Meztelenség, egyenruha, ló

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd / MTI/Koszticsák Szilárd

-

HÁTTÉR

Hoosszú percekig tartó snittek, erős hatású felvételek és filmről filmre visszatérő motívumok. Mindenki tud olyan mondatokat, amit Jancsónál hallott először. Ezeket a filmeket mindenféleképpen nézze meg.


Ilyen karakterisztikus stíluselemekként jelenik meg többek között filmjeiben a meztelenség, a , az összekapaszkodás, a fegyver vagy az egyenruha is.  Jancsónak saját kép-nyelve van, és e nyelvi készlet elemei filmről-filmre fölbukkannak. A jancso.film.hu Jancsó Miklós előtt tisztelgő portréjában azt írja: „Ellenzéki filmesként dacolt a hatalommal, aki pedig saját káderének tartotta. Marxista művészként táncolt el ellenzékiek boldog csapatától, mely magától értetődően sajátjaként emlegette. Népiesek tették volna meg magától értetődően lobogójuknak, erre – mintha! – választotta volna az urbánusokat. Magától értetődően keresztapjának tekintette mindenki, aki be kívánt vonulni annak idején a magasművészet elefántcsonttornyába. Ekkor rendezte meg a Csárdáskirálynőt. Rendszerváltáskor életműve jogán magától értetődő helye lett volna a népben-nemzetben gondolkodó mérsékeltebb jobboldalon, magától értetődő helye az européer közép-zónában, továbbá a szalon- és szélsőbaloldalon. Ő udvariasan beintett. Erre is, arra is. Nem egyszerre: sajátos ritmusérzékét egy hosszú életen át finomította. Az a legény, aki ott okoz csalódást, ahol éppen befogadnák. És mindig akkor, amikor egy kicsiny fontoskodó csapat már ácsolná a diadalkaput.” Első nagyjátékfilmjéről, A harangok Rómába mentek címűről  előző posztunkban olvashatnak, ahogy a Szegénylegényekről is, amely külföldön is meghozta Jancsónak az elismerést.  



A film 1964-ben elnyerte a Magyar Filmkritikusok Díját a legjobb rendezésért. A paraszti származású sebész, Jámbor Ambrus úgy érzi, a helyén van a társadalomban. Az idők neki kedveztek, a "fényes szellők" diplomával, értelmiségi léttel ajándékozták meg. Aztán egy szép napon kénytelen szembenézni önmagával. Ádámfy professzor, a "lecserélendő régi értelmiségi" egy hihetetlenül nehéz szívműtéttel bebizonyítja, mennyire érti a szakmáját, milyen erős és mennyire emberi. Újjáéleszti, visszahozza az életbe a beteget, akiről már mindenki más lemondott volna. Ambrusnak megrendül a hite önmagában, és kérdőjeleire választ keresve hazautazik édesapjához.


1919. után egy alföldi tanyán a csendőrparancsnok hallgatólagos beleegyezésével rejtegetik Istvánt, a volt vöröskatonát. A környék rettegésben él, a félelem és a megalázottság érzése lesz úrrá az embereken. A tanya gazdája, Károly is felügyelet alatt áll. A teljes jogbizonytalansággal visszaélve a szintén a tanyán élő Teréz és Anna arzénnal mérgezik Károlyt és az öregasszonyt. István hivatalos bejelentést tesz a dologról, noha tudja, hogy ezzel sorsa megpecsételődött... A film 1968-ban a  Magyar Játékfilmszemlén elnyerte a rendezői díjat, ugyanebben az évben az Avellino Aranydíját. 1969-ben a Magyar Filmkritikusok Díján a Csend és Kiáltás vitte el a nagydíjat, az operatőri díjat, a legjobb női alakítás díját pedig Törőcsik Marinak, a mű női főszereplőjének ítélték oda.


Jancsó Miklós, a hatalmi erőszak és az emberi alávetettség viszonyát ezúttal a "fényes szellők" korszakában modellálja. Egy kollégiumfoglalás eseménytörténetébe sűríti a forradalom természetrajzát, a mindenáron való, öncélú, tömeges személytelenségbe tompuló, és hatalmi erőszakba torkolló forradalom veszélyeire figyelmeztet. A filmben nyújtott szerepérét a legjobb férfi alakítás díját Balázsovits Lajosnak ítélték 1969-ben a Magyar Játékfilmszemlén, 1970-ben pedig a legjobb rendezésért járó kitüntetést vehette át az alkotó a Magyar Filmkritikusok Díjátadóján. A Dél Keresztje-aranydíjat is kiérdemelte a film.


Az improvizációs jelenetekkel megtűzdelt film 1999-ben készült el Mucsi Zoltán és Scherer Péter főszereplésével. Az ebben a filmben bemutatkozó Kapa és Pepe karaktere később az Anyád! A szúnyogok (2000), Utolsó vacsora az Arabs szürkénél (2001), Kelj fel, komám, ne aludjál! (2002), A mohácsi vész (2004), Ede megevé ebédem (2006) filmekben is feltűnt.