Konkurencia házon belül

Forrás: alapjárat

-

Aki a VW konszernen belül valami déliesen izgalmasat szeretett volna, az valószínűleg a SEAT-nál találta meg a neki való autót. Az egykori spanyol gyártó új szabadidő-autója is elég markánsra sikerült.


A SUV kategória nagy népszerűségnek örvend, szinte minden gyártónak van már ilyen modellje. Az újonnan ringbe szállóknak ezért nincs könnyű dolguk. A SEAT-nak 2016-ban mégis összejött, az új modell sikerének kulcsa az izgalmas vonalvezetésben, és a Volkswagen konszern kiforrott platformjában rejlett. Az Ateca alkatrészeinek többsége ugyanis a VW Tiguantól, illetve a Skodától származik – írja tesztjében az Alapjárat.


SEAT Ateca – 1.4 TSI


A SEAT új szabadidő-autójának ár-érték aránya rendkívül csábító, az Autobest szerint is ez a modell számított 2016 egyik legjobb vételének. Persze nem célszerű a Q5, X3 és GLE által uralt prémiumszegmensbe küldeni összehasonlításra, ott valószínűleg nem rúgna labdába, de egy kategóriával lejjebb már egyértelműen versenyképes.


Milyen kívülről a SEAT Ateca?

A tesztautó élénkpiros színben pompázott, ez az árnyalat különösen kiadta, hogy hány élből és szögletből is áll össze az Ateca. Lekerekítést vagy hajlítást nem találni. Nem is baj, a dizájn telitalálat volt, a vízszintes élek nagyítják a 4,36 méter hosszú és 1,84 méter széles autót. A Leonnál terebélyesebb, tengelytávja, mégis csak 1 centivel több. A SEAT szabadidő-autója a moduláris MQB platformot használja.

Külsejében nehéz kivetnivalót találni, trendi és arányos. Ilyennek kell kinéznie egy kompakt városi SUV-nak. Az látszik rajta, hogy nem ezzel fogod megnyerni a Bamako rallyt, de nem is arra tervezték. Jó eséllyel csak szökőévente fogja elhagyni a betondzsungelt.


SEAT Ateca – 1.4 TSI


A konszernes rokonságot nem tagadhatja le, akad benne egy kis Volkswagen itt, egy kis Audi ott, de ezt nem mondhatjuk negatívumnak, inkább csipetnyi prémiumságnak. A SEAT-nak jól is áll, a mutatós LED fényszórók alapján elsőnek drágább járműnek gondolnánk. A lámpák irányjelzéskor sárgán is képesek villogni, az ajtó kinyitásakor földre vetített márka- és típusjelzést kicsit soknak is érezhetjük, de biztos vannak, akiknek ez bejön.


SEAT Ateca – 1.4 TSI


Milyen belül?

A beltértől valószínűleg senki sem fog hátast dobni, a kabin mellőzi a formabontó vagy izgalmas megoldásokat. A minőség érezhető, de mintha kéjes precizitással figyeltek volna a tervezők, hogy azért soványabb legyen egy Volkswagennél és főleg egy Audinál. Ami viszont itt kimaradt, azt helykínálattal pótolták: sem elöl, sem hátul nem lehet panasz, kimondottan tágas. Az ülések kissé kemények, de a finom alcantara borítás és a bitang ülésfűtés kárpótol.

A cikkben szereplő Ateca Xcellence felszereltséggel érkezett, ebbe beletartozik a start-stop rendszer, radaros tempomat, visszagurulás gátló, vezeték nélküli telefontöltés, nyitható panorámatető, parkradar. Apropó parkolás: az autóban tökéletesen funkcionált a parkasszisztens, magától megtalálta a helyét, még merőleges parkolás esetén is.


SEAT Ateca – 1.4 TSI


A 8 colos érintőkijelző vegyes érzéseket váltott ki : felbontása és grafikája szép volt, de működése közben előjött néhány gyengesége. Néha belassult, a navigáció sem volt a legpontosabb. A kapcsolódási lehetőségek terén viszont előremutató az Ateca, legyen szó wifiről, Bluetoothról, Car Play-ről vagy Android Autoról, bármelyiket tudjuk használni.


