Magyar srác kezelte Jack Bauer pénzét

Fotó: Wallpaperscraft.com / Wallpaperscraft.com

-

HÁTTÉR

Jack is back. Megy az új 24-évad (Live Another Day), mi pedig elkaptunk egy magyart, aki a londoni forgatáson dolgozott. A Northern Film School producer szakirányán frissen végzett Danisovszky Dávidtól megtudtuk, mi kell leginkább egy robbantáshoz, miért jó Angliában filmesnek lenni, mivel jár egy Fox-produkcióban melózni - és persze azt, hogy Kiefer Sutherland jó fej.


Dávidnak mostanában bejött az élet. Ő kezelte a készpénzt a 24 forgatásain, szóval a stábból mindenki bírja. Angliában amúgy sem rossz most a filmszakmában lenni – a Harry Potter-filmek felpörgették az ipart. A Live Another Day kellékesei és vizuális effektesei például a Prométeuszon dolgoztak korábban, amúgy a Trónok harcából lógtak. Később az új James Bondra, talán a Star Warsra mennek át. Dávidot főleg arról kérdeztük, mit csinál pontosan egy „third assistant accountant”, vagyis a pénzügyi csapat harmadik asszisztense a forgatáson. Nem csak könyvel.


-


Gázolaj a robbantásokhoz

„Az a feladatom, hogy a készpénzes tranzakciókat bonyolítsam le a produkcióban. Például, amikor a kellékesek elmennek asztalterítőket venni valamelyik díszlethez, vagy Tommy Hilfiger-gatyákért a sztároknak, őrült rémálomba keveredhetnek a számlákkal. Egy csomót vissza szoktak vinni a dolgokból. Nem arról van szó, hogy Kiefer Sutherland azt mondja, kell cipő az esti bulihoz – azt megveszi saját magának. A special effektesek szoktak még jópofákat venni, például gázolajat a robbantásokhoz” – mondja Dávid.   A pénzügyi csapatnak át kell látnia a teljes filmprodukció működését, a forgatási ütemtervet. Bizonyos jelenetekhez drága helyszín kell, hirtelen új díszletet húznak fel, vagy nincs semmi extra, és csak egy sikátorba raknak ki három kukát – mindehhez pénz kell persze.



A kisebb pánikról és arról, ami utána van

„Amikor vége lett a mesterszaknak, kezdett világossá válni, hogy a papírommal nem mehetek rögtön vígan Hollywoodba vagy Londonba csinálni a filmeket. A szakmában ismerkedni kell. Fejen ütött, milyen nehéz ez, kisebb pánik uralkodott el rajtam. Itt vagyok két diplomával, az angol nyelvtudással – és ennyi. Akkor mi van?”   Dávid körülkérdezősködött melók után, nem volt semmi. Hazajött. Itthon nem kifejezetten keresgélt. Azt mesélte, egy budapesti filmes ismerőse annyira kikészült a munkától, hogy inkább jegyet vett Chilébe, és két hónapig haza sem jött. Aztán az itthoni pangás közepén mégis érkezett egy telefon.


24_mem2

Az első film, ami elől a Gravitáció vitte el a BAFTA-t

„A volt csoportvezetőm hívott az egyetemről. Azt mondta, egy pénzügyes ember kereste meg az iskolát. Nyílt volt arra, hogy valaki értelmeset totál nulla tapasztalattal felvegyen egy Leeds mellett forgó független filmhez. A tanárom átküldte a számát, tíz perc múlva volt munkám. Ez csütörtökön történt, hétfőn kellett kezdeni. Összecsomagoltam, és vettem egy jegyet Manchesterbe.”   A Selfish Giant az azonos című Oscar Wilde-mese (Az önző óriás) történetét metaforaként használta fel. A sztoriban a yorkshire-i ócskavastelep gyerekeiről van szó. Tavaly jelölték a brit filmesek legfontosabb díjára abban a kategóriában, ahol végül az Oscaron is taroló Cuarón-film, a Gravitáció nyert. A mihez tartás végett a film a Rotten Tomatoes szerint 97%-os, az IMDb-n pedig 7.4/10-en áll.


Alternatívaként tanárkodás

„Azt gondoltam, egy ilyen filmmel már biztosan könnyebb lesz újabb munkát szerezni. Frászt. Totális üresség volt – pont novemberben lett vége a forgatásnak, és akkor iszonyú ritkán indulnak produkciók. A Selfish Giant-es főnököm például a Disney-hez ment dolgozni egy irodai dobozba. Alternatívaként elkezdtem egy nemzetközi angoltanárképzőt, és végigtanítottam a nyarat. Nem gondoltam, hogy ennyire fogom élvezni, de aztán elértem a mélypontot egy kezdő csoporttal. Vissza kellett kerülnöm az angol filmiparba.” Dávid újra körülkérdezősködött az ismerősöknél, e-maileket írt. Két nap múlva jött válasz a pénzügyes arctól, aki feltehetően megunta a Disney-t.


