Magyar startup az EY Accelerating Entrepreneurs programjában

Fotó: iStockphoto / maxsattana

-

Európából, Afrikából és Ázsiából összesen 47 újító szellemű céget választott ki idei Accelerating Entrepreneurs programjához az EY. Ezek egyike első és egyetlen magyarként a Zinemath Zrt. lett.


A startup lét első fázisain már túljutott a Zinemath. A 2012-ben alapított cég egy olyan megoldást fejlesztett a televíziózásban és a filmgyártásban használt kamerákhoz, amely képes a felvett képet valós időben virtuális háromdimenziós környezetbe helyezni. (A termékről részletesebben lásd keretes írásunkat.)

A vállalkozás magánbefektetők pénzével indult, seed támogatást egy Jeremie-alapból kapott, ebből fejlesztették ki a proof of conceptet. Amikor a fejlesztés már a demonstrálható fázisba ért, a Docler Holding „személyében” első körös szakmai befektetőt is találtak, így sikerült eljutni a már kereskedelmi forgalomra érett termékig. Mind ezidáig valamivel több mint 3 millió euró tőke érkezett a Zinemathhoz – eleveníti fel az eddigi történetet György P. Bruno, a cég igazgatóságának elnöke.


Legyen múltja, legyen jövője

A vállalkozás meghívásos alapon, de többkörös, alapos kiválasztás után jutott el odáig, hogy részt vehet az EY idén már harmadik évébe lépő Accelerating Entrepreneurs programjában. „Olyan cégeket kerestünk, amelyek az általuk választott iparágakban a múltjukhoz és méretükhöz képest sokkal nagyobb hatást tudnak kifejteni, vagyis amelyek jelenlegi kisebb méretük ellenére forradalmasítani képesek majd egy szegmenst. Vizsgáltuk, hogy milyen nemzetközi növekedési lehetőségekkel bírnak, milyen a vezetőség vállalkozó szelleme és menedzseri képessége, milyen stratégiai irányokat jelöltek ki maguknak, és mennyire újító szelleműek” – mondja Bányai András, az EY Magyarország tranzakciós tanácsadási üzletágának igazgatója.

Szempont volt az is, hogy nem nulladik fázisú startupokat hívtak meg. Az EY, tevékenységéből adódóan, inkább már a nagyobb, érettebb cégek segítésében rendelkezik tapasztalatokkal. Olyan vállalkozásokat kívántak felkarolni, amelyek már túljutottak az inkubációs fázison, de pont a további növekedéshez, esetleg a nemzetközi terjeszkedéshez van szükségük támogatásra.


Globális elérés

A kiválasztott cégek egy többnapos római rendezvényen, az EY Strategic Growth Forum Mediterraneanon vehettek részt. Ez egyfajta magas szintű globális meetup volt – több száz üzleti vezető, vállalkozó, politikus, pénzügyi szakember és startupper találkozhatott, beszélgethetett és vitathatta meg a trendeket, kihívásokat, a gazdasági és politikai problémákat.

„Számomra az egész esemény legmeghatározóbb élménye az volt, hogy mennyire alábecsültem korábban a világunkban végbemenő változások sebességét. A digitális korszak fejlődési tempója jóval magasabb, mint ahogy azt korábbi tapasztalatainkból le tudtuk szűrni. A beszélgetésekből, előadásokból világossá vált számomra, hogy mondjuk öt év alatt nem 50 százalék lesz a változás mértéke, hanem inkább ötszörös. Ez viszont komoly következményekkel jár számunkra is: sokkal gyorsabban kell fejlődnünk, sokkal gyorsabban kell megvalósítanunk az ötleteinket, különben megelőznek bennünket. Csak akkor tudjuk meglovagolni az új trendek hullámait, ha megfelelő tempóban tudunk becsatlakozni a világon zajló folyamatokba” – foglalja össze tapasztalatait György P. Bruno.

A Zinemath a program további részében pont arra szeretné igénybe venni az EY segítségét, hogy felgyorsítsa növekedését. Kiválasztottként lehetőségük lesz kihasználni a világcég tudását és kapcsolatrendszerét: kapcsolatot teremthetnek az EY Growth Coachokkal, globális vállalkozókkal, iparági szereplőkkel, és hozzáférhetnek az EY globális vállalkozói ökoszisztémájához. Az együttműködés konkrét formája és a lehetőségek kihasználása azonban már a vállalkozáson múlik. György P. Bruno elmondása szerint az ő esetükben a legfontosabb teendő egy második körös befektető megkeresése és bevonása lenne, hogy segítségével gyorsabban tudjanak fejleszteni és piacot építeni. „A többit aztán majd meglátjuk” – teszi még hozzá.


Beemelni a harmadik dimenziót

A Zinemath terméke, a zLense egy olyan kamerarendszer, amely az általa készített felvételt tényleges mélységi térinformációkkal egészíti ki. A kamera köré épített szenzoregység segítségével meghatározza a pixelek (vagyis a felvett tárgy, ember) kamerától mért távolságát is. A rendszer lelkét alkotó szoftver kiszámítja a kamera pozícióját, a felvett környezetről és az abban mozgó emberekről, tárgyakról háromdimenziós modellt készít.

Innentől kezdve az alkotói szabadságnak csak a képzelőerő szabhat határt. Virtuális stúdiók hozhatók létre, amelyben szabadon mozoghatnak az emberek, a kameraállások, a megvilágítás utólag szabályozható, jócskán leegyszerűsítve és olcsóbbá téve a gyártást. A televíziós és filmes piac nagyjából 2000 milliárd dolláros, ám a zLense komoly szerepet játszhat a mostanában teret nyerő kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) megoldásokban is. Ezen a területen a megjelenítésre már vannak eszközök, ám a tartalom előállítása még nehézkes – a zLense pontosan ebben jelenthet áttörést.

A zLense kínálta lehetőségeket bemutató videók itt érhetők el.