Maláj gép: a rokonok szerint a kormány a hibás

Fotó: AFP Photo/Mark Ralston / AFP Photo/Mark Ralston

-

A lezuhant gépen utazók hozzátartozói Pekingben gyűltek össze, közben a roncsokra bukkanó vállalat elmagyarázta, hogyan jutottak a gép nyomára.


Az MH370-es járat áldozatainak rokonai Pekingben kontrollálatlan zokogásban és sikításban törtek ki, mikor a maláj miniszterelnök hivatalosan is bejelentette: a gép az Indai-óceánba zuhant, túlélők pedig nincsenek. A sajtótájékoztatóra egy, a reptérhez közeli hotelhez hívták a rokonokat – írja az AP. A bejelentés után a szálloda egyik termében gyászszertartást tartottak az áldozatok emlékére. Egy nő a térdére rogyva siratta a fiát, többen pedig orvosi segítségre szorultak. Egy másik nő, akinek sógora utazott a lezuhant gépen azt nyilatkozta a hírügynökségnek, hogy már a legrosszabbra készültek napok óta, de a bejelentés így is leírhatatlan csapásként érte. Pekingben az áldozatok családjai közleményt adtak ki, ebben a Malaysia Airlinest és a maláj kormányt és a hadsereget hibáztatják a balesetért: szerintük információkat tartottak vissza, ezzel pedig hátráltatták a keresést. A 239 áldozatból 154 kínai nemzetiségű volt. Kuala Lumpurban egy férfi, aki 29 éves fiát veszítette el, úgy nyilatkozott az ő családtagjai is elsírták magukat a legújabb hírek hallatán. „Elfogadjuk a tragédiát. A sors akarta így.” Ahogy Kínában, úgy Malajziában is pszichológusok segítenek a hozzátartozóknak. Közben a roncsokra műholdfelvételen rábukkanó angol Inmarsat vállalat a Sky Newsnak elmondta, hogyan számolták ki más cégekkel együtt a repülő hollétét. „Nem tudjuk, hogy a repülő állandó sebességgel haladt-e, mint ahogy azt sem, repülésének irányát hogyan változtatta” nyilatkozta a cég elnök-helyettese, Chris McLaughin. „A robotpilóta automatikus 350 csomós sebességével számoltunk, és tudtuk, mennyi üzemanyag volt a repülőn. Normál esetben senki nem háromszögel, hiszen mindenki GPS-t használ. De az óceán felett nem kötelező jeleket küldeni, semmi információnk nem volt a repülő hollétéről. Ez egy hagyományos módszer, de egy egészen újszerű megközelítés.” A radarok mindössze a Föld felületének 10 százalékát fedik le, az Inmarsat műholdhálózata azonban képes arra, hogy hangkapcsolatot létesítsen létesítsen a légi irányítók és a gépek közöt akkor is, amikor azok a radarok és a rádiók hatótávolságán kívül vannak. A roncsok felkutatására Kína hajókat küld a térségbe, az Egyesült Államok parti őrsége pedig speciális fekete doboz kereső lokátoraival segít a kutatásban. A TPL-25 Towed Pinger Locator System akár hat kilométeres távolságból is képes a fekete dobozok nyomára bukkanni.