Leállhat az óriási utasszállító gyártása

-

Az Airbus A380 túl nagy, a légitársaságoknak gondot okoz megtölteni utasokkal.


Az Airbus felkészült az A380-as gyártásának leállítására, mert több éve nem kapott új megrendelést. A végső döntést akkor hozzák meg, ha az Emirates nem rendel újabb repülőket. Az Emirates a típus legnagyobb üzemeltetője. A századik gépet idén novemberen vették át, és még 42 érkezése várható. A légitársaság azért nem rendelt többet a világ legnagyobb utasszállító repülőjéből, mert nem látta biztosítottnak, hogy az Airbus legalább tíz évig fenntartja a gyártást. Ehhez viszont az kellett volna, hogy az Emirates leadja a rendelést – a tárgyalások jelenleg is folynak a légitársaság és az Airbus között.

Az alig tíz éve gyártott, akár 600 utast is befogadó repülőből az Airbus jövőre havonta egy, 2019-től viszont évente 8 gyártását tervezi, ha addig nem sikerül új megrendelést aláírni. A gyártósorok biztos fenntartása érdekében legalább 30 új gép gyártására kellene leszerződnie a gyártónak. Az Airbus a gyártást fokozatosan állítja le, hiszen november végén száz gép várt még gyártásra. Az elmúlt tíz évben 317 gépre adtak le rendelést a légitársaságok, ebből 217-et szállítottak le a tizenegyedik hónap végéig.

Az Airbus tíz éve azért kezdte el – 11 milliárd eurós fejlesztési költséggel – gyártani az A380-ast, mert úgy kalkulált, hogy az utasforgalom folyamatosan emelkedik, ám azt a repülőtéri infrastruktúra és a leszállási résidők nem tudják követni, ezért nagyobb gépekre lesz szükség. De a légitársaságok nem rendeltek a típusból, mert egyszerre nehéz megtölteni egy járatot, négy hajtóműve miatt pedig az egy utasra jutó költségek magasabbak, mint a kéthajtóműves, kevesebb utast szállító repülőknél. Az A380-as hagyományos, négyosztályos elrendezésben 544 utas képes szállítani.

Az első A380-ast tíz éve a Singapore Airlines vette át. A gépet júniusban visszaadta a lízingbe adó DS Aviationnek, jelenleg a franciaországi Tarbes-Lourdes-Pyrennées repülőtéren tárolják, nincs kereskedelmi forgalomban. Az európai légitársaságok közül a British Airways, az Air France és a Lufthansa vásárolt A380-ast.

A 72,7 méter hosszú, 24 méter magas és 79,7 méter szárnyfesztávolságú repülő a valaha volt legnagyobb utasszállító, nagyobb az ikonikus, a repülést az 1970-es években forradalmasító Boeing 747-esnél is. A 276 tonnás, négyhajtóműves A380-800-as 15 200 kilométeres hatótávolságú. Bár az Airbus tervbe vette a nagyobb verzió és az áruszállító elkészítését is, ezek kifejlesztéséről érdeklődés hiányában lemondott.