Minden idők legizgalmasabb WTCC-szezonja jön

-

HÁTTÉR

A Citroën gyári csapatával és a kilencszeres rali világbajnokkal is meg kell küzdenie Michelisz Norbinak az új szabályok szerint zajló Túraautó világbajnokságban. De nem csak ezért lesz remek móka az idei WTCC.


Idén kezdi tizedik szezonját a Túraautó Világbajnokság (WTCC), és még soha nem várt annyi változás a mezőnyre, mint most. Teljesen új technika és némileg változó sportszabályok várnak a versenyzőkre, hosszú idő után először pedig egy új gyártó, a Citroën is bekapcsolódik a sorozatba. A francia autógyártó nagyon régóta és nagyon komolyan készül a WTCC-be, csak a megfelelő pillanatra vártak, ami most, az alaposan átírt technikai szabályokkal el is jött. A hatalmas változások miatt ugyanis minden csapat egy üres lappal kezdett hozzá az új autók tervezéséhez. Az idei évtől majdnem két méter szélesek és a korábbinál 50 kilóval könnyebbek, 1100 kilósak lehetnek a WTCC versenyautók. Emellett az eddiginél sokkal nagyobb szerepet fog játszani az aerodinamika. A lökhárító aljából előugró 10 centi széles vízszintes légterelő elem mostantól teljesen sima padlólemez alá vezeti a levegő egy részét, hátul pedig óriási, egytagú légterelő szárny használatát teszik lehetővé a szabályok. Egy biztos, az új autók már ránézésre is sokkal komolyabbnak tűnnek, a hatalmas szárnyak és a látványosan kiszélesített sárvédők mellett 17-ről 18 colosra nőtt kerekek teszik ütősebbé a megjelenést. A WTCC versenyautók továbbra is csak kétkerék-hajtásosak lehetnek, és az 1,6 literes benzines turbómotorok is maradnak, ám utóbbiak legalább 50 lóerővel erősebbek lesznek, az előzetes információk alapján 380 lóerő körül teljesítenek. És a csapatoknak egy sor dologban nagyobb szabadságot is adnak az új technikai szabályok, így minden eddiginél jobban kihegyezhetik a normál családi autókra épülő technikát. Ja, és a Forma-1-gyel szemben itt hangosabbak is lettek az autók.


Az új versenyautó generáció miatt új kategóriákat is bevezetett az FIA. Az idei fejlesztésű kocsik a TC1, a korábbi szabályok szerint épült, de már 1,6-os turbómotorral szereltek a TC2, minden más motorral szerelt autó pedig a TC3 kategóriába tartozik majd. A kategóriák egy futamban, de külön értékelésben versenyeznek majd. Hogy az új fejlesztések ellen mennyire nem lesz esélye senkinek, az egyértelműen kiderült a szezon előtti tesztekből, ahol a Citroënek hat másodpercet vertek a 2012-es pole pozíciós időre Valenciában. Változnak az időmérő edzés és a rajt szabályai is. A kvalifikáció eddigi első és második szakaszát ez évtől egy harmadik is követi, aminek során az öt leggyorsabb autó egymás után tesz majd meg egy-egy mért kört, így döntve el az első öt rajthely sorrendjét. És mivel gyári jelenlét és új fejlesztésű autó híján a BMW-veszély megszűnt a WTCC-ben, már nincs szükség a csak a fronthajtásos autóknak előnyös repülőrajtra, ezért mindkét futam hagyományos, állórajttal indul. A Citroën csatlakozásával a tavalyi öt helyett idén már hat márka autói lesznek ott a rajtrácson, de távolról sem egyenlő esélyekkel. Az új fejlesztésű Hondák, Chevrolet-k, Citroënek és Ladák mellett a korábbi szabályoknak megfelelő BMW-k és Seatok is indulnak majd. A Honda és a Lada mellett mostantól tehát a Citroën is gyári csapattal lesz jelen a WTCC-ben. És nem is akármilyennel. A WTCC-t nem nagyon ismerőknek Sebastien Loeb kilencszeres rali világbajnok neve a legnagyobb dobás, nem véletlenül. Loeb a jelenkori autósport egyik legnagyobb alakja, aki amellett, hogy egy személyben meghatározta a 2000-es évek raliját, pályaversenyeken is letette már a névjegyét, indult például a Le Mans-i 24 óráson vagy a Porsche Szuperkupában is. Ja, és tavaly porrá zúzta a rekordot a világ legdurvább hegyiversenyén, az amerikai Pikes Peaken. Ráadásul nagyon régóta készül erre a komoly túraautós bevetésre.


Csakhogy a Citroën biztosra megy, ezért a mindenki által ismert és hősként tisztelt Loeb mellé leigazolták a WTCC történetének legeredményesebb versenyzőjét, a szintén francia Yvan Mullert is. Muller pedig nagyjából az a túraautózásban, ami Loeb a raliban, ha ütőképes technika van alatta, akkor lényegében verhetetlen. Egyelőre a legvalószínűbb képlet tehát az, hogy Loeb hozza a népszerűséget, Muller pedig a pontokat. És akkor a harmadik citroenesről még nem is beszéltünk: Jose-Maria Lopez, a Renault egykori Forma-1-es tesztpilótája tavaly egyetlen WTCC versenyen indult egy BMW-vel. És nyert. Hiába újoncok tehát, bennfentesek szerint erősen a Citroënnek áll a zászló idén a WTCC-ben, nem kis részben annak is köszönhetően, hogy ők készültek el a leghamarabb az idei specifikációnak megfelelő autóval. Míg ugyanis a franciák rögtön az idei szabályok – egyébként szokatlanul késői – megjelenése után, még 2013 júliusában elkezdték tesztelni az új építésű versenyautóját, a deklaráltan a világbajnoki címért hajtó Honda új Civicje csak idén januárban tette meg az első kilométereket. Az olasz JAS Motorsport által fejlesztett Civicnek tehát van mit behoznia, de Michelisz Norbi és a Zengő Motorsport is bizakodhat, hiszen a Honda pár hete egy külön tesztcsapat létrehozását jelentette be, hogy a versenyektől függetlenül is tudjanak fejleszteni az autón.


Az április 13-án induló WTCC versenynaptár ezúttal is négy kontinensre terjed ki, a 12 versenypálya között pedig újra ott lesz a Hungaroring is, május 4-én.