Megregulázzák a trükkös árubemutatókat

Fotó: Getty Images/iStockphoto / shironosov / Getty Images/iStockphoto / shironosov

-

A legfőbb áldozatok a nagyik. Naphosszat nézik a tévét, ezért kifejezetten rájuk szabják a reklámokat. Sokszor meg telefonon hívják el az unatkozó idős embereket az árubemutatókra, és ígérnek nekik mindenféle ajándékokat. Ezentúl a vásárlástól számított két héten belül indoklás nélkül vissza lehet kérni a pénzt a rátukmált, de haszontalan áruért.


Az árubemutató utazásokra is alkalmazni kell az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályait – egyebek mellett ezt az előírást is tartalmazza az a kormányrendelet, amely június 13-án, pénteken lép életbe. Ezentúl nemcsak a „távollévők között”, vagyis például az internetes kereskedelemben kötött szerződésekre, hanem az árubemutatókon nyélbe ütött üzletekre is igaz lesz, hogy ha a vállalkozás a szerződéskötést követő kapcsolattartáshoz telefonos ügyintézést tesz lehetővé, akkor az nem lehet emelt díjas hívás. A vállalkozás ráadásul köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, a vállalkozása nevéről, székhelyének postai címéről, telefonszámáról és az elektronikus levelezési címéről is. Ugyancsak közölni kell a termékért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás – adóval megnövelt – teljes összegét. A rendelet melléklete tartalmazza azokat a mintákat, amelyeket a fogyasztó elállási, illetve felmondási jogáról át kell adni a fogyasztónak. Így a vevő 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől. Ez nemcsak a termékvásárlásra, hanem bármilyen szolgáltatás megrendelésére is vonatkozik. A vállalkozásnak az elállást, illetve felmondást követő 14 napon belül kell visszatérítenie a vételárat – illetve a szolgáltatás ellenértékét –, beleértve a fuvarozási költséget is.