Kísérleti könyvek és fejcserék bizonytalanítják el az iskolakezdést

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd / MTI/Koszticsák Szilárd

-

A tankönyvszállítással most valószínűleg nem lesz gond, de így is akad néhány dolog, ami miatt fájhat a tanárok feje a ma kezdődő tanévben.


A dátum és a hangulat a szokásos idén iskolakezdéskor, de a háttérben sok minden megváltozott tavalyhoz képest. Egyrészt pártot váltott a közoktatás: a KDNP-s Hoffmann Rózsa helyett a fideszes Czunyiné Bertalan Judit irányítja államtitkári poszton a területet, másrészt a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) élén is zajlik egy csere. Marekné Pintér Aranka helyett megbízott elnökként jelenleg Hanesz József a munkáltatója minden tanárnak. És ha még nem elég a személyi változásokból, 336 iskolában új igazgató lesz, további 122-t állandó kinevezés híján egy-két éven keresztül  megbízott igazgató irányít. Mindez összességében az egész évre rányomhatja a bélyegét, állítják a tanári érdekvédők. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, Mendrey László és a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Galló Istvánné is úgy nyilatkozott lapunknak: a gyakorlatban is okozhat majd gondot, hogy csak ideiglenes elnöke van a KLIK-nek, a megbízott igazgatók munkája pedig a tanárok körében kelthet bizonytalanságot. Sokkal rövidebb távra látják előre, hogy merre tovább, és Mendrey szerint egy megbízott igazgató nagyobb eséllyel fog törekedni arra, hogy, minél inkább megfeleljen a felettesei igényeinek, hogy ne essen el a kinevezés esélyétől, néha akár az iskola érdekeit is a háttérbe szorítva, mint egy öt évre kinevezett állandó igazgató.  



Mi lesz a könyvekkel?

Tavaly nem volt problémamentes a tankönyvek leszállítása, miután a feladatot egy újonnan létrehozott állami intézmény, a Kello Könyvtárellátó Nonprofit Kft. végezte. Arany László Tamás ügyvezető igazgató múlt csütörtökön azt mondta, hogy most a tankönyvek 96 százaléka megérkezett az iskolákba. Ezt a szakszervezetek és az általunk megkérdezett két iskolavezető is megerősítették. A szentesi Horváth Mihály Gimnázium igazgatója Tóth Tamás József kérdésünkre, hogy a tankönyvek kiszállításával és a csomagok tartalmával minden rendben volt-e, azt válaszolta, hogy „teljes mértékben”. A kőbányai Szent László Általános Iskola igazgatóhelyettese, Csornai Judit már árnyaltabb képet adott a VS.hu-nak: hozzájuk is megérkeztek a tankönyvcsomagok, voltak hibás csomagok, de számuk szerencsére elenyésző, nem is okoztak komolyabb problémát. Az igazgatóhelyettes ugyanakkor két másik buktatóra hívta fel a figyelmet a tankönyvrendeléssel kapcsolatosan. Az egyik, hogy néhány napig nem volt elérhető a rendszer, emiatt nem tudták regisztrálni azokat, akik eddig ingyenesen kapták a tankönyvet, de most már nem, illetve azokat sem, akik eddig fizettek érte, de most nem fognak. A másik pedig az, hogy az első osztályosoknak szeptember 5-ig kell megrendelni a könyveket, de a kiszállítást a Kello október közepe és vége között ígéri.



Ha a kiszállítás rendben is lesz, a tanárok szerint most az ezerötszáz iskolában kipróbálandó kísérleti tankönyvek okoznak majd fejfájást. Mendrey László szerint pedagógiai hiba és felelőtlenség egy könyv kipróbálása ennyi gyereken. A tankönyvek tesztelésének létezik egy protokollja, amit a kormányzat most teljesen felrúg. Azt is kifogásolják, hogy nem érkeztek meg hozzájuk a tanárok kézikönyvei. Az Oktatáskutató és Fejlesztési Intézet és a közoktatási államtitkárság erre korábban úgy reagált, hogy az interneten ezek fent vannak online formátumban. Galló Istvánné szerint az is átgondolandó, hogy az ingyenes tankönyveket, tehát az első, második, ötödik, hatodik, kilencedik és tizedik évfolyamos diákok könyveit először az iskolai könyvtárak bevételezik, kicsomagolják, regisztrálják őket, majd újra összecsomagolják, és csak ezután adják a gyerekeknek. Mindez plusz munka a pedagógusnak és plusz költség a rendszerben, hívta fel a figyelmet.


