Óriási tabuk dőlnek a Genfi Autószalonon

Fotó: Facebook/Orbán Viktor

-

HÁTTÉR

Az idei Genfi Autószalon az autósvilág tabudöntő fesztiválja lesz. Például bemutatkozik az első fronthajtásos BMW, az első farmotoros Renault Twingo és az új Mercedes CL, amelynek nem Mercedes CL a neve.


Mercedes S Coupé

CL helyett ugyan már S Coupénak hívják, de továbbra is ez a világ legkifinomultabb luxuskupéja, mostantól Swarovski kristályokkal és kanyarban bedőlő futóművel.


A Mercedes nagy kupéja azok kedvéért készül, akiknek az S-osztály nem eléggé elegáns és fényűző. A kupét mindig röviddel az éppen aktuális S-osztály után mutatják be, mindig többe kerül, mint a már eleve méregdrága luxuslimuzin, és nem mindig néz ki jól. De most igen. Az új kupé egyszerre hozza az S-osztály tekintélyességét és a kisebb, fiatalosabb Mercedesek lendületét, öt méter feletti hossza és egyedi hátulja pedig épp elég ahhoz, hogy összetéveszthetetlenné tegye. De ha mégsem lenne elég, arra is van megoldás. Felárért speciális, Intelligent Light System nevű fényszórók is rendelhetők, amelyek biztosan intelligensek is, de legfőbb vonzerejük alighanem az a 47 Swarovski kristály, amelyből 17 a nappali fényszórót, 30 pedig az irányjelzőket díszíti. Naná, hogy az S-osztályban bemutatkozott aktív futómű is ott van a fedélzeten. De míg ott „csak” kamerákkal figyeli az autó alatti út minőségét, és automatikusan ahhoz állítja a rugózást, a kupéban kanyarodás közben még be is dönti a karosszériát, akár egy motorversenyző. Az előző három generációval ellentétben már nem CL-nek, hanem S Coupénak hívott luxusautóhoz egyelőre egyetlen, 455 lóerős V8-as motort kínál a Mercedes. Felkészül a 630 lóerős S65 AMG.

Citroën C4 Cactus

Lehet, hogy a Citroën mégsem felejtett el érdekes autókat gyártani?


A Citroën 40 évet visszament az időben. És ez jó, nagyon jó. Utoljára a 70-es években, a GS/CX/SM hármassal mert olyat gurítani a francia gyártó, amitől megremegett az autós világ térde. De most úgy néz ki, újra megteszik, a C4 Cactus hosszú-hosszú évek után legalábbis újra egy igazán bátor Citroën. És nem csak az eszelős külseje miatt, bár önmagában az is tízpontos. A C4 Picassón megjelent robotzsaru-fényszórókat Airbump nevű, levegővel töltött műanyag ütközőbetétekkel fejeli meg a C4 Cactus, ezektől egyszerre tűnik játékosnak és elpusztíthatatlannak. A formai vagánykodás belül is folytatódik, az első üléseket egybeépítették, a végletekig leegyszerűsített műszerfalon pedig összesen 12 gomb van – a váltó gombjaival együtt, mert az automata változatban még váltókar sincs. De technikailag is különleges a C4 Cactus. A Citroën arra a legbüszkébb, hogy 1 tonna alatt van a súlya, azaz könnyebb, mint a legtöbb kisautó. Ezért nem is kellenek bele túl nagy motorok, a két benzines 82, illetve 110, a dízelmotor pedig 92 lóerős lesz. A C4-nek hívott, de igazából a Citroën C3 és a Peugeot 208 műszaki alapjait használó Cactus az utóbbi évek európai szupersztárját, a Nissan Qashqait és az eggyel kisebb Nissan Juke-ot célozza. Bár kis tömege és motorjai miatt állítólag ennek lesz a legolcsóbb az üzemeltetése a kategóriában, a világ jó eséllyel inkább úgy fog emlékezni rá, mint az autóra, amellyel a Citroën végre újra megtalálta önmagát.

BMW 2-es Active Tourer

Azt mondták, hogy egy BMW csak hátsókerekes lehet. Meg azt, hogy soha nem lesz BMW buszlimuzin. Pedig ez itt egy elsőkerekes BMW buszlimuzin.


