Komfortérzet a maximumon

Forrás: Alapjárat.hu

-

Az Audi SQ7 talán legfélelmetesebb a plázaterepjárok között. De mit tud valójában a hajmeresztő V8-as dízeltechnika?



A Q7 volt az Audi első szabadidő-terepjáró autója. Tanulmányautóként a Pikes Peak Quattro nevet viselte, és 2006-tól lett elérhetővé bárki számára. A papírforma szerint ugyan mindent tud, amit egy terepjárónak tudnia kell, de valójában ez csak egy soft roader. Nem neveznénk offroadernek, bár az aszfalton kegyetlenségekre képes – írja tesztjében az Alapjárat.



A 2015-ben bemutatott második generáció csak minimális külső változtatásokon ment keresztül: összeszedettebbé, modernebbé vált, új hűtőmaszkot és lökhárítókat kapott. Elődjéhez képest keskenyebb lett, minimális csökkent a tengelytávja és 300 kilót csökkentettek a tömegén. A V8T felirat és a mutatós hátsó diffúzor azt igyekszik sejtetni, hogy ez nem egy mindennapi SUV.



Alcantarából nincs hiány

A belső tér lehengerlő. Az alkalmazott anyagok minősége és kialakítása bámulatosa stílusos. A komfortérzet a maximumon. 24 féle vezetőtámogató rendszer is járhat hozzá, hogy a lehető legjobban a kezünk alá dolgozzon a jámborrá szelídíthető vadállat: a színes HeadUp display, a navigációs rendszer és a ragyogó képet továbbító 360°-os felülnézeti kamera technikájuk csúcsát képviselik.



A 85 literes tank, full LED fényszóró, adaptív légrugózás, fűthető sportülések és a 20”-os felnik az alapfelszereltség részei. Viszont a Mátrix LED fényszóró kamerás távolsági fényszóró asszisztenssel, az összkerékkormányzás és a vezetési segédletek nagy része már feláras. Az SQ7 részben képes az önvezetésre, ugyanis működő navigáció és bekapcsolt tempomat mellett, folyamatosan pásztázza a környéket radarok, ultrahangos szenzorok és kamerák segítségével. A táblákhoz igazítja tempóját, észleli a sávokat, és ha a sofőr nem figyelne, akár kormányoz is.



Ám hiába hétszemélyes a tesztelt autó: a leghátsó üléssor annyira szűkös, hogy csak gyereknek lehet kényelmes. A csomagoknak egyébként alapesetben 805 liternyi hely jut, és ha lehajtjuk az üléseket, akkor ez 2 köbméterig növelhető. De még akkor is akad 235 liternyi csomagtér, ha a hét ülés mindegyikét használják.


Audi SQ7 teszt


A harmadik turbó legyen elektromos

Elsőként az Audi mutatott be V12-es dízelmotort használó járművet 2008-ban. Ekkor az SQ7 500 lóerőt és 1000 Nm-es nyomatékot tudott. A szigorodó környezetvédelmi normák miatt hozzá kellett nyúlniuk a V12 TDI-hez, elvettek 4 hengert, de kapott cserébe egy elektromos kompresszort, az kompenzálta a különbözetet.


Audi SQ7 teszt


Ezekkel az újításokkal a monstrum 4,8 másodperc alatt van 100-on. Az elektromos kompresszor elindulásnál és kigyorsításnál segít, közreműködésével gyakorlatilag eltűnik a turbólyuk. Akármilyen gázfröccsöt adunk, a 2,3 tonnás gépezet azonnal megindul, a villámgyors reakció, a 250 milliszekundum alatt fellépő nyomásnak tudható be. Először kapott helyet az Audi dízelmotorjában az AVS (Audi Valvelift System) változó szelepvezérlés, ennek köszönhetően képes az együttes töltőnyomás-leadására az elektromos és a hagyományos turbótrió.


Audi SQ7 teszt


Óvatosan használva eljár 7-8 literrel, mert okosan használja a turbókat: 2200-as fordulat alatt beéri eggyel is. A 3956 köbcentis, 435 lóerős motor erejét egy 8 fokozatú tiptronic váltó juttatja el a négy kerékhez. Természetesen a váltót is áttervezték, hogy bírja a 900 Nm-es nyomatékot. Sajnos a motor hangja részben szintetikus. A 23 hangszórót prezentáló Bose rendszer hibátlanul imitálja egy vérbeli, benzines V8-as hangját, ami azért az ember fülére és a tudatra jótékony hatással van.


Audi SQ7 teszt


Az elektromos kompresszort egy 48 voltos feszültséggel működő rendszer látja el energiával, mely a hagyományos 12 voltos rendszerrel párhuzamosan működik. Ezt az összetett szerkezetet egy 470 Wh-ás 13 kW csúcsteljesítmény leadására képes, az autó farában elhelyezett lítium-ion akksi tartja életben.


Audi SQ7 teszt


Az autóba építettek egy nagy teljesítményű villanymotort is, és az igazán fontos része a stabilizátornak. Az SQ7-tel akkor sem kell aggódni, ha nagyobb sebességgel érkezünk a kanyarba , ugyanis nem himbálózik, ahogyan a magas súlypontú autóktól megszokott, hanem stabilan tartja magát.


Audi SQ7 teszt


A villanymotor a stabilizátor két felét képes egymáshoz elforgatni. Nagyjából 1200 Nm-es forgatónyomatékot tud kifejteni, így a 2,3 tonnás kocsi úgy áll a kanyarban, mint a cövek. Extrája a felépítésnek, hogy rossz úton képes még némi áramot is termelni. A hosszú rugóutakkal komfortos futást értek el, de sportosan is lehet közlekedni vele – óvatosan, mert, ha a rendszer elég durván képes beavatkozni.


Audi SQ7 teszt


A Quattro hajtás 60:40 arányban osztja el az erőt az első és a hátsó tengely között, de ha szükséges, képes magától, mechanikusan zárni. Az adaptív légrugós futóműnek hála a magassága állítható, és szétkapcsolt stabilizátorral akár terepen is méltó társ lehet.


Audi SQ7 teszt


Az SQ7 képes az akár a 22 colos kerekek mindegyikét elforgatni, keskenyebb utcákon is könnyen mozog, ugyanis ezzel egy métert faragtak le a fordulóköréből. 5-15 km/óra között legfeljebb 5 fokot ellentétes irányba, gyorsabban autózva pedig az elsőkkel megegyező irányba, max. 3,5 fokot fordulnak a hátsó kerekek.


Audi SQ7 teszt


Összegzés

Felmerül a kérdés, hogy vajon kinek van szüksége egy ilyen erős dízelautóra, hiszen az egy szinttel lejjebb található motorok is már tökéletesen kiszolgálják az igényeket egy hasonló mega-szabadidő autóban. A maga kategóriájában persze parádés: amilyen kényelmet, dinamizmust és biztonságot nyújt, azt nehéz űberelni. A komplexitása kétségtelen, de tény, hogy aki egy ilyen összetett, hipermodern gépjárművet szeretne fenntartani, annak fel kell kötnie a gatyáját.


Audi SQ7 teszt


A tesztet az Alapjárat stábja – Erős Márk, Németh Kornél, Aranyossy Medárd – készítette, a YouTube csatornájukra itt lehet feliratkozni.