Megszavazták a reklámadót, a TV2 megússza

Fotó: Getty Images/iStockphoto / Getty Images/iStockphoto

-

Törvény lett a reklámadó ötletéből, a legnagyobb médiacégek százmilliós, milliárdos közterhet fizethetnek. Az utolsó pillanatban annyi változott, hogy a tavalyi veszteség felét le lehet írni, így a TV2 valószínűleg megússza a széleskörű tiltakozást kiváltó új adót.


Elfogadta szerdán dél körül az Országgyűlés a reklámadóról szóló törvényt. A kivételes eljárásban, egy nap alatt megtárgyalt és elfogadott javaslatra 144 képviselő szavazott igennel, 30 ellenezte. A kormánypárti képviselőkön kívül igennel szavazott 16 jobbikos képviselő is. A törvényjavaslat délelőtti vitájában L. Simon László fideszes képviselő, a reklámadó előterjesztője megerősítette azokat a piaci becsléseket, amelyek szerint az új adóból 8-10 milliárd forint bevétele származhat a költségvetésnek. L. Simon ugyanakkor úgy vélte, a szakmai és ellenzéki kritikákkal szemben a reklámadó nem veszélyezteti a sajtószabadságot. A szavazás után L. Simon arról beszélt: a reklámadó nem az újságírók ellen szól, az Országgyűlés nem médiaadót vezetett be. Szerinte az adó csak a kereskedelmi médiumok reklámbevételeit érinti, „függetlenül attól, hogy ezek (...) tevékenységükben, irányukban, hírműsoraikban közel állnak a kormánypártokhoz vagy sem”. A jogszabály szerinte a politikai újságírást sem veszélyezteti, mivel „az az érdekünk és az a célunk, hogy a véleménypluralizmus Magyarországon megmaradjon”.


Régi, akkor elvetett ötlet került elő váratlanul

A kormány még tavaly májusban lengette be a reklámadó bevezetésének lehetőségét, de akkor még függőben hagyták az ötletet. L. Simon László csak múlt hétfőn nyújtotta be a javaslatot, amelyről elismerte, hogy nem ő írta. Érdekes módon Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter sem vállalta fel a javaslatot, egy kérdésre válaszolva azt mondta: képviselői kezdeményezésről van szó, a parlament majd dönt erről. A reklámadót a reklámok közzétételéből származó nettó bevételre vetik ki, meredeken emelkedő sávos rendszerben: az ötszázmillió forint feletti, de ötmilliárd alatti bevételre még csak egy százalék, ötmilliárd felett már 10 százalék, tíz- és tizenötmilliárd közt 20 százalék, tizenöt- és húszmilliárd közt 30 százalék, húszmilliárd felett pedig 40 százalék lesz a kulcs. Az úgynevezett kapcsolt vállalkozások bevételeit össze kell adni, így a sok kis cégből álló csoportok sem kerülhetik ki az adófizetést (ez a szabály meggyorsíthatja a nemrég tulajdonost váltott Sanoma-csoport feldarabolását). A reklámadó bevezetése elleni tiltakozásul múlt csütörtökön szinte a teljes média egy időben sötétült el, a médiabojkotthoz még kormánypárti médiumok is csatlakoztak, így a HírTV is. Ez arra utal, hogy a kormánypártok mögött álló, jelentős médiaérdekeltségekkel rendelkező üzleti körök ellenzik az adó bevezetését, hiszen az őket is komolyan érintené. Az óriásplakát-piacon vezető helyzetben lévő, Simicska Lajos érdekeltségében álló Publimont Kft.-nek például a tavalyi árbevétele alapján nagyjából 320 millió forint adót kellene fizetnie, ami több mint a tavalyi nyeresége tíz százaléka.


Néhány nagyobb médiacég bevétele és várható adókötelezettsége


Nem akartak módosítást, mégis lett

A javaslathoz kedd este, az utolsó pillanatban még hozzátettek egy olyan módosítást, amely lehetővé tenné, hogy idén még le lehessen írni a reklámadóból a korábban keletkezett veszteség felét Nem – ezt a szerdai szavazáson a Jobbik nem támogatta, csak a kormánypártok. Az egy alkalommal érvényes, nem általános kedvezmény egyértelműen a TV2-t működtető MTM-SBS Zrt-nek jöhet a legjobban, hiszen a cég tavalyi mérlege 10,8 milliárd forint veszteséget mutat. Tavalyi bevételei alapján a TV2-nek nagyjából 1,9 milliárd forint adót kellene fizetnie, de a módosítás következtében ez nullára csökken. Ehhez képest a TV2 vetélytársát, az RTL Klubot működtető M-RTL Zrt-nek várhatóan több mint 4,5 milliárd forintot is kell fizetnie, hiszen bevétele egy része a legmagasabb, 40 százalékos kulccsal adóztatott sávba esik. A kapcsolt vállalkozások összeszámítása miatt ez az összeg a valóságban még magasabb is lehet, hiszen a bevételbe bele kell számolni a fiókcsatornákon futó reklámokat is. Nem véletlenül merült fel a gyanú, hogy az adót kifejezetten az RTL elleni fegyverként vezetik be.

Az RTL Klub „visszavág”?

A hvg.hu szerint a kormánypártok és az RTL közti konfliktusra vezethető vissza, hogy hamarosan az RTL Klubon is sugározni fogják a kisebb csatorna, az RTL II híradóját, amit a Fideszben „túl kritikusnak” éreznek. Az RTL Klub eddig is megismételte a fiókcsatorna - közélettel a kereskedelmi tévéken szokásosnál bővebben foglalkozó – híradóját, de csak másnap reggel. Június 16-tól azonban ez az ismétlés az éjjeli műsorsávba, fél 12 körüli időbe kerül át.