Kísérletezzen az agyával, ki se kell venni hozzá!

Fotó: YASUYOSHI CHIBA / AFP

-

Játszóházat szervezett a Magyar Tudományos Akadémia. Az agykutatás hete alkalmából játszani lehet az intézmény Természettudományi Kutatóközpontjában, de a tudósok szívesen beszélnek a folyamatban lévő kutatásokról is.


agy #1

Megilletődötten ácsorgó gimnazisták, kíváncsi szülők, mosolygó doktoranduszok és kutatók kicsi, szürke boxok erdejében: az MTA TTK Intézete az Agykutatás Hete alkalmából játszóházat szervez az érdeklődőnek. A feliratok „Koktélparti-hatást”, „Agytornát” vagy éppen „Beszédszintézis és beszédészlelést” ígérnek.


Célközönség nincs- iskolásoktól a nyugdíjasokig mindenkit várnak, akit érdekel az agykutatás és szeretné kipróbálni, hogyan irányíthatja agyhullámaival a számítógép kurzorát, vagy épp tesztelni szeretné, hogy meg tudja-e különböztetni a kutatók által generált zajokat a beszédből képzett szinuszhullámoktól. Utóbbi nehézsége, hogy a beszéd színuszhullámai pontosan ugyanúgy hangzanak, mint a zajoké.



Ezzel a kísérlettel az agy rugalmasságát lehet mérni – meséli a kísérlet kutatója. Minél többször hallgatja meg valaki a hullámokat, annál könnyebben tud különbséget tenni a kétfajta hullám között.


Az agyunkba is belenéznek

„A rendezvény célja, hogy bemutassa az intézetben jelenleg zajló kutatásokat, főként az EEG-s (elektroenkelográfos) kutatások viselkedéses részeit” – mondta Gaál Zsófia Anna, a rendezvény egyik szervezője. Gaál szerint a kísérletek közül a látványosak egyben a legnépszerűbbek is: például a tremor mérés, aminek segítségével izomremegés mérhető, és a kipróbáló ennek alapján megtudhatja, hogy van-e Parkinson-kórja.

Sokan állnak sorba az agy-gép interfésznél is: a vizsgálat során egy sapkát kell felvenni, majd 10 percig különböző feladatokat kell megoldani a gépen. Például egy táblázatban betűk sokasága található, amelyek közül a számítógép felvillant egyet-egyet. A folyamat alatt az egyéni, agyi mintázatokat vizsgálja a gép és tulajdonképpen „megtanulja”, hogy az egyén agya hogyan néz ki amikor felvillan a „B” betű.


Ezután a feladat megfordul: a kísérleti alanynak kell gondolnia a B betűre, amit a gép a megismert agymintázatok után képes megjeleníti. Ha tudunk erősen a space-re gondolni, akkor az agyunkkal otthon megállíthatjuk a filmet. A gyakorlati alkalmazása főként algoritmusfejlesztésére jó, valamint a mérnöktudomány tudja felhasználni, mégis ez az egyik legnépszerűbb kipróbálható kísérlet, hiszen az agyhullámok segítségével lehet irányítani egy számítógépet, az pedig maga a sci-fi.

Számítógép dönti el, ki diszlexiás

A 3DM-H kutatás kevésbé látványos, de szintén sokakat érdekel: a néhány héten belül piacra kerülő kutatás a diszlexia diagnosztikájában kíván segítséget nyújtani. Az új, számítógépes teszt segít a kisiskolások olvasási teljesítményének és olvasási bázisképességeinek pontos megállapításában. Az altesztekből álló kísérlet a helyesírást is vizsgálja, de kevésbé stresszes módon, mint az iskolai tollbamondásra emlékeztető papíros, stopperes módszer. A gyerekeknek egy-egy szót kell kiegészíteniük a hiányzó betűkkel. Mindegyik feladat előtt van lehetőségük gyakorolni.

-


Koktélparti alkohol nélkül

A „Koktélparti-hatás" kísérletért felelős Farkas Dávid aközben magyarázza a kísérletet, hogy egy hölgy kipróbálja. Olyan algoritmus kifejlesztésén dolgoznak, ami meg tudja jósolni, hogy az egyén hogyan dolgozza fel a hallott hangokat. Egységes hangsort hallunk, vagy magas és mély hangok összekapcsolódásaként érzékeljük a beszédet? A tisztán elméletinek tűnő kutatás a hallókészülékek pontosabbá tételét segítheti: a hangok térbeli helyzetének megállapítását megkönnyítheti a kutatás eredménye.

A kísérletek közötti tájékozódást egy kvíz segíti, ami végigviszi a látogatót a kiállításon. Az egyes kutatások mélyebb megismerését kihelyezett tájékoztatók segítik, de élő könyvtárként egy kutatót is ki lehet kölcsönözni, aki az általunk választott témát magyarázza el. Az „Extrém helyzetek”, „A figyelem pszichológiája”, és „A versengéstől a csalásig” csak néhány témakör, amiből választhatunk.

gy_Johan Bichen Lindegaard copy


Az MTA TTK Intézetében csütörtökön várják az érdeklődőket 11 és 17 óra között. Aki nem tudna résztvenni a játszóházon, az az interneten keresztül kipróbálhatja például az agytornát. „Az idősödő agy karbantartása, az emlékezeti és figyelmi folyamatok javítása lehetséges, ha megfelelő módon tréningezzük az agyunkat” – mondja Gaál. A játszóház agytornája négy területen edzi az agyat: matematika, logika, emlékezet és látás. Ugyanennek az angol nyelvű változata megtalálható az interneten is. Az időre megoldandó feladatok között az általános iskolát idéző számolgatás is van, de kosárba repülő animált epreket is kell számolgatnunk. A játék végén össze tudjuk hasonlítani az elért pontszámunkat az addigiakkal, és nyerhetünk néhány év frissességet az agyunknak – legalábbis a kutatók szerint.