SEAT Ateca – 1.4 TSI

SEAT Ateca – 1.4 TSI


A csomagtér mérete a hajtáslánctól függ: elsőkerék-hajtással 510, összkerékkel 485 liter áll rendelkezésedre. Nem a legnagyobb, de kielégítő a helykínálat. A pakolást megnehezíti, hogy az ülések lehajtásakor jelentős perem marad a támlák és rakfelület között. Az inkább látványos, mint hasznos láblendítésre is nyíló, elektromos csomagtérfedél 114 ezer forintos felárért kérhető az Atecába.


SEAT Ateca – 1.4 TSI

SEAT Ateca – 1.4 TSI Start/Stop


Milyen vezetni?

Háromféle dízelmotor választható, 115-től egészen 190 lóerős teljesítményig. A benzineseknél ezres, háromhengeres turbós erőforrástól indul a kínálat, a tesztautó 1.4-es EcoTSI-vel rendelkezett, 150 lóval. Azért Eco, mert az elektronika részterhelésnél két hengert lekapcsol, ezzel is mérsékelve a fogyasztást. Fogyasztása megáll 7-8 liter körül, sőt bekapcsolt start-stop rendszerrel akár 7 liter alá tudjuk szorítani.

Az 1,4 liter még üdítőben sem számít nagyon soknak, de a turbóval megspékelt négyhengeres szépen mozgatja a kasztnit. Alulról is korrektül húz, nem kell szétforgatni, hogy tartani tudja a forgalom ütemét, az előzések is problémamentesen végrehajthatóak. Ám akár hatezerig is kipörgethetjük.


SEAT Ateca – 1.4 TSI

SEAT Ateca – 1.4 TSI


Pozitívum, hogy szériafelszereltség a hatfokozatú manuális váltó. A fokozatválasztó kissé hosszú úton jár, de határozott kapcsolási érzetet ad. Aki nem favorizálja a kézi váltót, annak ott a duplakuplungos, hétgangos DSG automata. A kis benzines járása annyira kulturált, hogy az eleinte könnyen ráindítózhatunk a már járó motorra.


SEAT Ateca – 1.4 TSI

SEAT Ateca – 1.4 TSI


A SEAT Ateca nem buzdít tempós vezetésre, nagyjából azt tudja, amit egy ilyen kategóriájú autótól elvárhatunk. Sportosan vezetve azonban tud pozitív meglepetést is okozni, mert könnyebb, kisebb és feszesebb a Tiguannál vagy a Kodiaqnál.

Szépen rugózik, bár néha túl feszesnek érezhetjük. A fronthajtásos Ateca hátul csatolt lengőkaros, az összkerekes független hátsó felfüggesztést kapott. A sportos futóműnek hála a kasztni alig billen kanyarban, ami dicséretes annak fényében, hogy milyen magas és nehéz a doboz. Ebben a kategóriában talán nem várják el, de mindenképpen pozitívum, hogy értékelhető menetdinamikával rendelkezik.


SEAT Ateca – 1.4 TSI

SEAT Ateca – 1.4 TSI


A kormányzás pontos, a villanyrásegítésnek hála könnyű tekerni, bár kissé lassúnak éreződik. A kitűnően adagolható fék kárpótol: a hűtött tárcsák elől 312, hátul 272 mm átmérőjűek, határozottan harapnak.


SEAT Ateca – 1.4 TSI

SEAT Ateca – 1.4 TSI


Összegzés

A SEAT Ateca ára kitűnő, az alapmotorral szerelt példányok már ötmilliótól indulnak. Ez már tartalmaz fedélzeti számítógépet, érintőkijelzőt, manuális klímát és rengeteg légzsákot. A komolyabban motorizált példányokhoz, már a puccosabb Style vagy Xcellence csomagot lehet csak választani, hosszabb extralistával. Ára még így is kedvező marad, a vásárló egy jól felszerelt, kiforrott platformmal rendelkező, igényesen összerakott autót kap a pénzéért. Érdemes ezután komolyabban elgondolkozni, megéri-e a Tiguan a szűk egy millió forinttal magasabb indulóárat.


A tesztet az Alapjárat stábja készítette, a YouTube csatornájukra itt lehet feliratkozni.