Maláj gép: a kínaiak újabb úszó tárgyakra bukkantak a műholdképeken

Fotó: AFP Photo / AFP Photo

-

Újabb, a vízfelszínen lebegő tárgyakra bukkantak az eltűnt malajziai repülőgép utáni kutatást segítő kínai műholdak – mondta szombaton a malajziai védelmi miniszter.


Ezeket a tárgyakat a „déli kutatási övezetben” (az Indonéziától az Indiai-óceán déli részéig terjedő térségben) fedezték fel, abban a régióban, ahol korábbi hasonló felvételek alapján jelenleg is folyik a kutatás a gép után. A malajziai miniszter szerint a mostani képeken látható egyik tárgy nagyon nagy, 22-szer 30 méteres. Kína hajókat küld a helyszínre – írta az MTI. Kína azért vállal különösen nagy szerepet a keresésben, mert a Malaysia Airlines éppen két héttel ezelőtt eltűnt Boeing 777-es típusú repülőgépén 154 kínai utas volt. A repülő Kuala Lumpurból Pekingbe tartott 239 emberrel a fedélzetén.


A britek szerint „ellophatták” a maláj gépet

Rutinszerű kommunikációt folytatott a Malaysia Airlines eltűnt Boeing 777-es utasszállító repülőgépének személyzete a légi irányítással, két „furcsaság” kivételével – írta az MTI egy szombati Daily Telegraph-cikk nyomán. A tekintélyes brit konzervatív napilap közelebbről nem részletezett forrásokból megszerezte a gép és az irányítás közötti kommunikáció utolsó 54 percének leiratát, és bemutatta repülésbiztonsági szakértőknek. A szakemberek véleménye szerint a kommunikáció „tökéletesen rutinszerű” volt, két kivétellel. Az első „potenciálisan furcsa” mozzanat helyi idő szerint hajnali 1:07 órakor volt, amikor az első tiszt közölte az irányítással, hogy a gép 35 ezer láb (hozzávetőleg 10 850 méteres) magasságban repül. A brit lap által kérdezett szakértők szerint ez a közlés felesleges volt, mivel ugyanezt a pilóta hat perccel korábban is jelezte az irányítóknak. Ráadásul a második, megismételt közlés döntő pillanatban hangzott el, ugyanis éppen 1:07 órakor küldte a Boeing digitális adatközlő rendszere (ACARS) az utolsó automatikus helyzetjelentést a gép állapotáról. A rendszert az ezt követő 30 percben – a jelek szerint szándékosan – valaki működésképtelenné tette. A másik furcsa mozzanat – amely felvetheti a szándékosság lehetőségét a gép eltűnésével kapcsolatban – a Daily Telegraph által idézett szakértők szerint az, hogy a kommunikáció megszakadása és a repülőgép ezután észlelt éles ívű, nyugati irányú fordulója éppen akkor történt, amikor a Pekingbe tartó járatot a Kuala Lumpur-i irányítás átadta volna a vietnami Ho Si Minh-város légi irányítóinak. A brit lapnak a British Airways légitársaság egy volt pilótája, aki Boeing 777-esekkel repült, azt mondta: ha ő el akarna „lopni” egy repülőt, azt ezen a ponton tenné. Az átadások időszakában ugyanis előfordulhat egy rövid „holttér” a két irányítási szolgálat között, és ez volt az egyetlen olyan pillanat, amikor a malajziai repülőgépet esetleg egyik földi központból sem látták – tette hozzá a volt BA-pilóta.