24, Live Another Day, Jack Bauer

-


Másfél hónapnyi nyomtatványozás a 24-ig

„Felhívtam a nyelviskola egyik üres terméből. Azt kérdezte, ismerem-e a 24 című sorozatot. Mondtam, hogy persze, de hát annak vége lett. Kiderült, hogy csinálnak új évadot, és Londonban forgatnak. Azt mondta, ő lesz a pénzügyi vezető, ötfős csapatot fog irányítani. Rám gondolt harmadik asszisztensként, érdekel-e a dolog. Érdekelt.”   Mivel ez Fox-produkció, nem lehetett elkerülni a bürokratikus utakat, át kellett esni a komoly referenciaprocedúrán. Dávidnak frissített önéletrajzzal és két ajánlással kellett indítani, majd várni, Los Angeles bólint-e. December elején jött a telefon, hogy oké.


Műpénz helyett

„Egy forgatási nap általában 12 óra. Mi ugyanazokban az órákban dolgozunk, mint a forgató stáb. Ha ők reggel ötkör kezdenek, mi is ott vagyunk – sosem lehet tudni, mikor lesz valamilyen logisztikai vészhelyzet. Például hová teszel 300 statisztát a szünetben kávézni, ha épp a B verzió játszik, és a Big Ben előtt forgatunk? Egyszer Arthurtól, a kellékestől kaptuk a hívást, hogy valamilyen oknál fogva készpénz kell az egyik jelenetbe. Azt mondta a főnököm, ne adjuk ki a kellékeseknek, legyek csak én ott a forgatáson, és figyeljem mindig, merre jár a pénz.”   Megkérdeztük, miért nem műpénzt használtak. A válasz az, hogy olcsóbb volt, mint vásárolni vagy nyomtatni sajátot. Az igazi pénzt a bankból kivenni, majd visszatenni ehhez képest semmibe nem került. Hogy pontosan mekkora összegről volt szó, na, arról nem szabad Dávidnak beszélnie.


24_mem


Nincs díváskodás

„Kiefer Sutherland pár hét után elhívta a stábot egy vasárnapi vacsorára. Mindenki elment, tök jó ismerkedő parti volt. Mindenhol, ahol dolgozik, csinál ilyet az elején, hogy összeszokjanak az emberek. Eddig a színészek mindig pozitív csalódást okoztak. Mindenki jó fej, nincs díváskodás. Divat mondani, hogy a fantasztikus színészek szerepben maradnak a kamera mögött is. Sutherland nem ilyen. Amikor azt mondják, action, akkor Jack Bauer, amikor vége van, megint Sutherland.”   A forgatás blokkokban zajlott. Egy blokk két és fél, három hétig tart, ezalatt két részt csináltak meg. Minden blokknak más rendezője volt, így az egyik alatt már tudtak foglalkozni a következővel. Ilyenkor folyamatos az előkészület-utómunka mókuskerék. A forgatás január óta ment és júniusban lett vége.


VS: Tudom, hogy nem beszélhetsz az évad sztorijáról, de vannak alapvonalak, amiket elmondhatsz? DD: Londonban játszódik, és Kiefer Sutherland a főszereplője. VS: Ne. DD: A hangulat és a formátum ugyanaz – egy óra egy epizód, a sztori több szálon fut. Aki rajongója volt az eredetinek, ezt is imádni fogja. Becsatlakozni is könnyen lehet.

Where - is - the - bomb?

A Los Angeles-i terrorelhárítás ügynökeként Jack Bauer (Kiefer Sutherland) keményebb, mint Chuck Norris, leleményesebb, mint MacGyver, és tökösebb, mint Rambo. A 24 a kétezres évek egyik olyan produkciója volt, amely megújította a sorozatokról való gondolkodást. A csavar a realtime időkezelésben volt: egy rész egyórányi filmidő, egy évad 24 rész. Jack Bauer életéből eddig nyolc évadot, vagyis nyolc hosszú napot követhettünk végig (továbbra is rejtély, mikor megy ki vécére). A Live Another Day szakított a 24 részes formával, helyette 12 részből áll a teljes évad – de egy epizód szintén egy óra történéseiről szól.


Szerencsére Bauernek eddig mindig sikerült megmentenie a világot, de legalábbis Amerikát biztosan. A 24-ben van minden: hősök (ügynökök), gonoszok (terroristák), nők (hol feleség, hol lány, hol exszerető, hol furcsa elemzőcsaj), akciók (emblematikus jelenet volt, mikor Mr. Bauer például kiharapta magát szorult helyzetéből) és főleg a párhuzamos szálon futó sztorik az osztott képkezeléssel. Az menő volt például a sorozat kezdése körül a Blöffben vagy a Kill Billben is. Itthon május 26-ától megy a 24 új évada a FOX Magyarországon.