Külföldre menekülnének a reklámadó elől a magyar médiacégek

Fotó: AFP / MICHAEL EVSTAFIEV / AFP / MICHAEL EVSTAFIEV

-

A kormány nem egyeztetett a reklámadóról a szakmai szervezetekkel, amelyek most közleményben tiltakoznak a szerintük értelmetlen terv ellen.


A kétharmad a sajtószabadság torkára akar lépni a reklámadóval - állítja keddi vezércikkében a Magyar Nemzet újságírója. A szakmai szövetségek szerint nekik senki nem szólt, hogy újra napirendre tűzték a különadó kérését, és a tévétársaságok vezetői is a sajtóból értesültek a kormány tervéről. Amelyet amúgy elfogadhatatlannak tartanak.
A költségvetés szempontjából jelentéktelen  – évi 9 milliárd forintos – adóbevétel közvetve 45 milliárd forintos hozzájárulástól foszthatja meg a magyar gazdaságot évente. A Magyar Reklámszövetség ezt egy tavaly elvégzett kutatásból tudja, és a törvényjavaslatot jegyző L. Simon Lászlóva is szívesen megosztotta volna, hiszen folytatott tárgyalásokat egy új adó esetleges bevezetéséről, ám a hétfőn a parlament elé került javaslatról senki nem értesítette őket.
Ahogy nem szóltak a TV2, vagy az RTL Magyarország vezetőinek sem. A TV2 szerint nekik 1,6-1,8 milliárd forintos bevételkieséssel, és hosszú távon beláthatatalan köveztkezményekkel járna a reklámadó bevezetése. Olyannyira, hogy a vállalat működését is ellehetetlenítené. Az RTL Magyarország szerint a reklámadó egyenesen ellenük irányul  hiszen ők egyedül befizetnek annyit a költségvetésbe, mint amennyit az állam a médiaadóból beszedne, így a büdzsé egyenlegének javítására vonatkozó érvelés szerintük kamu.
A Magyar Nemzet vezércikke szerint néhány évvel ezelőtt, amikor a különadók kivetése létkérdés volt, még lenyeltek volna egy ilyen békát, a magyar gazdaság jelenlegi helyzetében (amikor a kormány Brüsszelnek azt üzeni, hogy vegye figyelembe a magyar gazdaság elmúlt évben bekövetkezett vitathatatlan javulását) azonban szükségtelen és indokolatlan lépésnek tartják. A szakmai szervezetek szerint erre csak egyféleképp lehet reagálni: pakolni és költözni.
„Az adó összegének kigazdálkodására adott végső válasz a magyar székhelyű vállalkozások külföldre költözése lehet, amely természetesen még nagyobb volumenű munkahely-csökkenéssel illetve költségvetési bevételkieséssel járna” - közölte a Magyar Reklámszövetség, a Helyi Rádiók Országos Egyesülete, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete, a Magyar Lapkiadók Egyesülete, a Magyar Marketing Szövetség, a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete, a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete és a Repropress Magyar Lapkiadók Reprográfiai Egyesülete közös közleményükben. Szerintük ugyanis a kivetendő adó versenyhátrányt jelent a magyar kommunikációs iparág számára az olyan globális szereplőkkel - például Google, Facebook - szemben, akik a magyar reklámpiaci bevételek jelentős részét szedik be.
L. Simon a Kossuth Rádiónak kedden már azt nyilatkozta, a közösségi oldalak sem húzhatják ki magukat a különadó kifizetésének kötelezettsége alól. Kérdés, hogyan akarja ezt megvalósítani, hiszen Európában eddig még senkinek sem sikerült megadóztatni a Google-t vagy a Facebookot.