Már el is adták a Sólyom Airways-t

Fotó: szpot.hu / Béla Fotós

Korábbi sajtóhírek szerint egy afrikai egészségüggyel foglalkozó cég a vevő.


Az ATV információi szerint hétfőn megérkezett a Sólyom Holding számlájára 3 millió forint, a légitársaság vételára. A vevő a Charity March-Jótékonysági Menet kft., amely mögött az Origo szerint Afrikában élő magyarok állnak. A cég eddig afrikai egészségüggyel foglalkozott, nemrég egy Sechellyes-szigeteki cég tulajdonába került. A kft. ügyvezetőjét az Index szerint az Interpol körözi, maga az érintett, Welsz Tamás viszont ezt cáfolta. A vevők egyébként kitartanak amellett, hogy a légitársaság működni fog, a legutóbbi tervek szerint két gép száll majd fel decemberben.

Az ATV szerint október 9-én a Sólyom Airways egyik ügyvezetője adta el a céget, amiről az addigi tulajdonos, a Sólyom Holding ügyvezetője, Lucsik János egy hónappal később, egy Facebook-bejegyzésből értesült. Lucsikot november 5-én egyébként leváltották. A cikk szerint ő volt eddig az egyetlen befektető, aki pénzt adott a légitársaságba. Fotó: Europress/AFP/Isza Ferenc


Kamu parádé

„Piros-fehér-zöld lesz a festése, Sólyom lesz a neve az új hazai légitársaságnak, amely hamarosan már jegyeket árulna, és jövőre a tengerentúlra is repülne. Az üzletemberek igényeihez igazodó Malév-utód felpezsdítheti az életet Ferihegyen, a fapadosok kiszorulhatnak az 1-es terminálra” – adott hírt „az új Malévról” július elején a Magyar Nemzet, hozzátéve, hogy akár már augusztusban elindulhatnak az első járatok, közel-keleti befektetők segítségével. Prémium kategória, háromezer munkatárs, négymilliárd eurós flotta, évente nyolcmillió utas. Így szóltak a nagyravágyó tervek tervek a Sólyom Hungarian Airways bejelentésekor. Szakértők azonban már akkor kételkedésüknek adtak hangot: egy légitársaság beindításához legalább másfél évre van szükség nem pedig másfél hónapra. Az üzleti terv is megvalósíthatatlannak tűnt, túl nagy kockázat, rosszul belőtt piaci szegmens, hihetetlen számok – így a kritikák rögtön a bejelentés után. Noha a fejlesztési miniszter kijelentette, a Sólyom Air-t nem tekintik komolyan vehető partnernek, a cég végig úgy kommunikált magáról, mint az új nemzeti légitársaságról. A Sólyom még augusztusban jelentette be, hogy nem csupán légitársaság, hanem egy sajátos márka kíván lenni, amely nem csak párizsi utazást, de lisztet és étolajat is árulna. Ezután sorra derültek ki a furcsaságok: cég bejelentett székhelyéről kiderült egy romos, földszintes, családi ház Cegléden. Amikor közzétettek egy fotót a „flotta első repülőgépéről” az valójában csak egy gagyi Photoshop-manipuláció volt. A külföldiek számára kimondhatatlan nevű Sólyom üzlettársairól és vezetőiről aztán sorra derült ki, hogy csalók: egyikük már augusztusban is előzetesben ült, egy másikukat pedig szeptemberben tartóztatták le csalásért. A cég vezetői már szeptemberben kénytelenek voltak beismerni az indulás elhalasztását („nincsenek rendben az engedélyek”), októberben pedig bejelentették a fizetésképtelenséget. Novemberben a cég megmentőjeként ünnepelt befektetőről is kiderült, körözi az Interpol.

Hogy akkor miért érte meg?

Mint az Index részletesen megírta, a Sólyom „beszállítói adatbázist” épített. A listára való felkerülésért súlyos százezreket kellett fizetni, ez azonban nem volt garancia semmire. A Sólyom így tízmilliós bevételre tehetett szert, miközben a telefonszámlákat sem fizették ki.