Kína kölcsönéből rövidül a menetidő

Fotó: Tevan Imre

-

A vasúti korszerűsítés után a nyolc óra helyett három óra lehet az út Belgrádig. A beruházás kínai finanszírozással valósul meg.


Megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal szerbiai szakaszának felújítása. Ana Brnabic miniszterelnök azt mondta, a vasútvonal kiépítése több szempontból is jelentős; ez az első határon átnyúló projekt, amely Kína, valamint 16 kelet-közép-európai ország együttműködésének keretében valósul meg; ez az első háromoldalú megállapodás, amelyet aláírtak, és már meg is kezdődött a megvalósítása, és azért is egyedülálló, mert Kína, egy EU-tagország és egy nem EU-tag együttesen vesz részt benne.

Vang Hsziao-tao, a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság alelnöke szerint a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal fontos része annak az útvonalnak, amely a Keletet köti össze a Nyugattal, illetve összeköti egymással Európa országait. A kínai, a szerb és a magyar miniszterelnök 2013 novemberében jelentette be a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítását, és ez a projekt a bejelentéstől számítva tíz éven belül meg is valósulhat.

A vasútvonal szerbiai szakaszának kiépítése mintegy 2 milliárd dollárba kerül. Kedden a Belgrád központját és a vajdasági Ópázovát összekötő 34,5 kilométeres szakasz munkálatai kezdődtek meg. A szakasz felújításának összértéke 350,1 millió dollár, a kivitelezést a China Railways International és a China Communications Construction Company végzi, a munkálatok a tervek szerint három éven belül befejeződnek.

A felújítás után a vonatok a szakasz első 20 kilométerén akár óránkénti 200 kilométeres sebességgel is haladhatnak, míg a fennmaradó részen 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek – mondta Zorana Mihajlovic közlekedésügyi miniszter.

A teljes szerbiai szakaszon az átlagsebesség óránként 120-180 kilométer között alakul majd. Az eddigi sebesség alig érte el az óránkénti 70 kilométert. A gyorsvasút útvonalán nem lesznek átkelők, a közlekedés zavartalanságát alul- és felüljárók biztosítják.

A kétvágányú villamosított vasútvonal kiépítéséhez 350 kilométernyi vasúti szakaszt kell felújítani, ebből 166 kilométer Magyarországon, 184 pedig Szerbián halad át. A személyforgalom mellett az útvonalon jelentős teherforgalmat lehet majd bonyolítani. A tervek szerint a pireuszi kikötőbe behajózott, Nyugat-Európába szánt kínai árut Szerbián és Magyarországon keresztül tudják majd a leggyorsabban szállítani. A tervek szerint a teljes felújítás és a korszerűsítés 2023-ra fejeződhet be.

A magyarországi szakaszra – a Soroksár és Kelebia közötti, 152 kilométer hosszú vasútvonalra – vonatkozó tervezés-kivitelezés beszerzési eljárás részvételi felhívása hétfőn jelent meg a MÁV honlapján, valamint a hirdetményt feladták az Európai Unió Hivatalos Lapjában – közölte a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.