"Kocsmai szintű hangulatkeltés", de a magyaroknak is fizetniük kell

Fotó: Getty Images / Getty Images

-

Eldőlni látszik a német belpolitikai vita: lesz autópályadíj, de még a magyarnál is olcsóbban. Mindenesetre még így is maradnak ingyenes sztrádák Európában, csak nem a fősodorban.


A német közlekedési miniszter bejelentette, hogy matricás autópályadíj-rendszert vezetnek be, fizetni várhatóan 2016-tól kell majd. A matricás rendszer egyszerű és nem túlzottan bürokratikus – indokolta a megoldást Alexander Dobrindt. Azzal kapcsolatban, hogy az éves díj a várakozások szerint 100 euró lesz, a tárcavezető a bajor közszolgálati televíziónak azt mondta, hogy „a száz egy érdekes szám”, de „lehet egy kicsit kevesebb is, főleg akkor, ha van ökobónusz” az alacsony károsanyag-kibocsátású kocsit használó autósok számára. Az autópályadíj a bajor CSU követelésére került be a német kormány programjába. A bajor konzervatívok azt akarják elérni, hogy a külföldiek fizessenek a német autópályák használatáért. Az uniós jogi előírások miatt azonban valamennyi autósra ki kell vetni a díjat, a németeket pedig valamilyen formában kompenzálják. Ennek részleteiről Alexander Dobrindt nem árult el részleteket, de hangsúlyozta, hogy a rendszer megfelel majd az uniós előírásoknak. „Egyetlen külföldi sem kerül hátrányos helyzetbe” – húzta alá a CSU politikusa. A közlekedési minisztérium még a nyári parlamenti szünet előtt bemutatja a koncepciót, az idén megalkotják a szükséges jogszabályokat, és 2016-ban elindítják a rendszert. Ellenzéki pártok támadják a tárca tervét. A kompenzációt csak a gépjármű-üzembentartási adó csökkentésével lehet elérni – emelte ki a Zöldek közlekedéspolitikai szóvivője, Valerie Wilms, aki a ZDF közszolgálati televíziónak nyilatkozva kiemelte, hogy „csak a németek profitálnak abból, ha egyszerre vezetik be az autópályadíjat és csökkentik a gépjárműadót, ez pedig a külföldiek egyértelmű diszkriminációja”. A Zöldek szerint az autópályadíj bevezetése helyett a német és a külföldi teherautókra egyaránt vonatkozó úthasználati díjat kell kiterjeszteni – tette hozzá. A Baloldal szerint a CSU a külföldieket terhelő autópályadíjjal közlekedéspolitika helyett a külföldieket célzó „kocsmai szintű, populista” hangulatkeltést folytat. Németországon kívül Európában még a skandináv és a balti államokban, valamint Nagy-Britanniában ingyenesek az autópályák, vagyis 2016-tól már gyakorlatilag csak az autópályadíjak megfizetésével lehet átszelni a kontinenst.