Kínai lesz a következő autód?

Fotó: Qoros / Qoros

-

HÁTTÉR

Egy éven belül már a második Qoros modell mutatkozott be Genfben, Európa legfontosabb autószalonján. A dolog nem véletlen, a vadonatúj kínai márkának komoly tervei vannak az európai piaccal, és könnyen lehet, hogy ezúttal lesz is belőlük valami. Végül is, miért pont az autód ne lenne kínai?


Acer, Asus, Lenovo, ZTE. Ahogy a japánok és a koreaiak, először a kínaiak is az elektronika segítségével mutatták meg a világnak, hogy csúcstechnológiában is érdemes számolni velük. Majd miután az irodáinkba és a nappalinkba betették a lábukat, a garázsunkra is szemet vetettek. De a kezdeti próbálkozásaik csúnyán végződtek. A semmiből jövő, nevetségesen ambiciózus eladási célokat, a silány anyag- és összeszerelési minőség lelepleződését meg a katasztrofális törésteszteket a sokadik márka esetében is csendes elsunnyogás követte. Meg újratervezés. Most megint itt vannak, most éppen Qoros márkanévvel, és megint nagy tervekkel. A Qoros márka 2009-ben a semmiből jött létre a kínai Chery autógyár és egy izraeli befektetőcsoport közös projektjeként. Akkor azt mondták, hogy céljuk a kínai piac meghódítása lesz új, az utolsó csavarig kínai modellekkel, de azóta felbátorodtak, és már más piacok is érdeklik őket. A tavalyi Genfi Autószalonon mutatták be első szériamodelljüket, a Qoros 3-at, és arról beszéltek, hogy 10 éven belül 450 ezer autót fognak eladni évente – és abból már az európai piacok is kiveszik majd a részüket. Eddig ismerős.

-


De hogy ez a történet ne hasonlítson annyira a korábbiakhoz, a Qoros 3 néhány hónappal később az év legjobb eredményét érte el a hivatalos Euro NCAP törésteszten. A modell gyártása tavaly év végén indult meg a Qoros kínai gyárában, amely egyelőre évi 150 ezer autó kibocsátására képes. Ezek döntő többségét a 80 kereskedésből álló kínai hálózat adja el, de már errefelé is tapogatóznak. Európát egyelőre tesztelik, elsőként Szlovákiában kezdték meg az Qoros modellek forgalmazását, hogy megnézzék, hogyan reagálnak a Skodákhoz, Volkswagenekhez, Opelekhez és francia modellekhez szokott, de azért az árra is nagyon odafigyelő kelet-európai vásárlók. A tavalyi négyajtós után pedig a nyugat-európai piacokon sokkal jobban fogyó, ötajtós, ferde hátú Qoros 3 is bemutatkozott Genfben a múlt héten, azaz a kínai márka már közvetlen ellenfelet állított Európa legnépszerűbb autójával, a Volkswagen Golffal szemben. A majdnem 4,5 méter hosszú autó 17 centivel rövidebb, mint az egy évvel korábban bemutatott négyajtós, 403 literes csomagtere pedig egész jó értéknek számít a kategóriában. Az utastér formái és anyagai a legtöbb európai tömegmodellben is elmennének a beszámolók szerint. Az egyenes vonalak és a pontos illesztések mellett még a viszonylag kevés gomb tűnik fel a műszerfalat nézegetve, ám ennek is megvan az oka. A Qoros 3 fedélzeti elektronikáját a Microsoft fejlesztette, annak kezelése pedig a váltókar elé épített 8 colos érintőképernyőn keresztül történik. A kijelző a multitouch vezérlést is támogatja, az okostelefon aktiválásához pedig elég egy drag-and-drop művelet.

-


Ahogy az az európai konkurenciánál szokásos, viszonylag kicsi, négyhengeres motorok járnak az autóhoz, a teljesítményt pedig turbófeltöltéssel hozzák ki belőlük. A Qoros 3 alapmodellje egy 1,6 literes, 126 lóerős négyhengeressel készül, ugyanennek a motornak a feltöltött változata pedig 156 lóerőt tud, meg tíz másodperc alatti gyorsulást és 200 feletti végsebességet – azaz akár sportosnak is elmegy. A gyengébb változat hatfokozatú kézi váltót, az erősebb pedig hatsebességes dupla kuplungost kap. Pont, mintha a következő Ford Mondeóról vagy Renault Lagunáról beszélnénk. Sőt. A kínai vállalat fejlesztői nem titkolják, hogy a sikeres német autógyártók tulajdonságait igyekeznek másolni a Qoros 3-mal, és „German Sophisticated Engineering” néven emlegetik ezt a stratégiát. De a mérnökök mellett a marketingesek is sokat barátkozhattak a német prémium limuzinokkal, legalábbis mintha az egyik legnépszerűbbnek is pont ugyanúgy 3-as lenne a neve, mint a Qorosnak. De szimpla másolásnál azért persze több van ebben a dologban. Azt mondják, hogy a márka ugyan kínai, de a vállalat tele van európai és amerikai autógyáraktól érkezett szakemberekkel, a fejlesztés nagy részét a Manga Steyrnél végezték Ausztriában, a beszállítóik pedig ugyanazok a nagy nemzetközi cégek, amelyek a többi márka alkatrészeit is gyártják. Úgyhogy nem is olyan árakkal dolgoznak, mint a kínai piacon.

-


Szlovákiában 21 ezer eurót kérnek a négyajtós Qoros 3 turbómotoros, bőrüléses, érintőképernyővel is felszerelt csúcsváltozatáért. Ez ugyan olcsóbb, mint ami az európai kategóriatársak árcéduláján szerepel, de azért nem annyival. A szlovákiai tesztet követően 2015 környékén indulhat a nyugat-európai forgalmazás a most bemutatott ferde hátú változatra támaszkodva, és ha jól sül el a dolog, még egy európai gyár megépítéséről is szó lehet. Egyelőre merészen hangzik, de egy éve még egy valamirevaló kínai törésteszt is utópiának tűnt, aztán tessék.