Magyar érettségi: a „netnyelvvel” fárasztják a diákokat

Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd / MTI / Koszticsák Szilárd

-

Megkezdődött hétfőn a tavaszi érettségi szezon. A közép szintű magyar érettségin a diákok a szövegalkotáskor egy Márai-idézet, egy Bródy Sándor-novella, és egy Berzsenyi Dániel- vagy egy Arany János-költemény közül választhatnak. A szövegértéshez kapcsolódó feladatokban a gimiseket az e-mailekben használt rövidítésekkel nyaggatják.


Magyarból középszinten 81496-an, emelt szinten pedig 1848-an érettségiznek a tavaszi szezonban. A feladatsorok darabjai már ki is szivárogtak, középszinten a diákszívnek  minden bizonnyal nem a legkedvesebb költők, írók művei kerültek a vizsgalapra. A gimnazistáknak a szövegalkotás feladatai között Márai Sándor Füveskönyvének egy részlete alapján kell érvelniük a „lassú olvasás”, vagyis a slow reading mellett vagy ellen. A tételkészítő bizottság pedig ezúttal megkegyelmezett a diákoknak, és a leginkább kedvelt feladat, a novellaelemzés lehetőségét is megadták a fiataloknak, Bródy Sándor Kaál Samu című művét lehet elemezni. Azoknak pedig, akik a verselemzés mellett döntenek, Berzsenyi Dániel Életfilozófia című művét és Arany János Visszatekintés című alkotását kell összehasonlítaniuk -írja az eduline.hu. A négy órás érettségi szövegértés feladata Veszelszki Ágnes tanulmányához kapcsolódik. A diákoknak hatvan perc áll a rendelkezésükre, hogy a Magyar Nyelvőrben megjelent írás egy részletét elolvasva válaszoljanak a kapcsolódó kérdésekre. Az ELTE nyelvészeti tanszékének oktatója a „netnyelv” jellemzőiről és használatáról írt tanulmányt, így a diákoknak a „digilektussal” kapcsolatban kell tizenegy feladatot megoldaniuk. A téma természetesen a gimisek számára nem idegen, a szövegértés az sms-ekben, e-mailekben használt rövidítésekre, a csetelésre, és az emotikonok használatára koncentrál. A nyelvészeti témájú szövegre egyébként fel voltak készülve a diákok, az elmúlt években már többször tálaltak fel a gimiseknek hasonló darabokat. 2013-ban például Gósy Mária gyermeknyelvről írt tanulmányát, az azt megelőző év októberében Keszler Borbála Írásjelhasználat és nyelvi kultúra című munkájának részletét kellett értelmezniük, míg 2008-ban Nádasdy Ádám Miért változik a nyelv? című előadásának levonatával birkóztak meg. Az emelt szintű magyaron az érettségizők Ady Endre A fehér lótuszok, Pilinszky János Egy arckép alá című művét, valamint egy Szakonyi Károly-részletet kaptak.