Miből él a Twitter?

Fotó: Fotó: Europress/Getty Images/Andrew Burton / Fotó: Europress/Getty Images/Andrew Burton

-

Nagy sikerrel debütált a New York-i tőzsdén a mikroblog-szolgáltató. Részvényeinek értéke 73 százalékkal ugrott meg. A Facebook tavaly májusi tőzsdei indulása óta nem látott hype övezi a sok szempontból kockázatos lépést.


A Twitter részvényeinek ára percek alatt 45 dollárra ugrott, ami 73 százalékos növekedés az eredeti 26 dolláros árhoz képest. Több mint 13 millió részvényt adtak és vettek. Ezekből a cég 1,8 milliárdos plusz forráshoz jut. A teljes vállalat értéke a 44,9 dolláros záróárral számovlva 34 milliárd dollár. Ennyi pénzből bőven vissza lehetne vásárolni Magyarország összes devizakötvényét, s még 2-3 darab négyes metróra is futná belőle. Ennyi pénzért eladni papírjait elég szép teljesítmény egy olyan cégtől, amely fennállása, 2006 óta csak veszteséget termel, évi tízmillió dolláros nagyságrenden. Az érdeklődés mellett a többi szám is hatalmas: 500 millió regisztrált felhasználó, akiknek majdnem fele rendszeresen használja a szolgáltatást, naponta 350 millió tweetet generálva. Annak ellenére, hogy a cég bevételei évről-évre duplázódnak, és idén átléphetik a félmilliárd dolláros határt is, elemzők egyöntetű véleménye szerint a részvények túlárazottak. A piaci hangulat ugyan optimistább, mint a Facebook tőzsdére lépése idején, ám még mindenkinek a fejében van a Facebook-papírok hónapokig tartó szenvedése, de az első tőzsdén töltött hónapokat az összes hasonló tech-cég részvénye megszenvedte. Egy részük aztán szárnyra kapott (Facebook, LinkedIn, Yelp), mások azonban azóta is meglehetősen rosszul teljesítenek (Groupon, Zynga).



Mire jó ez?

A Twitter-papírok árfolyamának alakulása két szempontból különösen fontos. Egyfelől kiderülhet mekkora a befektetők kockázatvállaló kedve, hajlandóak-e pénzt költeni egy olyan cégre, amely nem termel nyereséget. A befektetők mellett az internetes startupok is naponta nézegetik majd a Twitter-részvények mozgását hiszen azok alakulása közvetlenül hathat az ő sorsukra is: ha a papírok ára emelkedik, az rájuk irányíthatja a befektetők figyelmét, míg egy esetleges bukás az egész iparág dolgát megnehezítheti.

De hogyan generál dollármilliókat 140 karakter?

A Twitter aktív felhasználói különösen elkötelezettek, pláne amióta képeket és videókat is meg lehet osztani az oldalon. Mindemellett a rendszer nagyon gyors, és emiatt különösen fontos platformmá nőtte ki magát az évek során: százmillióknak ez az elsődleges hírforrása, sőt bizonyos krízishelyzetek idején (bostoni merénylet, természeti katasztrófák) az egész világ a Twittert figyeli.

Jelenleg a Twitter bevételeinek 85 százaléka reklámokból származik: lehet hirdetni tweetet (ilyenkor az adott poszt megjelenik a felhasználók feedjében), accountot, azaz saját - például - céges Twitter-fiókot, sőt pénzért akár egy-egy trendet is fel lehet pörgetni. Minél több interakciót generál egy-egy fizetett tweet, annál többet kell érte fizetni (kattintások, újraposztolások után).

Mivel a Twitter alapvetően mobilos alkalmazás ez a bevételeken is meglátszik, jelenleg a reklámbevételek 65 százaléka mobilos reklám. Ez hatalmas lehetőségeket rejt magában, hiszen a mobilos internetezés dinamikusan növekszik, és ebben élenjárók a twitterezők: háromnegyedük rendszeresen posztol a mobiljáról is.

A felhasználók által generált hatalmas adathalmaz értéke is dollármilliókat ér, és ez lehet a cég egyik még nem teljesen kihasznált bevételi forrása. A Firehose-nak nevezett szolgáltatlás keretében a Twitter garantálja, hogy elküldi az összes, adott kritériumnak megfelelő tweetet a megrendelőknek. Ezeket az adatokat elemezve egy-egy cég le tudja mérni, mi a vélemény egy adott termékéről, milyen fogadtatást váltott ki egy film vagy egy sorozat legújabb epizódja.

Nyilvánvaló azonban, hogy mindez nem elég, hiszen előbb-utóbb nyereséget is kell termelni, amihez további bevételi forrásokat kell találnia a cégnek. A display reklámok (bannerek) nem jöhetnek szóba, hiszen a tolakodó hirdetések tönkretennék az egyszerű és letisztult felületet, így a Twitter valódi értékét adó felhasználók rögtön elpártolnák az oldaltól. Múlt hét óta lehet kávét küldeni a Twitteren. A Starbucksszal közös kezdeményezés keretében elegendő üzenni bárkinek a Twitteren, és a címzett máris kap egy ötdolláros beváltható kupont.


Ha sikerül hasonló megállapodásokat kötni más, jó nevű cégekkel is, a pluszbevétel mellett erősíthetik saját márkájukat és a felhasználók elköteleződését.

További lehetőség lehet a mobilos fizetés bevezetése (fizess a twitter-hozzáféréseddel) vagy fizetős hashtagek bevezetése (a twitteren a # karakterrel jelzett szavak jelölik egy poszt kulcsszavát vagy témáját): aki beírja egy márka hashtagjét egy posztba, extra tartalomhoz fér hozzá (kedvezményt kap egy cégtől, vagy plusz információkat egy termékről, eseményről).

twitter_bird_dead-1krqh8s

Noha a Twitter egy kis cég és bevételei dinamikusan növekednek, rengeteg óvatosságra intő körülmény övezi a tőzsdére lépését.

A cégnek egyelőre nincs hivatalos terve arra, hogyan és mikor fordul nyereségesre a szolgáltatás. Ez persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem tudják, mikortól várható profit, előfordulhat, hogy egyszerűen nem akarják még elmondani pontos üzleti tervüket, mindenesetre a Bloomberg hírügynökség által megkérdezett elemzők szerint legkorábban 2015-ben válhat nyereségessé a Twitter. További bizonytalanság, hogy a reklámozókkal kapcsolatban sem árul el adatokat a cég, nem tudni ki és mennyiért hirdet nála.

A Twitter kiadásai is nagyok: rengeteget költ a minél hatékonyabb reklámozási technológiák fejlesztésére valamint folyamatosan bővül a vállalat. Ezek ugyan mind beruházások és hosszú távú gondolkodásra utalnak, de késleltetik a profitabilitást.

Kérdés, hogy hogyan tudják bevonni az Egyesült Államokon kívüli felhasználókat, illetve a kisebb vállalatokat a hirdetési rendszerükbe.

 Noha a következő napokban mindenki a Twitter árfolyamát figyeli majd, a következő pár hónap lehet kritikus, ekkor dől el ugyanis, hogy a kis kék madár meddig szárnyalhat.