Lenyúlás a Nemzeti Kreatív Intézet logója

-

Nem bizonyult túlzottan kreatívnak az év elején bejegyzett, Carpathia Nemzeti Kreatív Gazdaságfejlesztő és Innovációs Kft., amelynek a képen látható nemzeti trikolór logóját egy már létező oldalról koppintották le. Az intézet kommunikációs munkatársa az ügyben azt nyilatkozta, bár rendszeres olvasój a Kreatív Online-nak, amelynek logóját sikerült kölcsönözniük, a hasonlóság neki mindeddig nem tűnt fel. Ahogy fogalmazott: „A logó már áttervezés alatt van”, sőt: azóta le is került az intézet oldaláról.


A minimalista stílusú logó sárga-szürke változata a Kreatív Online kommunikációs szaklap jó ideje létező márkajelzése. Az esettel kapcsolatban megkerestük Vándor Ágnest, a Kreatív Online-t kiadó Professional Publishing Kft. (PPH) ügyvezetőjét, aki elmondta, a kiadónak 2009 februárja óta érvényes védjegybejegyzése van a logóra, és az üggyel kapcsolatban hamarosan levélben fordulnak a Nemzeti Kreatív Intézethez. A Kreatív Online és a Nemzeti Kreatív Intézet logói - Forrás: http://socialdance.tumblr.com/ A Kreatív Online és a Nemzeti Kreatív Intézet logói - Forrás: http://socialdance.tumblr.com/   Farkas Szilvia, az intézet kommunikációs munkatársa érdeklődésünkre az alábbiakat válaszolta a február 22. óta működő, állítása szerint átmeneti fázisban lévő oldallal kapcsolatban:
„A kérdezett logó átmeneti időszakra, a honlappal együtt alakult ki, egy teljesen egyszerű gondolat mentén: a Kreatív szó nemzeti színben körbezárt kezdőbetűjével (C és K). A végleges logó tervezés alatt áll.”
Az intézet munkatársa azt is leírta, jóhiszeműen használták eddig a lógót, mivel nem volt tudomásuk a hasonlóságról, de a figyelemfelhívó megkereséseket követően azonnal levették a problémás logót a honlapról (ez meg is történt - a szerk.), és semmilyen kommunikációs felületen nem jelenítik azt meg a továbbiakban. Farkas Szilvia a Hír24-nek korábban azt mondta, hogy bár szokta olvasni a Kreatív Online-t mégis meglepődött a hasonlóságon, és hogy mennyi a két logó közötti egyezés. Az intézet munkatársa elmondta azt is, hogy a logó már „áttervezés alatt van", és ez csak plusz egy érv lesz a változtatás mellett. A Nemzeti Kreatív Intézet valószínűleg eltekint az embléma további használatától, hiszen – ahogy fogalmazott – „fontos nekik a korrektség”, valamint kreatív intézetként „nem szeretnének másokat lekopírozni”. Kérdésünkre, hogy az intézet oldalát ki és mennyi pénzből készítette, azt a választ kaptuk, hogy  „a honlapot a - Nemzeti Kreatív Intézet márkanevet tulajdonló - Carpathia Kft-nél megbízási szerződéssel dolgozó belső munkatárs készítette el, a teljes honlap kialakításának eddigi költsége: 350.000 forint.”  

Hogy mi az a Nemzeti Kreatív Intézet?

Egy – a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőn keresztül – 100 százalékban állami tulajdonban lévő, 33 millió forintos alaptőkével létrehozott szervezet, amelynek vezetője Fórizs Zoltán, felügyelőbizottságában pedig olyan ismert személyiségek ülnek, mint Szőcs Géza költő, volt kultúráért felelős államtitkár, Tirts Tamás KDNP-s, korábban fideszes politikus, a már nem létező Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) egykori tagja. Az intézet feladata a 2015-ös Milánói Világkiállítás magyar pavilonjának létrehozása, majd amikor a világkiállítás véget ér, annak Magyarországon történő ismételt felállítása. De az oldal tanúsága szerint céljuk, hogy a magyarországi felállítás után kreatív központként működjenek tovább. Szőcs Géza január 15-én mutatta be  a pavilon tervpályázatára érkezett munkákat, amelyekből a végül 2,5 milliárd forintból megvalósuló tervet 2015 májusáig kell létrehozni. Az intézet oldalán az alábbiak olvashatóak:
„Cél: A kreatív nemzetgazdaság teljesítőképességének, és a hozzá kapcsolódó foglalkoztatás növelése, Magyarország sikeres részvétele az EU 2014-2020. között nevesített Kreatív Európa Programjaiban.”
A Nemzeti Kreatív Intézet elnevezés alatt regionális szervezeti egységek hálózata épül ki, melyeken keresztül, terveik szerint „a Carpathia Kft. koordinálja és támogatja a kreatív gazdaság fejlesztésében közösen résztvevő piaci szereplőket”. (A Carpathia Kft. a Nemzeti Kreatív Intézet márkanév birtokosa)