfoglalását nem szó szerint kell érteni. Arról szeretnék meggyőzni az embereket, hogy amit csak lehet, azt helyben, helyiektől szerezzék be. Így a kisebb szállítási távolságok miatt csökken a környezet terhelése, és a helyi gazdaságot is támogatni lehet. Ráadásul karácsonyi ajándékot nem csak venni, hanem készíteni is lehet, az pedig biztosan személyre szabott, és nagyobb örömet is okoz.