Lamborghini. Terepjáró. Szlovákiából

Fotó: Getty Images / Feng Li / Getty Images / Feng Li

-

HÁTTÉR

Ütős formával, biturbó V8-assal és aktív aerodinamikával dobja majd fel a Volkswagen egyentechnikát a Lamborghini brutális terepjárója, ami a tervek szerint megháromszorozza majd a márka eladásait.


A sportkocsigyártók első számú luxusproblémája, hogy nem tudnak mit kezdeni vásárlóik családtagjaival. Egy alacsony kétüléses kocsiban nincs hely például gyerekülésnek, a középmotor pedig a csomagtartó nagy ellensége, úgyhogy aki mondjuk síelni menne a családjával, az kénytelen egy másik kulcsot leakasztani az előszoba faláról. És mivel az a legtöbb esetben egy másik márka logóját viseli, ezzel fájó lyukat üt az adott sportkocsimárka eredménykimutatásán. Ráadásul a szupersportautó biznisz elég hektikus, egy új versenytárs, vagy egy tőzsdekrach nagyon komolyan képes befolyásolni a legtöbb márkánál eleve nem túl nagy darabszámokat. Egy átlagosabb felhasználású – és olcsóbb – terepjáró ebből a szempontból is kiszámíthatóbb. Erre a Porsche jött rá elsőként, úgyhogy a németek 2002-ben bemutatták a Cayenne-t. Amivel egy csapásra megduplázták az eladásaikat. A Ferrari sem ennyire gyors, sem ennyire bátor nem volt, de azért 2011-ben ott is megjelent a kínálatban a négykerékhajtású, kombikarosszériás FF. Az Aston Martin még 2009-ben játszott el egy saját terepjáró gondolatával a Lagonda tanulmány bemutatásakor, a Bentley pedig 2012-ben jelentette be, hogy erre a vonatra hamarosan ők is felszállnak. De ekkora már a Lamborghini is kész volt a maga szabadidőautójával.

-


A többiekkel ellentétben ráadásul a Lamborghini történetében nem is ismeretlen dolog egy terepjáró. Az olaszok 1986 és 1993 között már gyártottak egy kőkemény összkerekest LM002 néven. Az eredetileg a Jeepeket épp leváltani készülő amerikai hadsereg megbízásából fejlesztett prototípus ugyan alulmaradt a versenyben az AM General mára Hummerként világhírűvé vált monstrumával szemben, de a 80-as években újra elővették. Az első osztályú terepjáró hírében álló LM002 szériaváltozatába a Lamborghini Countach V12-eseit szerelték, amikkel bőven 10 másodperc alatti gyorsulást és jóval 200 feletti végsebességet tudott a kocsi – meg 30-40 literes fogyasztást. De a Brunei szultánnak persze van belőle és rajta kívül még kerek 300 másik embernek jutott a nyolc év alatt legyártott 301 példányból. Szóval bár akkor már egy ideje beszéltek róla, a világnak a 2012-es Pekingi Autószalonon mutatkozott be a Lamborghini terepjáró. Az Urus hivatalosan azóta is tanulmány, de a koncepcióautókon gyakran előforduló túlzásoktól mentes, szinte földhözragadt karosszériát jobban megnézve erősen valószínűnek látszik, hogy csak apróbb, jelentéktelen módosítások különböztetik majd meg a sorozatgyártású változattól. Mint minden Lamborghini, az Urus is a bikák világából kapta a nevét. De az Urus nem egy hős harcos valami híres bikaviadalról, hanem maga az őstulok, a háziasított szarvasmarha őse. Szexi.

-


Mivel a Lamborghini is a Volkswagen csoporthoz tartozik, a fejlesztést nem kell saját erőből megoldani. Az Urus ugyanazokat a műszaki alapokat használja majd, mint a Porsche Cayenne, az Audi Q7, a Volkswagen Touareg, vagy éppen a még szintén csak tanulmányautó formában létező Bentley Falcon. De mind közül a Lamborghininek kell a legsportosabbnak lennie. Jó hír, hogy állítólag már az Audi Q7 idénre várt következő generációja is 250 kilóval könnyebb lesz majd az elődjénél a karbon és az alumínium gazdag alkalmazásának köszönhetően, az Urus kedvéért pedig még tovább faraghatják majd a kilókat. Mindenesetre kimondott cél, hogy kategóriájának legkönnyebb autója legyen. És lóerőből sem lesz hiány. A Lamborghini egyelőre csak annyit mond, hogy 600 lóerő körül lesz a kocsi teljesítménye, de bennfentesek már azt is megszellőztették, hogy valószínűleg az Audi V8-as biturbója kerül az Urus orrába, méghozzá hibrid változatban. Emellett hétsebességes duplakuplungos váltóról és elektronikusan vezérelt összkerékhajtásról is szólnak a hírek. Szükség is lesz a technikára, mert a Lamborghini nem kevesebbel harangozta be az Urust, mint hogy ez lesz a világ leggyorsabb terepjárója. Ez pedig jóval öt másodperc alatti gyorsulást és 300 körüli végsebességet jelent. Hogy ennek ellenére is úton maradjon, arról aktív légterelők tesznek majd elöl-hátul, és a futómű is állítható magasságú lesz.

-


De nem csak az új Lamborghini technikája lesz közös VW csoport más nagy szabadidőautóival. Az MLB platformra épülő kocsik közül a VW Touareg és az Audi Q7 a kezdetektől fogva a Volkswagen pozsonyi gyárában készül, valamint a Porsche Cayenne karosszériáját is ott szerelik. És iparági források szerint nagyon úgy néz ki, hogy az Urusokat is ott rakják majd össze. A 2017-ben piacra kerülő Urusból legalább évi háromezret szeretnének eladni, ami a jelenleg évente gazdára találó 1500-2000 Lamborghini sportkocsit alapul véve az értékesítés megháromszorozását jelenti. Az olasz márka kutatásai szerint minden Lambo tulajdonosnak áll valamilyen szabadidőautó is a garázsában, úgyhogy szerintük nagyot nem hibáznak majd a BMW X6 M és a Range Rover ellen csatába küldött új modellel.