MH-17: vadászgépnek nézték, azért lőtték le a maláj utasszállítót

Fotó: Wuropress/AFP/Doug Kanter / Wuropress/AFP/Doug Kanter

-

Az ukrán szakadárok tévedésből lőtték le az MH-17-es járatot, mert megzavarták a rakétaindító-rendszerük radarjait – állítják a legújabb összeesküvés-elmélet hívei, akik az ügybe a Magyar Honvédséget is belekeverik.


Az MH-17-es járat tragikus sorsú utasai egy jól előkészített megtévesztés áldozatai voltak – állítják a No Agenda című amerikai rádiós talk-show műsorvezetői. Feltételezésük részben összecseng az oroszok hivatalos állításával, miszerint az orosz radarok észleltek egy ukrán harci gépet a lezuhant Boeing közelében. Erről itt írtunk. Maláj utasszállító A No Agenda szerint megzavarták a szakadárok rakétaindító-rendszerének radarjait, azok ezért nem észlelték a civil gépet, helyette csak az amögött szálló harci repülőt látták és arra lőttek. Az összeesküvés-elmélet hívei szerint erre a múlt hónapban Magyarországon tesztelt NATO-haditechnika kifejezetten alkalmas, még ha a NEWFIP-hadgyakorlat során nem is működött tökéletesen. Erről itt írtunk. Az elmélet szerint az ukrán légierő pilótáit nemrég arra képezték ki, hogy civil légijárművek (értsd: a légtérben menetrend szerint elhaladó utasszállító gépek) mögé „bújva” közelítsék meg a célpontjukat, majd onnan kibújva bombázzák a térséget. A harci gépek rejtőzködését most ráadásul megkönnyítették egy olyan elektronikus jelzavaró rendszerrel, amely a gépekről küldött jeleket láthatatlanná teszi a radarok előtt. Így fordulhatott elő, hogy az ukrán szakadárok azt hitték, egy katonai célpontot találtak el, miközben egy polgári járművet szedtek le az égből. Buk-M1-2_air_defence_system_in_2010; maláj gép; Ukrajna; Malaysian Air A BUK rakétairányító rendszerek ugyanis radarok segítségével mérik be a célpontjukat. Az elsődleges radar azonosítja (meghatározza, hogy polgári vagy katonai gép került e a látómezejébe), míg a másodlagos radar „megvilágítja” a célpontot, azaz meghatározza az SA11-es rakéta célját. Eszerint a BUK kezelőinek a rakéta indítása előtt is látniuk kellett volna, hogy polgári célpontra lőnek; már ha látták az MH-17-est a radarok képernyőjén. A No Agenda szerint ugyanis a szakadárok nem látták, valójában mire lőnek. Mégpedig azért nem, mert az MH-17-es mögött „megbúvó” harci gép a NATO által nemrég Magyarországon tesztelt radarzavaró berendezést használta. A feltételezések szerint ez a rendszer volt a felelős azért a júniusi incidensért, amely bár emberéletet nem követelt, a Spiegel mégis az elmúlt időszak legnagyobb légikatasztrófájának nevezte. Június elején ugyanis órákra eltűntek a polgári légiirányítás radarjai elől a térségben repülő gépek. A feltételezés szerint ez történt az MH-17-esnél is, azzal a különbséggel, hogy ezúttal minden a tervek szerint működött, és nem fél Európa radarrendszere vakult meg, hanem mindössze egy gép tűnt el a közelében operáló radar észlelőberendezése elől. - - A BUK-ot irányító ukrán szakadárok csak egy harci gépet láttak a kijelzőn, arra tüzeltek, aztán megdöbbenve tapasztalták, hogy egy Boeinget szedtek le az égből. A harci repülő a rakéta robbanásának hatókörén kívül mindeközben biztonságosan visszavonulhatott. A No Agenda szerint másodlagos kérdés, hogy milyen felségjelzés alatt szállt a maláj gép mögött megbúvó harci repülő, ukrán volt-e, vagy valamely NATO-tagország kötelékének tagja. Mint ahogy az is kevésbé fontos kérdés, vajon a szakadárok az oroszoktól, vagy az ukrán hadseregtől szerezték a rakétaindító rendszert. Az egyetlen, amerikai részről mindeddig válasz nélkül hagyott, de perdöntő fontosságú részlet az oroszok hivatalos közleményével kapcsolatos: látták-e az amerikai műholdak a Boeing közelében az oroszok által hivatkozott harci gépet?