Menet közben kinyílhatnak az új trolibuszok ajtajai

Fotó: MTI / Marjai János

-

A BKV figyelmeztette sofőrjeit: menet közben kinyílhatnak a trolik ajtajai. Az utasok tájékoztatása eddig elmaradt. A VS.hu megteszi a közlekedési vállalat helyett.


Az elmúlt időszakban a vadonatúj, egy éve forgalomba állt Skoda-Solaris trolibuszok ajtajai menet közben több ízben kinyíltak, ezért a BKV külön eljárásrendet dolgozott ki a járművezetők számára. A BKV-tól megtudtuk, a trolikat üzemeltető társaságként a hasonló esetekben szigorúan szabályozott utasítások alapján járnak el. Ez a következő:


Mit kell tenni, ha a sofőr észlelte, hogy menet közben kinyílt az ajtó?
  • Ha biztonságosan megtehető, még a helyszínen leszállítja az utasokat, a forgalomból kiáll és értesíti a diszpécsereket.
  • Ha biztonságosan nem lehet leszállítani az utasokat, akkor


a meghibásodott ajtó vésznyitójának oldása után, az ajtót kézi erővel becsukja, zárral lezárja.

Ezt követően a legközelebbi megállóban leszállítja az utasokat, a forgalomból kiáll.

A diszpécser szerelőket küld a helyszínre, akik gondoskodnak a jármű biztonságos bevontatásáról. A BKV piros betűkkel és felkiáltójellel figyelmeztette a sofőröket, hibás jármű a forgalomban nem maradhat.

A BKV belső tájékoztatója arra nem tért ki, mit a teendő, ha valamelyik utas balesetet szenved a menet közben nyitódó ajtók miatt. Az sem olvasható benne, hogy a BKV ezt a típust kivonja a forgalomból, ameddig nem tudják garantálni az utasok biztonságát: a menet közben zárt ajtókkal való közösségi közlekedést.


Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója, balra, Szeneczey Balász városüzemeltetési főpolgármester-helyettes társaságában az SST-trolik média bemutatóján.


Szigorúan járnak el

A BKV megkeresésünkre azt állítja, a meghibásodott járműveket kijavították, és ezek egyedi esetek.


Az SST ajtók hibájával kapcsolatos javításokat a Solaris képviselete garanciában javította.


Nyilatkozatuk szerint a probléma egyedi hibaként állt fent,

melyet dokumentáltan javítva visszajeleztek a BKV, mint a járművek üzemeltetője, illetve a tulajdonos felé.”

A SST-trolikat a BKK és a BKV 2015 augusztusban mutatta be a sajtó képviselőinek. Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes beszélt arról, hogy az európai uniós támogatásból megvalósuló 18 milliárd forintos projekt 108 új trolibusz vásárlására adott lehetőséget a fővárosnak. Első körben 36 járművet vettek 5,7-5,8 milliárd forint értékben. Az alacsony padlós csuklós trolikon 104, a szóló trolikon 64 ember utazhat egyszerre. Az új trolik akár négy kilométert is meg tudnak tenni behúzott áramszedővel.

A SST-trolik ajtajairól rövidesen kiderült, hogy nem tökéletesek. Az utasok megtapasztalhatták, hogy kinyitás után nem az összes ajtó volt hajlandó becsukódni. Ekkor is leszállították az utasokat, a járműveket elvontatták. Ezek a hibák még álló helyzetben történtek, a menet közbeni nyitódás új, egyedi jelenség.