Mi ez a gigantikus visszahívási akció a General Motorsnál?

Fotó: Europress/AFP/Romeo Gacad

-

HÁTTÉR

Magától leálló motor, nem nyíló légzsákok, rövidzárlat, hibás övfeszítők – több millió General Motors által gyártott autó tulajdonosa lesz kénytelen meglátogatni a szervizeket a közeljövőben, a világ legnagyobb autógyártójának pedig így nagyon nem lesz könnyű elhitetni a vásárlóival, hogy tanult a múltban elkövetett hibákból.


Nem indult valami irigylésre méltóan Mary Barra, a General Motors év elején kinevezett vezérigazgatójának karrierje a világ legnagyobb autógyártójának főnöki székében. Épp csak elrendezgette a növényeit és kedvenc családi képeit az íróasztalon, február végén bejelentette a GM, hogy a gyújtáskapcsolók hibája miatt 1,37 millió autót hív vissza az Egyesült Államokban és Kanadában. A 2002 és 2007 között gyártott Chevrolet, Pontiac és Saturn márkákat érintő visszahívás oka a gyújtáskapcsolók hibája, ami miatt az menet közben magától leállítja a motort, kikapcsolva ezzel az autó legtöbb elektromos rendszerét is. Mivel kikapcsolt gyújtásnál a fékrásegítő és a szervokormány mellett például a légzsákok sem működnek, a GM adatai szerint a hiba 31 esetben ellehetetlenítette a légzsákok működését, 12 esetben pedig halállal végződő balesetekhez vezetett. A cég által nyilvánosságra hozott számokat azonban sokan vitatják. A Center for Auto Safety nevű fogyasztóvédelmi szervezet például 303 olyan halálos kimenetelű balesetről vél tudni, amelyeknél a ki nem nyíló légzsákok okoztak tragédiát.


Az GM szerint a gyújtáskapcsoló lekapcsolt állásba való visszaugrása elsősorban egyenetlen felületű utakon közlekedő autókban fordult elő, többnyire olyan esetekben, amikor egy nehezebb kulcscsomó kapcsolódott a gyújtáskulcshoz. A visszahívásban a Chevrolet Cobalt és HHR, a Saturn Sky és Ion, valamint a Pontiac Solstice, G5 és Pursuit modellek érintettek. Európában csak az Opel GT-re, a Satrun Sky és a Pontiac Solstice modellekkel azonos műszaki alapokra épülő sikertelen roadsterre vonatkozik a visszahívás. Miután Barra átfogó belső vizsgálatot rendelt el, a visszahívott autók száma 1,6 millióra emelkedett, és az érintett országok közé került Mexikó is. Közben az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal, az NHTSA is vizsgálódni kezdett, elsősorban arra keresik a választ a hivatalnokok, hogy mióta tudott a GM a problémáról, és hogy nem kellett volna-e hamarabb megejteni a visszahívást. Állítólag már 2001-ben, a fejlesztés során gondok voltak a gyújtáskapcsolókkal, de akkor módosítottak a szerkezeten, és úgy tűnt, hogy megoldódott a dolog. Sőt, nyolc éve egyes információk szerint már jelezték a kereskedőiknek, hogy amennyiben az érintett modellek betévednek a szervizeikbe, cseréljék ki bennük a gyújtáskapcsolót – mintegy fű alatt megoldva a visszahívási akciót. Egy gyújtáskapcsoló egyébként állítólag 2 és 5 dollár közötti áron cserél gazdát a beszállítók és az autógyártók között. Nem sokkal később azonban maga az NHTSA is a kritikák célpontjává vált, miután a New York Times kiderítette, hogy 11 év alatt 260 panasz érkezett a hivatalhoz a visszahívásban érintett modellek tulajdonosaitól, akik a gyújtáskapcsoló hibáját jelezték.

Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója


Néhány héttel a botrány kipattanása után ráadásul jött még egy gigantikus visszahívás. Megint több mint 1,5 millió kocsit rendeltek a szervizekbe, ezúttal többféle hiba, köztük rövidzárlat, valamint légzsák- és övfeszítő gondok miatt. És mivel ezek a problémák aktuális Chevrolet, GMC, Buick és Cadillac modelleket érintenek, azok kijavításáig a szóban forgó autók forgalmazását is szünetelteti a GM. Április második hetében jött az újabb csapás. Kiderült, hogy nem elég csak a gyújtáskapcsolót cserélni a visszahívott autókon, hanem a hengerzárak cseréjére is szükség van, mert a gyújtáskulcs akkor is kivehető a zárból, ha jár a motor. Márciusban még úgy számoltak a GM-nél, hogy nagyjából 300 millió dollárba fognak kerülni a visszahívások, de az újabb problémák napvilágra kerülését követően ennek már a sokszorosáról, 1,3 milliárdról beszéltek, csak az első negyedévre vonatkozóan. A General Motors központja Detroitban A General Motors központja Detroitban Pedig a GM épp kezdett kikerülni a vörös zónából. Miután 2009-ben majdnem csődbe ment, és csak jelentős állami segítségnyújtással tudott talpon maradni, az állam mára már kiszállt belőle, az újra szárnyaló amerikai autóeladásoknak köszönhetően pedig újra vaskos nyereséget termel. Közben az első visszahívásban érintett autók tulajdonosai kártérítési pert indítottak a gyártó ellen, mivel az akció miatt csökkent autójuk piaci értéke. Az ügyvédek milliárdos kártérítésre pályáznak, ám a GM jogászai szerint ilyesmire aligha kerül majd sor. A vállalat 2009-es államosításakor ugyanis új jogi személyiséget hoztak létre, minden 2009 előtt kötelezettség pedig egy másik, ma is állami tulajdonban lévő társasághoz került. Azonban a károsultak ügyvédei szerint ha a GM illetékesei tudtak a gyújtáskapcsolók hibájából eredő problémákról, és azt elhallgatták a jogi személyiség szétválasztásakor, azzal csalást követtek el.


Az ügy nagyon hasonlít a Toyota nagy vihart kavart, 2009-2010-es visszahívási akciójához. A japán gyártó akkor tízmillió autót hívott vissza világszerte, miután kiderült, hogy az utastéri szőnyegek a gázpedál alá csúszva a pedál beragadását és ezzel az autó irányíthatatlannál válását okozhatják. Bár a Toyota esetében a műszaki hiba nem volt egyértelműen okolható a halálos balesetekért, és szakértők szerint a sofőrök is hibáztak, a japán cég épp a GM botrány heteiben jelentette be, hogy 1,2 milliárd dollárt kártérítést fizet egy peren kívüli egyezség keretében. A visszahívások egyébként egyáltalán nem ritkák a nagyon erős fogyasztóvédelmi szervezetekkel rendelkező amerikai piacon – csak az elmúlt két évben 38 millió autót rendeltek be a szervizekbe valamilyen soron kívüli javításra a gyártók. Évente 30 ezer ember veszti életét közlekedési balesetben az Egyesült Államok útjain.