Az új tanév számokban

  • 1 millió 267 ezer diák ül iskolapadba.
  • 2280 általános iskola, 579 szakiskola, 713 szakközépiskola és 643 gimnázium 6330 feladat-ellátási helyén kezdődik el az új tanév.
  • A gyerekek 60 százaléka jut hozzá ingyenesen a könyvekhez, köztük az első és második osztályosok, a nagycsaládosok gyermekei, valamint a szociálisan rászorulók.
  • Egy átlagos tankönyvcsomagért 11 ezer forintot kell fizetni, ez 20 százalékos csökkenés tavalyhoz képest.
  • Összesen 11,8 millió tankönyvet kell eljuttatni az iskolákba, ezek 7 százaléka megújuló.
  • 1501 iskolában kezdenek el tanítani kísérleti tankönyvből.
  • Az új tanévben az 1-3., az 5-7., illetve a 9-11. osztályban lesz kötelező a mindennapos testnevelés.
  • Komlóskán, az ország legkisebb nemzetiségi általános iskolájában öt kisiskolás ül be a padokba, két pedagógus oktatja majd őket.



Az e-naplóval akadnak gondok

Az elektronikus naplót országszerte körülbelül 400-500 iskolába vezették már be. A lényege az, hogy a gyerekek teljesítményét a szülők napról-napra követhetik egy internetes felületen keresztül, de nem csak a jegyeket, hanem a hiányzásokat és a tanárok óraszámát is ezekkel a szoftverekkel tartják nyilván. Eddig többfajta program is létezett az iskolák kiszolgálására, ezt akarták most központosítani, illetve egyetlen szoftverrel helyettesíteni. Az elmúlt napokban azonban kiderült, hogy egyelőre nem lesz központosítás, majd az is, hogy az e-napló- szolgáltatások és az adminisztrációs szoftverek beszerzése megakadt, és az eddigi licenszeket sem újították meg. Így kénytelenek az iskolák hagyományos papírnaplót rendelni, de ennek akár több hónap átfutási ideje is lehet, mondta Mendrey László. Aztán ezeket ki kell majd tölteni, és ha újra elérhetőek lesznek az e-napló-rendszerek, azokba is fel kell tölteni az adatokat. Az új közbeszerzés valószínűleg szeptember közepén indul el.


Aggódni mindenesetre nem érdemes, mert ha a szülő stresszel, az a gyerekre is átragad, figyelmeztet Révész Renáta pszichológus. Erről, valamint arról, hogy mennyibe kerül az iskolakezdés, itt olvashat bővebben.


A kormányzat üzenetei a tanévnyitón

Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter az V. nemzeti tanévnyitón vasárnap azt mondta, hogy reméli, ma a szülők is talán jobban látják, mit akar a kormány a családokkal szövetségben a gyermekekkel kezdeni, mi a lényege az új Nat-nak, amely megjelenik az új tankönyvekben, illetve a délutáni foglalkozásoknak. Kitért arra is: talán a pedagógusok is egyre derűsebbek lesznek, bérük érzékelhetően több. Az iskolát nem egyszerűen szolgáltatásnak kell tekinteni, a nevelést közös feladatnak kell tekinteni a családokkal szövetségben, mondta.  Ha valódi értékek szerint nevelik a gyermekeket, akkor az iskola valóban nagy lehetőség lehet, hogy erősítsék a társadalom, a nemzeti közösség összetartó erejét, és legalább ilyen fontos a komoly tudás átadása, és az új tankönyvek, a digitális tartalmak ezt a célt szolgálják - mondta a miniszter. Elmondta továbbá, hogy ma az általános iskolában a gyermekek kétharmada, mintegy 500 ezer diák kapja ingyen a tankönyveket. Bíznak benne, hogy a tartalmon is látják azokat a változásokat, amelyeket a magyar iskola átalakulása jelent. Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár arról beszélt, hogy nehéz, dolgos éveken vannak túl, egy bonyolult fenntartói rendszerű iskolai rendszert örököltek, amelynek megújítása jelentős feladatokat ró mindenkire. Sok nehézség állt előttük, sok kérdést kellett jól vagy még jobban megválaszolni és sok konfliktust kellett a gyermekek érdekében feloldani - sorolta, megjegyezve, hogy mára túljutottak az iskolarendszer átalakításán, és a gyermekek egyenlő esélyekkel vághatnak neki az életnek. Hozzátette: a tanítók és tanárok biztos életpályát láthatnak maguk előtt, és a megbecsülésük a fizetésükben is évről évre emelkedően megmutatkozik. Az iskolaszerkezet és pedagógus-életpálya biztonságának megteremtése után most az oktatás tartalmának megújítása is előttük áll, olyan oktatási-nevelési anyagok kidolgozása, amelyek felvértezik a gyermekeket azzal a tudással és képességgel, amelyek birtokában bátran felvehetik a versenyt Európa bármely fiataljával. Ennek megteremtése nemcsak esély és lehetőség, hanem kötelesség is - hangsúlyozta.