Már nem a Jobbik a legmenőbb a neten

Fotó: Getty Images/iStockphoto / AndreyPopov / Getty Images/iStockphoto / AndreyPopov

-

Meglepő eredményt hozott a Méltányosság Politikaelemző Központ Véleményárfolyama, amely új módszerekkel kutatja a pártpreferenciákat. A radikáljobbos párt már nem listavezető a világhálón, az embereket jobban érdekli, mi van a Fidesszel és az MSZP-vel. A DK netes stratégiája is beérni létszik.


Tavaly az interneten összességében negatív tendenciát rajzolt ki a magyar pártok és politikusok megítélése – állapította meg a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzője, Szakács András az intézet nemrég megjelent tanulmányában. Ugyanakkor olykor sikeres volt a folyamat megfordítása – a Demokratikus Koalíció (DK) például szeptemberben és októberben is eredményes volt e téren. Az elemzés szerint a DK erősödése is itt volt először lemérhető. A mostani elemzés az intézet Véleményárfolyam projektjére támaszkodik, amely Szakács szerint például a Voks 14-gyel szemben „sosem akart a közvélemény-kutatások alternatívája vagy felváltója lenni, sokkal inkább egy azokat kiegészítő kutatás”. A tanulmánynak viszont van ennél is meglepőbb állítása: „a Jobbik az év során elveszítette korábbi előnyét a weben”. Eszerint mind „említés-gyakoriságban”, mind népszerűségben megelőzték a Jobbikot és Vona Gábort a többi pártok tavaly az interneten. Szakács állítása szerint a Véleményárfolyam rámutatott, hogy „a Jobbik által kontrollált felületeken kívül megjelenő, a párttal összefüggésbe hozható tartalom megítélése sokkal negatívabb, mint ahogy azt korábban hittük”. Az írás szerint a Jobbik által és a Jobbikról generált témák valójában népszerűségben és gyakoriságban is elmaradtak az MSZP-hez és a Fideszhez kötődő tartalmakhoz képest. A DK-val kapcsolatban megállapították továbbá, hogy „a vezetőközpontú pártok megfelelő kommunikációval önálló arculatot alakíthatnak ki az interneten, és az őket vezető politikusok »vetélytársai« lehetnek említés-gyakoriság és népszerűség terén is”. Megállapítja az írás továbbá, hogy a közvélekedéssel szemben a magyarországi állampolgárok felvállalják véleményüket a Facebookon. Mint írják, a Véleményárfolyam projekt idén is folytatódik, de idén a havi bontás helyett olyan témákra keresik majd a választ, mint hogy „tényleg euroszkeptikus a magyar internet felhasználó?”, illetve hogy „foglalkoztatja-e a Facebook- és Twitter-felhasználókat a pálinkafőzés vagy Paks, esetleg Kishantos ügye?”.