Orosz hajók is megsértették az Észak-Korea elleni szankciókat

Forrás: MTI/MTVA

-

Orosz tankerek többször is kőolajjal látták el Észak-Koreát az utóbbi hónapokban. Ezzel megsértették az ENSZ Biztonsági Tanácsának határozatait.


Bár Moszkva megszavazta a BT határozatait, a gyakorlatban orosz hajók is megsértették az Észak-Korea elleni szankciókat. Októberben és novemberben orosz hajók a tengeren kőolajat töltöttek észak-koreai tankerekbe – jelentette a Reuters nyugat-európai biztonsági forrásokra hivatkozva. A Reuters két forrása közül az egyik azt mondta: arra nincs bizonyíték, hogy a műveletről a moszkvai kormányzat is tudott volna.

A források haditengerészeti hírszerzési információkra és az orosz Távol-Kelet kikötőiből kihajózó teherszállítókról készült műhold-felvételekre alapozták állításukat. Úgy tudják, a hajók orosz olajtermékeket csempésznek Észak-Koreába. Moszkva nem kommentálták a Reuters értesüléseit, az egyik, a szankciók megsértésével vádolt hajó tulajdonosa pedig tagadott.

Az egyik hajó s Vityaz. Október 15-én hagyta el a Vlagyivosztok közelében fekvő Szlavjanka kikötőjét 1600 tonna olajjal, és hivatalosan egy japán halászflotta felé vette az irányt. A tanker azonban néhány napra kikapcsolta a válaszjel-adóját, amikor kihajózott a nyílt vizekre. Két másik, orosz zászló alatt hajózó teherszállító is hasonló utat tett meg októberben és novemberben, miután elhagyták a szlavjankai és a nahodkai kikötőket.

Szeptemberben a Reuters arról számolt be, hogy legalább nyolc, teljesen feltankolt észak-koreai hajó hagyta el a Oroszországot és tért vissza Észak-Koreába, pedig más úti célt adott meg. Amerikai tisztviselők szerint ezzel a trükkel sikerült megkerülni a nemzetközi szankciókat.

A Reuters egy orosz forrása azt mondta, hogy az észak-koreai hajóknak a tengeren adnak át üzemanyagot a orosz tankerek, de olykor halászhajók is.

A hírügynökség jelentése egybeesik azzal, hogy az ENSZ BT négy további, észak-koreai zászló alatt hajózó, a gyanú szerint a nemzetközi közösség szankciói által tiltott árut Észak-Koreába fuvarozó teherszállítót tiltott ki a világ kikötőiből. A tiltást az USA kezdeményezte, és még hat hajó kitiltását is kérte, de Kína csak négyre bólintott rá. Washington még két hongkongi, egy palaui, egy belize-i, egy panamai és egy kínai zászló alatt hajózó teherszállító ellen akart büntetőintézkedéseket hozni.

Dél-Korea bejelentette, hogy elfogtak és átvizsgáltak egy hongkongi hajót, amely nemzetközi vizeken titokban 600 tonna finomított kőolajat adott át észak-koreai hajóknak októberben. A Lighthouse Winmore-t november végén tartóztatták fel a dél-koreai vámosok Jeoszu kikötőjében.

Az utóbbi két napban olyan értesülések is megjelentek, hogy Kína, Phenjan egyetlen szövetségese, többször megsértette a BT Észak-Koreára vonatkozó határozatait. A dél-koreai Csoszun Ilbo azt írta, hogy kínai tankerek október óta harminc esetben nyersolajat adtak át észak-koreai hajóknak a nyílt tengeren.

Az ENSZ BT az idén három szakaszban hozott gazdasági szankciókat Észak-Korea ellen: augusztus 5-én a fémipari termékekre, a szénre és a halászati termékekre vetett ki szankciókat, szeptember 11-én a textiltermékek és az olaj beszállításának korlátozásáról határozott, december 22-én pedig a nyersolaj és a finomított kőolaj-termékek Észak-Koreába irányuló exportjának további csökkentését szavazta meg.