Már a Facebook sem a régi, és soha többé nem lesz az

Fotó: Europress/AFP/Kimihiro Hoshino / Europress/AFP/Kimihiro Hoshino

-

Egyre többen és egyre többet facebookozunk, ennek pedig Mark Zuckerberg örül a legjobban. A baj csak az, hogy már ezt is másképp csináljuk, mint eddig.


Sokan már 2012-es tőzsdére vitelekor temették a Facebookot, mondván, a közösségi hálót asztali gépekre tervezték, mi viszont egyre inkább az okostelefonjainkon internetezünk. Ezért aztán gyorsan le fogunk szokni a rendszeres posztolgatásról és üzenőfalunk böngészéséről, ez pedig egyet jelent a Facebook halálával - mondták a tamáskodók. facebook; instagram; mark zuckerberg

Megint többen, egyre többet facebookozunk

Mark Zuckerberg azonban megint bebizonyította, hogy egy lépéssel a trend előtt jár. Egyrészt az asztali gépeken elérhető alkalmazáson végrehajtott legújabb design-változtatásokkal vélhetően végleg elvette a felhasználók kedvét attól, hogy az FB hagyományos felületét használják. Másrészt az elmúlt év során rendkívül ráerősített a mobilappra mind a szolgáltatások, mind a reklámok terén. Havonta közel 1,3 milliárd felhasználó fordul meg a közösségi hálózaton, ebből 1 milliárd már kis képernyőn is bejelentkezik, közel 350 ezer pedig csak mobilon facebookozik. Ráaásul a felhasználók közel kétharmada naponta ellátogat az oldalra, azaz kifejezetten jó célpontot jelentenek a hirdetőknek. A cég bevételeinek közel 60 százalékát mostanra a mobil felületen elhelyezett reklámokból szerzi - ez duplája az egy évvel ezelőttinek. A cég első negyedéves eredménybeszámolója alapján pedig épp a mobil az, ahol a Facebook a legdinamikusabban tudott nőni - legalábbis eddig. facebook_havi_átlagbevétel

 Vége a jó időknek

Mark Zuckerberg ugyanis épp most közölte, hogy vége a nagy növekedési korszaknak. A korábban beígért videoreklámok fejlesztése ugyanis nagyon lassan halad, így az ezekből származó extra bevételekre sem lehet még számítani. A felhasználók körében végzett előzetes felmérések szerint ugyanis a videoreklámok fogadtatása nem volt egyértelműen pozitív. A cég vezetése ráadásul továbbra sem döntötte el, ügyfélköréből kiknek tegye lehetővé, hogy hirdessen a spéci reklámfelületen, amely több mint egy milliárd felhasználó számára automatikusan lejátszaná a kiválasztott 15 másodperces spotokat. (Ezek már most is fel-felbukkannak az asztali alkalmazáson belül megnyitott üzenőfalakon, bár egyelőre hang nélkül futnak. A távlati tervek szerint mobilon is megjelennének, méghozzá hangos reklámként, és akár évi 1 milliárd dolláros bevételt is hozhatnának a cégnek.) Amiatt sem kell aggódnunk, hogy a Facebook által két éve 1 milliárd dollárért bekebelezett Instagramot egyhamar elárasztják reklámokkal, a fejlesztők ugyanis itt is jócskán le vannak maradva a tervek megvalósításával. A társaság vezérigazgatója, Sheryl Sandberg szerint az Instagram fejlesztése során még mindig a felhasználók számának növelése a legfontosabb szempont, a bevételek egyelőre várhatnak. facebook_aktív_felhasználók

Még Zuckerberg sem tudta megédesíteni a rossz hírt

Másként vélekednek azonban a közösségi hálózatba befektetők - hiába a vártnál kedvezőbb negyedéves pénzügyi eredmény, és a minden várakozást felülmúló bevételnövekedés, a Facebook-részvények árfolyama a Wall Street-i tőzsdenyitás után esni kezdett. Az elemzők szerint azért, mert a cég papírjainak vonzerejét eddig épp a cég bevételnövekedési potenciálja adta. A Facebook-részvények az elmúlt év során 140 százalékkal drágultak, a társaságot így 161 milliárd dollárra tartják a tőzsdén. Virtuális üzletről lévén szó, a befektetők által tulajdonított érték jelentős része a cégben rejlő jövőbeli potenciál. A részvényesek hite, hogy a befektetésük azért fog megtérülni, mert a cég a megszokott dinamikával növekszik tovább, reklámbevételeit is az elvárt mértékben tudja növelni, és idővel hajlandó lesz abból a befektetőknek is bő kézzel visszaosztani. facebook_eszközök Mark Zuckerberg azonban a felhalmozott tőkéből folyvást újabb cégeket vesz. Nemrég vásárolta meg 16 milliárd dollárért a Whatsuppot, hogy házon belül tudhassa a Facebook Messenger legnagyobb riválisát (ez az akvizíció, még ha túlárazott volt is, hosszú távon várhatóan megtérül, már ha sikerül túllépni a kitűzött 100 millió felhasználós határértéket, ami felett érdemes lesz reklámokkal teleszpemmelni a felületet). Majd pedig a cégprofilba egyáltalán nem illeszkedő Oculust zsebelte be 2 milliárd dollárért (az Oculus és a Facebook lehetséges kapcsolódási pontjairól korábban itt írtunk). A szerda éjjel nyilvánosságra hozott adatok szerint azonban a hagyományos, asztali számítógépeken keresztül elérhető Facebooknak befellegzett, a mobilalkalmazások közül pedig egyelőre csak a Facebook-app hoz pénzt, a többi pedig a szükséges fejlesztések miatt még jó ideig csak vinni fogja azt. A kapucnis pulóveres zseninek a pénzvilág cége 2012-es tőzsdére vitele során egyszer már elnézte, hogy más nyelvet beszél, mint a Wall Street öltönyösei, és mást tart fontosnak, mint azok, akik pénzből még több pénzt csinálnának. Ám csak azért, mert a Facebook úgy nőtt, mint a paszuly. Most azonban, hogy kiderült, mégsem fog az égig érni, várhatóan keményen számon kérik majd a cégalapítón a megakadt terveket, és be fogják vasalni rajta az ígért számokat. Ez valószínűleg azzal jár, hogy a Facebookon még több reklám és még kevesebb valódi tartalom lesz, és idővel épp az fog eltűnni, ami életre hívta - a közösség. Kivéve, ha Zuckerberg tarsolyában van még néhány szem varázsbab.