Maláj gép: Működött a másodpilóta mobilja

Fotó: Europress/AFP/Ausztrál Védelmi Minisztérium/Leut Ryan Davis / Europress/AFP/Ausztrál Védelmi Minisztérium/Leut Ryan Davis

-

A mobil feljelentkezett egy maláj adótoronyra. A víz alatti kutatás közben hat óra után abbamaradt.


A repülő eltűnésének pillanatában működött a másodpilóta mobiltelefonja és fel is jelentkezett egy maláj adótoronyra – számol be a CNN a maláj gép utáni nyomozás jelenlegi állásáról. Ugyanakkor nincs arra vonatkozó adat, hogy a másodpilóta, Fariq Abdul Hamid telefonálni is próbált volna. (A maláj újságok korábban azt írták, hogy a másodpilóta telefonált a repülés közben.) Ez az információ azért lehet fontos, mert a malajziai Penangban működő adótorony 250 mérföldre van attól a helytől, ahol a gép transzpondere (jeladója) utoljára jelzett. Az amerikai hatóságok azt is kiemelték, hogy ezek szerint a gép elég alacsonyan ment ahhoz, hogy egy mobilátjátszó foghassa a telefon jelét. A CNN cikke azt is kiemeli, hogy a légitársaságok elvárják a repülők személyzetétől, hogy a repülés megkezdése előtt kikapcsolják mobiltelefonjaikat. David Soucie biztonsági elemző szerint „rendkívül ritka, hogy valaki mobilt vigyen a pilótafülkébe”. A gép március eleji eltűnése után a hatóságok több millió mobilhívást elemeztek, bizonyíték után kutatva, de nem jutottak érdemi információhoz. Közben a roncsokat tengeralattjáróval keresik a víz alatt, ám hatórányi kutatás után a Bluefin-21 névre keresztelt vízalatti kutatójármű visszatért a felszínre. Szakértők szerint akkor lehet sikeres a kutatás, ha egy-egy merülésre legalább 24 órát áldoznak: 16 órát a roncskeresésre, 4 órát a süllyedésre és emelkedésre, valamint 4 órát az elemzőmunkára. A Bluefin 5-8 kilométeres sávokat képes átnézni egyszerre. Így közel két hónapig tarthat a kijelölt terület átfésülése.        


maláj_gép_kutatás_költségei