Kinek kéne megnyernie a Grammyt?

-

HÁTTÉR

Összeállíthatnánk természetesen olyan listát, amelyen a nyilvánvaló győzelmi esélyekkel induló és legnépszerűbb Grammy-­jelölt dalok és ­előadók szerepelnének, a Daft Punk­-féle Get Lucky, egy-­egy Macklemore and Ryan Lewis vagy Jay­-Z sláger. Ez azonban nem az a lista, hanem az, amelyiken a VS.hu titkos favoritjai és házikedvencei közül szerepel öt plusz egy dal/előadó. Szerethető csapatok/előadók, hogy Egervári Sándort idézzük.


Lorde: Royals

A még mindig csak 17 éves új-zélandi dalszerző-­énekesnő ­- akit 13 évesen szerződtetett le a Universal hanglemezkiadó, és akivel nemrég egy nagy zeneműkiadó 2 és fél millió dolláros szerződést kötött, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az elkövetkező években ne csak a maga számára írjon világslágereket - nem feltétlenül a titkos favorit kategória, hiszen többek közt róla szólt 2013, mindemellett nem tudunk nem rajongani érte. Zenéje, amelyben pop, folk, elektronika és hiphop, szövegvilága, amelyben kamaszpanasz és bölcsesség, perszónája, amelyben egy depis tini és egy díva keveredik, egyaránt ellenállhatatlan.


James Blake: ­Overgrown

A soult elektronikával és rengeteg lassúsággal meg pasztelszínnel keresztező angol dalszerző­-énekes, akit kezdetben a poszt­-dubstep kategóriába soroltak, ugyan nem rég nyerte meg az angol-­ír albumok nagy presztízsű díját, a Mercury Music Prize-­t, nemzetközi szinten azért még nem számít akkora sztárnak. Nem véletlen, hogy a legjobb új előadó kategóriájában startolt Grammy­ért. Egy Grammy­-díj pont nem ártana neki, hogy -­ megérdemelten -­ újabb szintet ugorjon.


Disclosure: Latch (feat. Sam Smith)

Az angol testvérduó Settle című nagylemeze a 2013­-as év egyik legizgalmasabb debütáló nagylemeze volt ­- ez már magában elegendő ahhoz, hogy szorítsunk a legjobb dance/elektronika kategóriában jelölt, a kilencvenes évekbeli (pontosabban: a kilencvenes évek eleji amerikai és az évtizedvégi brit) house­-t újraértelmező együttes sikeréért. Popérzékenyek, összehoztak számos kislemezslágert, dolgoztak együtt több hasonlóan sikkes, aktuális és releváns előadóval (London Grammar, AlunaGeorge, Jamie Woon), övék a jövő. Sőt: már a jelen is.


Alabama Shakes: Always Alright

A négytagú, Brittany Howard gitáros­-énekesnő vezette (természetesen) alabamai zenekar munkássága a ­- White Stripes kétezres évek eleji megjelenése és dicsőséges uralkodása után ismét szárba szökkent ­- leginkább a Black Keys nevével fémjelzett blues-­garázs re­-revivalre fűzhető fel. Farmeres-­pólós-­borostás-­szakállas fejek és egy imádnivalóan tenyeres-­talpas frontlány élő­-lélegző, koszos rhythm and bluest játszanak, klasszikus dob­-basszusgitár-­gitár-­felállásban, mindenféle manír nélkül. Akár a sarki kocsmában is zenélhetnének, de mégsem. Első nagylemezük, a Boys & Girls 2012-­ben jelent meg ­ ennek nyomán már tavaly is jelölték őket Grammy­re, többek közt a legjobb új előadó és a legjobb rock előadás kategóriájában. Idén az utóbbiban nomináltak ismét, A napos oldal című film egyik betétdalával. Bírnánk, ha ők nyernének, de persze akkor se szomorkodnánk, ha mondjuk, David Bowie vagy a Queens Of The Stone Age vinné el ez a kategóriát.


The National: Graceless

A Cincinnatiban alakult, de 1999 óta New York­ban működő National a pillanatban az Egyesült Államok egyik alapértelmezett értelmiségi fétiszenekara ­- kicsit leonard cohenes, kicsit joy divisionös, kicsit R.E.M­-es, nagyon zakós, nagyon borostás, nagyon artisztikus, nagyon szívhez szóló, nagyon magával ragadó. 2010­-es High Violet című nagylemezük elhozta a nemzetközi áttörést, így a most Grammy­re jelölt 2013-­as albumuk, a Trouble Will Find Me már egy befutott együttes, kifejezett elvárásokkal fogadott munkájaként jelent meg. A jelölés talán mutatja is: a lemezt a kritika is (joggal) keblére ölelte, így nem lepődnénk meg, ha a Matt Berninger énekes vezette kvintett vinné a legjobb alternatív album kategóriáját. Persze az sem lenne rossz, ha mondjuk a Tame Impala vagy a Nine Inch Nails, esetleg a Vampire Weekend tenné ugyanezt.


Kanye West: New Slaves

És persze, plusz egyedikként itt az amerikai hip-hop avantgardistája, aki tavaly, Yeezus címmel igen csak kísérletező hangvételű lemezt adott ki, melyről a New Slave­-et a legjobb rap­ szám kategóriájában jelölték Grammy­re. A dal az Omega Gyöngyhajú lány című slágerének egy kifejezetten hosszú részletét is tartalmazza, így ha New Slaves nyer, Adamis Anna és Presser Gábor is Grammy­-díjas.