1929 óta gyárt autókat a BMW, azóta kizárólag hátsókerék-hajtású modellek hagyták el a gyárait. Évtizedeken át hivatkoztak arra, hogy egy autó csak akkor az igazi, ha nem ugyanazok a kormányzott és a hajtott kerekei, és rengeteg jól sikerül modellel nyomatékot is adtak ennek a filozófiának. De ezek szerint meggondolták magukat. A Genfben bemutatkozó 2-es Active Tourer legalábbis egy tökéletes családi autó, aminek tervezésénél a helykihasználás, a variálhatóság és a gazdaságosság voltak a legfontosabb szempontok. A hátsókerék-hajtás éppen ezért szóba sem jöhetett a sokkal helytakarékosabb fronthajtás helyett, így a legújabb BMW nem csak úgy néz ki, mint egy Hyundai buszlimuzin, hanem a műszaki felépítése is teljesen olyan. Egyik legfontosabb adata az alaphelyzetben 468 literes, de a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámlák előredöntésével egészen 1510 literig bővíthető csomagtartó. A csomagtér ajtaja felárért lökhárító alatti láblóbálással automatikusan is kinyitható, pont mint egy Volkswagen Passat kombiban. A legerősebb 225i benzinmotorja 231, a 218d dízelváltozaté 150, a 218i alapmodellé pedig 136 lóerős. És utóbbi még háromhengeres is, akár egy alapmotoros kisautóban. Elkészült volna a BMW, amit egy Opel Zafira megeszik reggelire? A BMW egy korábbi kampányának egyok plakátja, ahol épp a fronthajtást figurázták ki A BMW egy korábbi kampányának plakátja, ahol épp a fronthajtást figurázták ki

Renault Twingo

Twingo még soha nem volt hátsókeres, még soha nem volt ötajtós és még soha nem volt ilyen izgalmas.


Ahogy arról az év elején már szó volt, az új Renault Twingo 2014 legizgalmasabb négy méternél rövidebb autója lesz. És ezt a Genfben bemutatkozó sorozatgyártású változat napokban nyilvánosságra került első képei is alátámasztják. A következő Smarttal megegyező technikai alapokra épülő ötajtós miniautó a csomagtartó padlója alá épített farmotorral készül, ebből eredően pedig hátsókerék-hajtással – azaz több mint 20 éves története során most először ötajtós és most először nem fronthajtásos a Twingo. Amit így már nem csak a TwinRun tanulmány pöpec külsejével szinte megegyező formaterv, hanem a különleges technika is kiemel a kategóriából. Mivel a motor nem ott van, az új Twingo orra a szokásosnál is rövidebb lehet, így az új modell hossza csak 3,5 méter, 10 centivel rövidebb az elődénél. Bár a farmotoros kialakítás miatt a csomagtartó is valamivel kisebb lett, a Renault pofonegyszerűen és erőfeszítés nélkül ledönthető hátsó-, és vízszintesig előre hajtható jobb első üléstámlával igyekszik enyhíteni a helyzeten. A Twingo háromhengeres benzinmotorokkal kerül piacra még idén ősszel, a leggyengébb 60, a legerősebb változat 90 lóerős lesz. De a hírek szerint nem kell majd túl sokáig várni a sportváltozatok megjelenésére sem, egy 150 lóerő körüli hátsókerekes Twingo Gordini pedig könnyen az évtized ikonikus miniautója lehet. Helló Fiat 500, alighanem megjött az első igazi ellenfél.

Honda Civic Type-R

Még csak tanulmány, de már ránézésre is látszik rajta, hogy most tényleg odateszi magát a Honda az új Type R-rel.


Hatalmas hátsó légterelő, jókora diffúzor a lökhárító aljában és négy megtermett kipufogó – bár még csak tanulmány, a Genfben bemutatkozó Honda Civic Type-R hosszú idő után az első sportos Honda, ami legalább ránézésre komolyan gondolja. A 90-es évek pörgése óta egyre inkább felpuhuló japán sportmodellek sorában talán még a Civic Type R tartotta magát a legjobban, de mára már az is kevés hozzá, hogy lépést tartson a legjobb európai sportos ferde hátúakkal. A Honda azonban nemrég bejelentette, hogy a 2015-ben megjelenő új Civic Type R-nek minden kategóriatársat le kell nyomnia a sportkocsik általánosan elfogadott érettségi vizsgáján, a Nürburgringen mért köridőben. Ehhez persze a magabiztos formaterv nem lesz elég, de a hírek szerint lóerőből sem lesz hiány: az új Civic Type-R-t egy kétliteres, 320 lóerős turbómotor hajtja majd, ezzel pedig vastagon a legerősebb fronthajtásos ferde hátú lesz a piacon.