Maláj gép: mégsem találtak semmit

Fotó: Europress/AFP/Hoang Dinh Nam / Europress/AFP/Hoang Dinh Nam

Kiderült: mohával lepett szeméthalom volt az a narancssárga tárgy, amiről korábban azt hitték, hogy a gép mentőcsónakja. A malajziai polgári légi közlekedési hatóság vezetője beismerte, hogy semmi olyat nem találtak a tengerben, ami az eltűnt géphez tartozott volna.


„Sajnos, hölgyeim és uraim, semmit sem találtunk, ami az eltűnt repülőgép darabja lenne” - mondta hétfői sajtótájékoztatóján Azharuddin Abdul Rahman a CNN tudósítása szerint. A malajziai légitársaság szombaton eltűnt gépén 227 utas - köztük 154 kínai -, és 12 fős személyzet utazott Kuala Lumpurból Pekingbe. A repülő keresését 10 ország 34 repülőgépe és 40 hajója végzi. Korábbi hírek szerint egy olyan narancssárga tárgyat fedeztek fel a tengerben, amiről azt feltételezték, hogy a gép mentőcsónakja lehet. Kiderült, csupán moszatokkal belepett szeméthalom úszott a vízen. Előzőleg pedig egy másik tárgyról gondolták azt, hogy a repülő ajtaja - de ez az információ is tévesnek bizonyult. A maláj légitársaság gépe március 8-án tűnt el; nem tartják kizártnak, hogy terrorista akcióról van szó. Az üggyel kapcsolatban eddig az derült ki, hogy a gép eltűnése előtt visszafordult, illetve két utas lopott - egy osztrák és egy olasz - útlevéllel került a fedélzetre. A nagy kérdés: vajon mi történhetett a géppel az eltűnés előtti percekben. Felmerült az is, hogy robbantásról lehet szó. Az eltűnt gépről itt írtunk részletesebben.


-


A bizonytalanság öt pontja, vagyis mi az, amit tudunk az eltűnt maláj gépről, és mit nem

CNN öt pontban foglalta össze, mi az, ami eddig ismert a maláj gép eltűnéséről, és mit nem tudunk az esettel kapcsolatban. Összeszedtük a legfontosabbakat.

Az útvonal

A Boeing 777-200-as gép szombaton 00:41-kor szállt fel a maláj fővárosból. Elvileg aznap reggel, majdnem hat óra múlva és 3 700 kilométer megtétele után landolt volna Pekingben. De körülbelül egy órával a felszállás után a Malajzia és Vietnam között a tenger felett eltűnt a radarok látóköréből. Azt nem tudni, hogy miért vagy mi történt, ugyanis a pilótafülkéből senki sem jelezte, hogy gond lenne. Az is elképzelhető, hogy visszafordult a gép, mielőtt eltűnt, de arra sincs magyarázat, hogy miért tette volna, és miért nem szólt senki az irányítótoronynak, hogy a gép irányt változtat.

Az utasok

Összesen 239-en utaztak a gépen, ebből 12 fő személyzet és öt gyerek. A legtöbb utas kínai, tajvani és maláj volt, de több európai és amerikai is volt a fedélzeten. Legalábbis a papírjaik alapján. Ugyanis azóta kiderült, legalább három utas nem a saját útlevelével szállt fel a gépre. Egy olasz és egy osztrák férfi papírjait is Thaiföldön lopták el és most az utaslistán tűntek fel, egy harmadik útlevélszám pedig egy olyan kínai férfihez tartozik, aki el se hagyta hazáját. A rendőrség nyomoz, hátha más utasok is álnéven, hamis útlevéllel utaztak. Volt öt olyan utas is, aki fel se szállt a gépre.

Az útlevelek

Az, hogy több lopott útlevéllel felszálló utas is volt a gépen, több mint gyanús. Bár Dél-Kelet Ázsia, azon belül is Thaiföld az iratlopások és hamisítások „fellegvárának” számít, a rendőrség eddig nem tudta kizárni, hogy a hamis beszállókártyás utasoknak volt valami közük a gép eltűnéséhez. Az biztos, hogy az olasz és osztrák papírokkal utazók mindketten csütörtökön, Thaiföldön vették meg a jegyüket, és pekingi átszállással Amszterdamba mentek volna; egyikük onnan Frankfurtba, másikuk Koppenhágába, csak egyirányba. A hamis papírokkal utazók valódi személyazonosságára eddig nem derült fény, csak annyit tudni a malájziai belügyminisztérium elmondása alapján, hogy mindkét utas „ázsiainak nézett ki”. Annak ellenére, hogy a dokumentumhamisítás gyakorinak számít a régióban, mégiscsak furcsa, hogy a gépen három hamis személyazonosságú utas is volt.  Tény, hogy terrorcselekményre utaló jeleket eddig nem találtak, és az is elképzelhető, az ázsiai utasok a papírokat arra szerették volna felhasználni, hogy illegálisan jussanak be Európába.

