Lassan áll helyre a British Airways működése az összeomlás után

Fotó: AFP / JUSTIN TALLIS

-

A hiba a cég teljes, globális informatikai hálózatát érintette, sok külföldi repülőtéren is leálltak a járatai.


Fokozatosan elkezdte londoni járatainak újraindítását a British Airways. A légitársaság működését szinte teljesen megbénította globális informatikai rendszerének szombati összeomlása. A cég szerint továbbra is előfordulhatnak jelentős késések és járattörlések.

A számítógépes hálózat kiesése elsősorban a BA két legnagyobb londoni bázisrepülőterén, Heathrow-n és Gatwicken okozott súlyos fennakadást. A hiba a BA teljes, globális informatikai hálózatát érintette, ezért sok külföldi repülőtéren is leálltak a járatai, és tízezrek rekedtek a légikikötőkben.

A Heathrow-ról Budapestre közlekedő, BA866-os számú vasárnap délelőtti járat kisebb késéssel felszállt, de a BA874-es számú kora délutáni budapesti járatot a British Airways törölte. A két órával későbbi BA868-as budapesti járatot a Heathrow információs szolgálata indulásra jelölte, de az esti gépről, amely hétfő reggel indulna vissza Budapestről, vasárnap kora délután még nem volt információ.

A British Airways reméli, hogy vasárnap a Heathrow-ról közlekedő járatok nagy részét el tudja indítani, Gatwicken pedig "normálishoz közeli" forgalomra számít, de kérte a szombaton törölt járatok utasait, hogy vasárnap csak akkor menjenek ki a repülőterekre, ha visszaigazolt átfoglalásuk van más járatokra. A BA szerint az érintett utasok november végéig igényelhetnek teljes visszatérítést vagy átfoglalást későbbi járatokra.

A légitársaság kérte utasait, hogy őrizzék meg a felfordulás idején vásárolt élelmiszerek nyugtáit, valamint az általuk igénybe vett tömegközlekedési eszközök menetjegyeit és szállodaszámláikat, mert a BA-től ezekre is visszatérítést kérhetnek.

A British Airways megígérte, hogy a Heathrow-n felhalmozódott poggyásztömeget futárszolgálattal, ingyenesen a lehető legrövidebb időn belül visszaszállítja azoknak az utasoknak, akik nem tudtak elutazni.

A FlightAware online járatkövető szerint a számítógépes hálózat összeomlása utáni első 24 órában Heathrow-n 126 induló és 148 érkező, Gatwicken 35 induló és 33 érkező járatot töröltek.

Alex Cruz, a British Airways vezérigazgatója szombat este a Twitteren azt közölte, hogy az informatikai rendszer összeomlásának közvetlen oka áramellátási probléma lehetett. Azt nem részletezte, hogy az áramellátási gond hol jelentkezett, és szerinte nincsenek arra utaló jelek, hogy a számítógépes rendszert kibertámadás érte.

A fennakadás várhatóan a következő napokra is kihat, elsősorban Heathrow-n. A London nyugati határában fekvő hatalmas repülőtér Európa legnagyobb forgalmú légikikötője, évente 480 ezer – naponta átlagosan több mint 1300 – járat indítására és fogadására van engedélye. A repülőtér e keret 98 százalékát meghaladó kapacitás-kihasználtsággal működik, így a mostanihoz hasonló kiesések tovagyűrűző hatásai mindig hosszú ideig tartó forgalmi torlódásokat okoznak.