Lefoglalták az eltűnt gép pilótájának házi szimulátorát

Fotó: Europress/AFP/Mohd Rasfan / Europress/AFP/Mohd Rasfan

-

Az indiai haditengerészet és a légierő eddig már több mint 250 ezer négyzetkilométernyi területet fésült át az Andamán-tengeren és a Bengáli-öbölben az utasszállító repülőgép után kutatva. Mivel mindez nem vezetett eredményre, Malajzia arra kérte Indiát, hogy amíg a Kuala Lumpur-i kormány nem jelöl ki újabb kutatási területet, addig az ország függessze fel a keresést. A maláj kormány nemzetközi segítséget kért a nyomozásban.


  Eközben a malajziai hatóságok átkutatták a 239 utassal eltűnt Boeing 747-es kapitányának és másodpilótájának otthonát, miután elhatározták, hogy a nyomozás során feltérképezik a személyzet és az utasok társadalmi, gazdasági, politikai hátterét. Malajzia ugyanis már bizonyos abban, hogy a gép nem baleset miatt tért le az előírt útiránytól, a gépen valaki szándékosan kapcsolta ki a kommunikációs rendszereket. Az 53 éves kapitányról, Zaharie Ahmad Shahról annyit tudni, hogy tapasztalt pilóta volt, szabadidejében is egy otthoni repülőgép-szimulátor előtt gyakorolt. Egy magas beosztású rendőrségi tisztviselő szerint a házkutatás során a szimulátort is megvizsgálták, amely egy teljesen normális programmal működött, a pilóta a repülést és a különböző időjárási körülmények közötti landolást gyakorolhatta rajta. A szimulátort azonban lefoglalták, hogy kielemezzék. Azt vizsgálják, hogy milyen műszerészek nyúlhattak a géphez, mielőtt az a levegőbe emelkedett. Facebook-posztjai alapján Zaharie szeretett politizálni, a koalíciós kormánnyal szemben álló, ellenzéki beállítottságú volt. Azt, hogy Zaharie-nak mennyi köze lehetett az ellenzéki vezető, Anwar Ibrahim támogatásához, még vizsgálják a nyomozók. A Malaysia Airlines szerint azonban téves a kapitányt politikai fanatikusnak beállítani csak azért, mert volt  véleménye a közügyekről. A légitársaság kizártnak tartja, hogy Zaharie térítette volna el a gépet. Az eddigi vizsgálatok alapján egyik utas sem köthető militáns csoportokhoz, és szakértők kizárják azt is, hogy a 2002-es bali bombázásokért felelős, radikális iszlamista csoport, a Jemaah Islamiah (JI) állna az eltérítés mögött. Az akkori támadás után ugyanis a csoport vezetőit elkapták. Így, fejesek nélkül most nem lett volna lehetősége a csoportnak a gépet eltérítenie.



Az Indiai-óceán déli részén tűnhetett el a gép

A nyomozók szerint a kommunikációs rendszerek kikapcsolása ellenére a repülőgép még hét órával a felszállása után is jelet adott egy műholdnak, ebből pedig arra lehet következtetni,  hogy akár a Kaszpi-tenger keleti partjáig vagy az Indiai-óceán déli részéig is eljuthatott. A hatóságok ezekbe az irányokba vezető két légi folyosót vizsgálnak, és ezeknek az átfésüléséhez, műholdas adatok kiszolgáltatásához a maláj kormány nemzetközi segítséget kért. Így, jelenleg 25 ország vesz részt a kutatásban, Franciaország például három olyan szakembert küld Malajziának, akik tapasztaltak a polgári légiforgalmi nyomozásban. Vasárnapra már sokkal valószínűbbnek tartották, hogy a gép az Indiai-óceán déli része felé tért el az előírt iránytól, mert ha Közép-Ázsia felé tartott volna, akkor sok ország fölött, forgalmas folyosókon kellett volna átrepülnie, és ebben az esetben nagy valószínűséggel észlelték volna az itteni földi irányítók.  Az Indiai-óceán déli része ezzel ellentétben a Föld legeldugottabb részeinek egyike, az óceán mély, és a térségre kevés radar figyel. Ha a gép az óceánba zuhant, akkor hónapokig is eltarthat, amíg megtalálják, de az is lehet, hogy soha nem bukkannak a nyomára. Mindeközben Kínában egyre többen bírálják Malajziát, hogy eddig lassan haladt a nyomozás, és csak a minap jutottak arra a következtetésre, hogy a repülőgép messzebbre juthatott. Így utólag elvesztegetettnek tűnik a kutatásra eddig fordított idő. A bírálat azzal magyarázható, hogy a gépen zömmel kínaiak utaztak.


Infografika az MH370-es járat eltűnéséről