A keresés

34 repülő, 40 hajó és nyolc ország keresőcsapata kezdte meg a Dél-kínai-tenger átfésülését. Itt jelezte ugyanis utoljára a radar a gépet, egy órával a felszállása után. Eddig azonban semmit sem találtak, ami a gépből származott volna. Hétfőn korán reggel egy narancssárga, mentőcsónakra hasonlító tárgyra lettek figyelmesek a keresőcsapatok, amint a tengeren úszik, korábban pedig egy ajtónak hitt tárgyat fedeztek fel, de arról hamar kiderült, nem a géphez tartozik. Emellett egy olajfoltot is felfedeztek, de egyelőre azt sem tudni, hogy annak bármi köze lenne-e az eltűnt repülőhöz. A keresést nehezíti, hogy nem lehet tudni pontosan, hol tűnt el a gép. Vasárnap a keresést kiszélesítették és nem csak a Vietnam és Thaiföld közötti tengerszakaszt, hanem a maláj partoktól északra lévő Andamán-tengert és az Indiai-óceán egy részét is vizsgálják.

Az okok

Ez az, amiről semmit sem tudni. Több majd akkor derül ki, ha megtalálják a gép roncsait vagy a fekete dobozát. Ráadásul a Boeing 777-200-as gépek nagyon jó biztonsági rekorddal rendelkeznek, így nehezen lehet elképzelni, hogy egyszer csak meghibásodott a gép - bár ezt sosem lehet teljesen kizárni. Peter Bergen, a CNN biztonsági tanácsadója szerint három oka lehet a 370-es járat eltűnésének: vagy meghibásodás, vagy a pilóta mulasztása, vagy pedig terrorcselekmény történt. Mindenesetre, az, hogy semmilyen vészjelzés nem érkezett a pilótafülkéből, arra enged következtetni, hogy nagyon hirtelen történhetett valami, ami miatt már nem volt idő segítséget kérni.


-


Szakértők szerint a pilótáknak nem volt ideje dönteni

Katonai radarok azt mutatták, hogy a gép addigi repülési irányát megváltoztatta, és elkezdett visszafordulni. Ha ez az információ helytálló, akkor kevésbé valószínű, hogy a gép hirtelen felrobbant a levegőben, ugyanakkor több további kérdést is felvet azzal kapcsolatban, hogy a pilóták miért nem kértek segítséget. Ha komoly műszaki hiba fordul elő, a pilótáknak akkor is lett volna ideje vészjelzést leadni, ebből lehet arra következtetni, hogy bármi is történt, az nagyon gyorsan történt - mondta egy repülési szakértő. A radarjeleket nyilvánosan megjelenítő Flightradar24.com a hétvégén a Facebook-oldalán közölte, hogy a gép 35 ezer láb magasságban repült, amikor az addigi 25 fokos haladási irányát 40 fokra változtatta, majd eltűnt a radarról, de a fordulás a repülési tervben is szerepelt. Hogy pontosan mi történt, azt a hatóságoknak hónapokba, vagy akár évekbe is telhet kideríteni, ebben akkor lesz előrelépés, amikor megtalálják a gép fedélzeti adatrögzítőjét (fekete dobozát), és a légügyi hatóságok elkezdik vizsgálni az adatokat. A legtöbb baleset felszálláskor és a kezdeti emelkedéskor, valamint süllyedésnél, végső megközelítésnél és landoláskor fordul elő, utazómagasságon a balesetek mindössze 9 százaléka történik a Boeing statisztikái szerint. Egy egykori pilóta elmondása szerint ha a roncsok nagy területen szóródtak szét, akkor a repülő feltehetően még a levegőben szétesett, ha kisebb területen, akkor repülési magasságból a tengerbe zuhanhatott. Nem zárta ki azt a lehetőséget sem, hogy a törzs strukturális hibája miatt történt a baleset. A pilóta elmondása szerint a kapitány és az első tiszt sem állította át a gép fedélzetén lévő válasz-jeladó berendezésen (transzponder) a négyjegyű azonosító kódot vészjelzésre, bár a berendezés egy mozdulattal kikapcsolható, és nem sugározza tovább a repülési adatokat.

Történt már hasonló: légikatasztrófa 2009-ben, magyar áldozatokkal

A Malaysia Airlines gépéhez hasonlóan napokig nem lehetett tudni, mi okozta az Air France 447-es járatának 2009. június 1-jén bekövetkezett katasztrófáját. A francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó gépén 216 utas - köztük 5 magyar - és 12 fős személyzet tartózkodott, amikor a repülő eltűnt az Atlanti-óceán felett. A keresést brazil, francia és spanyol, később amerikai repülők és hajók végezték műholdak és radarok segítségével. A gép roncsait először csak napokkal később látták meg, holttestekre a katasztrófát követő ötödik napon bukkantak.

Az Air France 447-es járatának fekete doboza által rögzített beszélgetést 2011 decemberében hozták nyilvánosságra. E szerint bebizonyosodott az a korábbi feltételezés, hogy a gép magasságát mérő, úgynevezett Pitot-csövek elfagytak, a számítógépes rendszer a hibás sebességadatok miatt kikapcsolta az automata vezérlést, majd az emberi hibás kormánymozdulatok elleni védelmet. A gép sebessége csökkent, a repülő a kis sebesség miatt átesett és zuhanni kezdett, végül pár perc alatt a tengerbe csapódott. A vizsgálatok kizárták terrorcselekmény lehetőségét, mert nem találtak robbanásra utaló nyomokat. A tragédiát senki sem élte túl; a járaton tartózkodó 228 emberből 50-et sikerült azonosítani.